Doi studenţi ai Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava (USV) au realizat un sistem ce permite autovehiculelor de intervenţie să traverseze fără probleme intersecţiile şi zonele aglomerate ale unui oraş, fapt ce ar conduce la o soluţionare mai rapidă a cazurilor care au necesitat intervenţia de urgenţă.
Proiectul „Sistem pentru evitarea blocajului în trafic al autovehiculelor de intervenţie” le aparţine studenţilor Dragoş Bogdan Drelciuc şi Ioan Casian Ignătescu, de la Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor, specializarea Automatică şi informatică, anul IV.
Proiectul are ca obiectiv realizarea unui dispozitiv care să asigure o mai bună desfăşurare a traficului rutier în intersecţiile aglomerate cu scopul de a evita blocarea maşinilor de intervenţie în trafic.
Potrivit tinerilor, „este vorba despre o sincronizare a semafoarelor unei intersecţii în momentul în care aceasta este traversată de una sau mai multe maşini de intervenţie. Am realizat un sistem care, în momentul în care maşini de ambulanţă, pompieri sau poliţie se apropie de o intersecţie, acesta asigură acestor maşini culoarea verde a semaforului, în timp ce pe celelalte sensuri de mers culoarea semaforului va fi roşie. Dispozitivul va schimba culoarea tuturor semafoarelor din intersecţie înainte ca maşina de intervenţie să ajungă în intersecţie, de la o distanţă stabilită”.
Pentru realizarea sistemului s-au folosit două dispozitive: un emiţător care este montat la bordul maşinii de intervenţie şi un receptor care se află în intersecţie, în cutia semaforului. Interconectarea celor două module se face cu ajutorul a două microcontrolere.
„Totodată, vom folosi două busole digitale care sunt comandate de microcontrolere. Una dintre ele va emite coordonatele direcţiei din care vine maşina de intervenţie. Celălalt dispozitiv, aflat în intersecţie, recepţionează şi interpretează coordonatele şi acţionează culoarea semaforului în funcţie de informaţiile primite”, spun tinerii.
Proiectul este mai eficient în oraşele mari, cu o infrastructură rutieră mai complexă, însă poate fi implementat şi în oraşele mici.
Proiect premiat la Salonul Naţional de Inventică pentru Tineret
Printre avantajele unui astfel de sistem, tinerii numesc costul de realizare relativ redus al acestuia, faţă de produsele existente pe piaţă.
„Sistemele care există în prezent folosesc transmisia prin satelit, hărţi, GPS-ul, fiind implementate în SUA şi fiind mult mai costisitoare. Sistemul nostru costă aproximativ 500 de lei”.
Totodată, la capitolul avantaje, tinerii vorbesc despre un consum de energie scăzut (nu necesită alimentare suplimentară), dimensiunile reduse ale dispozitivului şi, nu în ultimul rând, îmbunătăţirea serviciilor vehiculelor de intervenţie prin evitarea blocării intersecţiei.
Invenţia tinerilor a fost premiată la Salonul Naţional de Inventică şi Creaţie Ştiinţifică pentru Tineret, de la finele anului trecut, din Bucureşti.
„Proiectul a fost foarte apreciat, mai ales de cei care lucrează pe aceste maşini de intervenţie, spunându-ni-se că s-ar evita multe accidente dacă s-ar folosi acest sistem”, au mărturisit tinerii.
Proiectul „Sistem pentru evitarea blocajului în trafic al autovehiculelor de intervenţie” este înregistrat la OSIM spre a fi brevetat.
„Ar fi ideal dacă am putea dezvolta acest produs şi am putea face o afacere din asta, nu să ţinem proiectul într-un birou. Pe lângă fluidizarea circulaţiei, implementarea dispozitivului ar reduce considerabil timpul de deplasare al autovehiculelor de intervenţie atunci când acestea sunt solicitate în cazuri grave, acest lucru salvând vieţi”, au conchis studenţii.
În realizarea proiectului, aceştia au fost coordonaţi de universitarul Călin Ciufudean.