Senatoarea Steliana Miron vrea să stopeze hegemonia marilor lanţuri comerciale şi propune o taxă progresivă pentru agenţii economici, în funcţie de adaosul comercial. Ea crede că securitatea economică a românilor este în pericol, de vreme peste 50% din bugetul unei familii se duce pentru achiziţionarea produselor alimentare.
„Legea este neputincioasă în faţa unora, mai exact în faţa marilor lanţuri de magazine, a marilor retaileri, cei care hotărăsc ce pun şi cât pun românii în farfurie. Lipsa unei concurenţe reale a făcut ca noi să plătim pentru produsele alimentare, cel puţin la produsele alimentare de bază, preţuri mai mari ca în multe alte ţări ale UE. Acest lucru nu este normal şi de aceea consider că trebuie să reacţionăm”, a arătat Steliana Miron.
Senatorul liberal de Suceava doreşte ca ordinul de ministru din anul 2009 prin care s-au stabilit normele de calcul la preţul medicamentelor de uz uman să se extindă şi în domeniul produselor alimentare. Este vorba de un preţ maxim de vânzare cu amănuntul în magazine a 15-20 de produse alimentare de bază, care ar asigura un confort economic pentru populaţie.
O altă propunere ar fi aplicarea unei taxe suplimentare la desfacerea cu amănuntul pentru produsele alimentare, variabilă, în funcţie de adaosul practicat de agenţii economici.
„Marii retaileri au adaosuri comerciale şi de 200-300% la unele produse alimentare, ceea ce nu este normal. De aceea, propun pentru produsele alimentare o taxă progresivă în funcţie de adaosul comercial practicat de agenţii economici. Astfel, cu cât va creşte adaosul comercial pentru produsele alimentare, taxa să crească prohibitiv. Dacă peste preţul producătorului adaosul comercial al comerciantului este de până la 50% , taxa să fie 0, între 50 şi 70% taxa să fie 10%, între 70 şi 90% taxa să fie de 40%, pentru adaosul între 90 şi 100% taxa să fie de 50%, iar pentru ce se depăşeşte 100%, taxa să fie egală cu adaosul”, a menţionat Steliana Miron.
Senatoarea suceveană crede că doar în acest fel se poate lua atitudine în faţa agresivităţii manifestate de retaileri, iar reacţia trebuie să fie la fel de dură precum este şi agresivitatea lor.
„Aceşti retaileri au profitat de o legislaţie extrem de permisivă şi au eliminat orice fel de concurenţă, iar românii astăzi nu mai pot să reacţioneze”, a concluzionat Steliana Miron.
(28 apr 2015, 14:08:34