Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava a organizat marţi, 19 mai, în sala de festivităţi a unităţii de învăţământ, mai multe ateliere de lucru la care au participat elevi cu nevoi speciale de toate vârstele. Activitatea s-a intitulat „Întoarcerea la tradiţii”. Copiii au pictat, au realizat diferite obiecte din lut, din hârtie, au socializat şi s-au bucurat de atenţia oaspeţilor, profesori de la mai multe cercuri ale Palatului Copiilor Suceava (directoarea Palatului Copiilor, prof. Beatrice Choleva, profesoara Petronela Rusu - pictură naivă, Dan Jaucă - modelaj de lut de la Marginea, Cristina Maxim – origami, căsuţe tradiţionale din cartoane colorate)care s-au aşezat la aceeaşi masă cu ei şi i-au îndrumat cum să creeze lucruri noi, colorate, care să îi emoţioneze.
Copiii cu nevoi speciale au fost receptivi şi au lucrat cot la cot cu îndrumătorii lor. În timp ce unii modelau sau pictau, în spatele cortinei alţi elevi de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava se pregăteau pentru un moment artistic, un minispectacol folcloric. Elena Ignea, hairstylist la salonul Ramely, şi Daniela Alupoaie, make-up, estetică şi igiena corpului uman, au avut grijă ca „artiştii” să arate foarte bine. Frumos îmbrăcaţi în straie populare, elevii au dovedit că sunt şi talentaţi, că știu să cânte şi să danseze, fiind admiraţi şi aplaudaţi de colegii aflaţi în sala de festivităţi.
“Unii copii cu nevoi speciale îşi exprimă sentimentele şi trăirile prin desen, prin culoare”
Directoarea Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă Suceava, profesoara Camelia Liliana Darie, ne-a spus că în unitatea şcolară pe care o conduce au loc mereu astfel de activităţi care să-i pună în valoare pe copii, care să le dezvolte anumite aptitudini, şi, de ce nu, să-i facă să fie văzuţi şi apreciaţi şi de persoanele care nu sunt în categoria celor cu nevoi speciale. „Scopul atelierelor de lucru, al activităţilor este acela de a cultiva şi valorifica potenţialul creativ al elevilor prin lucrări artistice. Fie că realizează desene, sculpturi, împletituri, elevii îşi exprimă în mod plastic, într-un mod original, gândurile şi cunoştinţele. Unii copii cu nevoi speciale îşi exprimă sentimentele şi trăirile prin desen, prin culoare. Altfel nu vor să comunice. Sunt interiorizaţi. În acest fel, aflăm şi noi ce simt şi putem să lucrăm individual cu ei”, ne-a explicat Camelia Liliana Darie.
Din echipa CSEI Suceava care s-a implicat în buna desfăşurare a activităţilor desfăşurate marţi fac parte inspector gen. adj. prof. Cristina Teodorovici, insp. de specialitate prof. Ionel Dumistrăcel, director prof. Camelia Darie, dir. adj. prof. Cristina Clim, dir. adj. prof. Florica Icuşcă, prof. Gabriela Neofet, Monica Monachu, coordonator Cercul abilităţi ,,Mâini dibace”, Sânziana Golea, Laura Cazan, Florinela Cuconu, Marius Enica, Dorina Sfichi, Monica Baltag, Mirela Fărcane, Ioan Jianu, Dana Tcaciuc, consilier educativ Raluca Pintilie, prof. Ion Băiţan, directorul Şcolii Populare de Arte „Ion Irimescu” Suceava, şi membrii Ansamblului CSEI ,,Dor bucovinean”.
Parteneriate
CSEI a încheiat parteneriate cu mai multe şcoli din municipiu, dar şi cu Palatul Copiilor Suceava. După cum ne-a spus directoarea Palatului Copiilor Suceava, Beatrice Choleva, prezentă la evenimentul de marţi de la CSEI, pe baza parteneriatului încheiat cu această şcoală, profesori şi instructori ai Palatului lucrează săptămânal alături de copiii cu nevoi speciale, în cadrul atelierelor educaţionale. Cu bucurie, directoarea CSEI, Camelia Liliana Darie, a completat că săptămâna viitoare, pe 28 mai, în curtea Centrului Şcolar va fi inaugurat un parc de distracţii, în special pentru copiii de vârste mai mici.
Proiectul a fost realizat de CSEI, iar finanţarea a venit de la Consiliul Judeţean Suceava, în subordinea căruia se află şi Centrul Şcolar.
I-am întâlnit marţi la Centrul Şcolar şi pe câţiva elevi de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, care, împreună cu profesoara Camelia Rusu Sadovei, recondiţionau o pictură din sala de recreaţie pentru copii. Am aflat de la conducerea CSEI că pereţii unor dormitoare şi holuri din câteva corpuri şcolare au fost pictaţi tot de elevi de la Colegiul de Artă care prin formă, culoare şi talent i-au făcut pe copiii cu nevoi speciale să se simtă într-o lume a poveştilor, mai ales că unii dintre elevi stau permanent în Centrul Şcolar, cu excepţia vacanţelor.