Două autofreze noi, pentru intervenţii la deszăpezire, au intrat acum câteva zile în dotarea Secţiei de Drumuri Naţionale Suceava, în timp ce alte două urmează a ajunge în scurt timp şi la cealaltă secţie de drumuri naţionale din judeţ, cea de la Câmpulung Moldovenesc. În total, pentru Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi, care acoperă activitatea din toată Moldova, vor fi achiziţionate 20 de autofreze.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a încheiat contractele pentru 100 de utilaje de deszăpezire cu o valoare de peste 118 milioane de lei, fără TVA. 69 de autofreze sunt de capacitate medie (3.500 tone zăpadă/h) şi 31 de mare capacitate (5.000 tone zăpadă/h).
Investiţia este cofinanţată cu fonduri europene.
Secţiile de Drumuri Naţionale se bazau până acum pe autofreze marca ZIL şi URAL, de provenienţă sovietică, cu o vechime între 30 şi 50 de ani. Noile autofreze au caracteristici tehnice superioare faţă de cele ruseşti: capacitate de deszăpezire de 3.500-5.000 de tone de zăpadă pe oră, faţă de 1.200 de tone zăpadă/h, consum de carburant de 20-25 de litri la oră, faţă de 60-80 de litri la oră, normă de poluare Euro 6, faţă de Non Euro, viteză de deplasare spre locul intervenţiei de 60 de km/h, faţă de 30 de km/h.
La nivel naţional, CNADNR face doar în jur de 20% din deszăpeziri cu utilaje proprii, în timp ce în rest apelează la utilaje închiriate. Prin noile achiziţii procentul de lucrări executate cu firme private se va diminua la circa 60 din total.
(19 mai 2015, 21:05:40
Nu mai degraba se achizitiona o freza de la un producator consacrat, cu motor termic propriu, care se putea monta pe un utilaj purtator gen tractor , incarcator frontal, etc si ar fi fost o solutie ideala, in restul anului acel utilaj purtator executa alte lucrari , asa bani blocati degeaba.
Cel putin asa se procedeaza in tarile civilizate din Occident, dar noi , de fapt capetele luminate de la CNADR se ghideaza tot dupa ideile preluate de la rusi, acu"50 ani!