Suceveanul Dănuţ Crainiciuc, a cărui viaţă se confundă cu pasiunea pentru Dacia 1300, şi-a adjudecat locul I la Întâlnirea naţională Dacia Clasic, cel mai important eveniment de gen de peste an, desfăşurat în weekendul care a trecut în Piaţa Sfatului din Braşov. Crainiciuc a fost premiat pentru o Dacia 1300 din 1969, primul an în care s-a fabricat modelul în România. La Întâlnirea naţională Dacia Clasic au participat peste 120 de maşini, din care în jur de 80, cele mai valoroase, au fost expuse în Piaţa Sfatului.
Judeţul Suceava a fost reprezentat de patru colecţionari, care au mers la Braşov cu trei Dacia 1300 şi o Dacia 1100.
Cea mai veche, cel mai bine restaurată şi cea mai întreţinută
Dănuţ Crainiciuc a fost premiat la Braşov pentru „Coana mare”, autoturismul Dacia 1300 din 1969, a 90-a maşină din istoria mărcii. Un autoturism impecabil, până la ultimul detaliu, pentru care Crainiciuc a luat deja numeroase premii şi cu care a făcut în 2012 un tur de 7.000 de kilometri prin Europa.
Pentru a vă face o imagine despre valoarea acestei maşini trebuie menţionat că în 1969 s-au fabricat doar 293 de Dacii 1300, din care până astăzi s-au mai păstrat doar câteva, ce se pot număra pe degetele unei mâini.
Dănuţ Crainiciuc ne-a spus că întâlnirea de la Braşov a fost un adevărat maraton pentru el, fiind asaltat cu întrebări de alţi colecţionari din ţară şi de către public: „Maşina a fost apreciată pentru vechimea ei, fiind din primul an de fabricaţie, şi pentru că este cel mai bine restaurată şi cel mai bine întreţinută. Sunt mândru de faptul că am în posesie o astfel de maşină dar, pe de altă parte, mă bucur şi pentru că au apărut mai mulţi pasionaţi de Dacii retro, inclusiv din Suceava”
Alte trei Dacii retro au mai reprezentat Suceava la Braşov
La evenimentul organizat de Retro Mobil Club România au participat colecţionari din toată ţara, dar şi invitaţi speciali din Marea Britanie, Ungaria, Austria şi SUA.
Au fost expuse Dacii 1300 şi Dacii 1100 atestate ca vehicule istorice, dar şi modele mult mai rare. Printre ele, Dacia 500 (Lăstun), Dacia 1300 modificată pentru curse, Dacia 2000, model cu dotări speciale, destinat înalţilor demnitari comunişti, sau Dacia Shifterossa, un „Papuc” cu volan pe partea dreaptă, destinat pieţei britanice. Şi această maşină are legături cu Dănuţ Crainiciuc, deşi are un alt proprietar. Dacia Shifterossa s-a aflat în ultima perioadă la Suceava, unde Crainiciuc a muncit la restaurarea sa. Maşina este foarte valoroasă în condiţiile în care este singurul „Papuc” cu volan pe dreapta care a fost salvat şi restaurat, cel puţin până acum.
La întâlnirea de la Braşov, Suceava a mai fost reprezentată de Andrei Iacob, cu o Dacia 1300 din 1980, Iustin Calancea, cu o Dacia 1300 din 1976, şi de Iulian Todirică, posesorul unei superbe Dacia 1100, fabricată în 1970.