Republica Rădăuţi, aşa cum a ajuns să fie cunoscut, mai în glumă sau mai în serios, cel de-al treilea centru urban ca mărime din judeţul Suceava riscă să devină primul oraş din România care va rămâne în totalitate fără conducere. Practic, începând de săptămâna viitoare, se poate spune că Primăria Rădăuţi va ajunge într-un blocaj aproape total, având în vedere că actualul secretar al municipiului, Adrian Valentin Onciul, singurul care mai avea dreptul să semneze documentele importante pentru funcţionarea primăriei, îşi va înceta mandatul. Odată cu acest moment, atât angajaţii Primăriei Rădăuţi, dar şi profesorii sau poliţiştii locali din acest municipiu riscă să nu-şi mai primească salariile, având în vedere că nu mai există nimeni în primărie care să poată semna statele de plată.
Situaţia de la Rădăuţi este unică în ţară şi, mai mult, nici o lege în vigoare nu oferă soluţii de rezolvare a problemelor pe care le are primăria municipiului. Reamintim că primarul ales al municipiului, Aurel Olărean, este închis la Penitenciarul din Gherla, iar mandatul acestuia a fost suspendat, motiv pentru care atribuţiile acestuia trebuiau să fie preluate de cel care ocupa funcţia de viceprimar. Problemele au început după ce Consiliul Local al acestui municipiu a fost dizolvat, astfel încât primăria a rămas şi fără viceprimar, condiţii în care conducerea oraşului urma să fie asigurată de secretarul în funcţie, Adrian Valentin Onciul, însă şi acesta ocupa postul cu dispoziţie de detaşare, care expiră în data de 27 aprilie 2015. Ce va urma începând cu această dată, cine va semna statele de plată pentru angajaţii primăriei, dar şi pentru cei ai instituţiilor din subordinea acesteia sau cine va emite documente de urbanism în Rădăuţi rămân în continuare întrebări la care autorităţile nu pot oferi în momentul de faţă un răspuns clar.
Prefectura a solicitat sprijin de la două ministere şi de la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
Situaţia de la Rădăuţi pare să-i depăşească până şi pe specialiştii din Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, dar şi pe cei din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, având în vedere că au trecut deja mai mult de trei săptămâni fără nici un răspuns la o solicitare a Prefecturii Suceava cu privire la reglementarea situaţiei de la Rădăuţi. Prefectul judeţului Suceava, Constantin Harasim, ne-a declarat că până în cursul zilei de ieri la Prefectura Suceava nu a ajuns un răspuns oficial din partea celor trei instituţii centrale la solicitarea de clarificări şi soluţii în această problemă. Mai mult, din informaţiile pe care le avem, neoficial, cele două ministere şi ANFP ar fi formulat trei soluţii diferite la aceeaşi problemă, motiv pentru care autorităţile sucevene încă aşteaptă un punct de vedere comun de la nivel central pentru a lua o decizie cu privire la cine va conduce Primăria Rădăuţi.
„Specialiştii noştri din departamentul juridic au discutat în permanenţă pentru urgentarea primirii unui răspuns şi sperăm că acesta va veni cât mai repede. Noi nu putem să facem nici un pas, pentru că nu avem acoperire legală, nu există o asemenea situaţie prevăzută în lege. Şi de la mine putere nu pot să iau o decizie. Din acest motiv aşteptăm să ni se dea nişte dispoziţii de la nivel central”, a spus prefectul Constantin Harasim. El a precizat că în situaţia în care nu se va clarifica problema de la Primăria Rădăuţi vor apărea „probleme conexe” de ordin financiar, în privinţa plăţilor sau în emiterea unor acte, probleme care nu pot fi amânate.
„Se pune întrebarea: Cine va semna actele? Totul trebuie să fie legal, pentru că nu mi-aş dori să returnăm sau să anulăm actele care vor veni la Prefectura Suceava de la Primăria Rădăuţi pentru controlul de legalitate”, a spus Harasim. El a arătat că prin adresa trimisă celor două ministere s-a solicitat răspuns la întrebarea „După data de 27 aprilie 2015 cine va rezolva problemele curente ale municipiului Rădăuţi până la constituirea noului Consiliu Local, având în vedere faptul că mandatul primarului este suspendat până la încetarea măsurii arestării preventive, Consiliul Local al municipiului Rădăuţi a fost dizolvat, iar detaşarea domnului Onciul Adrian Valentin pe funcţia de conducere de secretar încetează la data de 27.04.2015?”.
Prefectura Suceava a trimis Guvernului proiectul de hotărâre prin care se propune organizarea alegerilor parţiale pentru Consiliul Local Rădăuţi, în data de 31 mai 2015, însă până în prezent Executivul nu a luat vreo decizie în acest sens.
Actualul secretar, Adrian Valentin Onciul: "Probabil va fi un blocaj"
Contactat telefonic în cursul zilei de ieri, actualul secretar al Primăriei Rădăuţi, Adrian Valentin Onciul, ne-a declarat că în situaţia în care nu se vor găsi soluţii legale pentru rezolvarea problemelor menţionate anterior, cel mai probabil va exista un blocaj în funcţionarea primăriei. În condiţiile în care în cursul zilei de ieri se discuta inclusiv de un blocaj în emiterea certificatelor de naştere, de deces sau de căsătorie, Adrian Valentin Onciul a ţinut să precizeze că din acest punct de vedere rădăuţenii nu trebuie să-şi facă nici un fel de probleme, având în vedere că aceste documente vor fi emise de Serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor. El a recunoscut că problema cea mai mare rămâne cea a ordonatorului de credite, cel care va semna pentru viitoarele plăţi, având în vedere că după data de 27 aprilie nu există un angajat al primăriei căruia să-i fi fost delegate astfel de atribuţii.
Adrian Valentin Onciul a spus că problemele s-ar putea rezolva prin modificarea Legii nr. 215 a administraţiei publice locale. „O situaţie precum cea de la Rădăuţi nu mai există în ţară. Nimeni nu s-a gândit că se va ajunge într-o asemenea situaţie”, a spus Onciul, care a adăugat că „probabil va fi un blocaj” atunci când se va ajunge în situaţia de a se plăti facturi sau la semnarea statelor de plată pentru angajaţi.
Fostul viceprimar cu atribuţii de primar, Tiberiu Maerean: „ De acum titulatura de Republica Rădăuţi se va adeveri”
Fostul viceprimar cu atribuţii de primar al municipiului Rădăuţi, Tiberiu Maerean, susţine că la primăria acestui municipiu nu va exista un blocaj, având în vedere că ar exista un şef de serviciu care ar avea atribuţiile necesare în fişa postului pentru a se evita o astfel de situaţie.
„Începând de luni va exista o persoană care va avea atribuţii. Totul este în regulă şi nu există pericolul să nu se ia salariile. Rădăuţiul nu se închide. Rădăuţiul trebuie revigorat. Secretarul Onciul a fost mai timid şi sperăm că persoana care va fi la comandă va fi mai energică”, a spus Tiberiu Maerean, care a ţinut să precizeze că în probleme de administraţie publică locală, Prefectura Suceava nu ar avea nici o atribuţie.
El a atras atenţia că în condiţiile în care este o lege organică, nici Legea nr. 215 a administraţiei publice locale nu poate fi modificată printr-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, soluţia care se vehiculează în ultima perioadă de timp pentru deblocarea situaţiei de la Rădăuţi.
„Ca situaţie e inedit ceea ce se întâmplă aici. De acum titulatura de Republica Rădăuţi se va adeveri şi devine realitate”, a mai spus Maerean.
Traian Andronachi: "Am atras atenţia de mult timp că se poate ajunge în această situaţie"
Tot ieri, ultimul viceprimar din Rădăuţi care a avut atribuţii de primar timp de câteva zile, înainte de dizolvarea Consiliului Local, Traian Adronachi, a spus că el personal a anunţat de mai mult timp autorităţile cu privire la faptul că acest municipiu va ajunge într-o situaţie care nu s-a mai întâlnit la nivel naţional, pe care legiuitorul nu a putut să o prevadă.
„În Legea nr. 215 nu se prevede situaţia în care nu vom avea primar în funcţie, Consiliu Local şi nici secretar. De aceea am considerat că este oportun să anunţ autorităţile pentru a rezolva această problemă. Din păcate, într-un anumit fel, şi din fericire în altul, Prefectura a sesizat Guvernul abia pe data de 31 martie cu privire la această problemă. Din punctul meu de vedere, până nu se modifică Legea nr. 215, Guvernul nu va putea să dea o Hotărâre de Guvern cu privire la organizarea alegerilor parţiale pentru Consiliul Local, deoarece acestea trebuie organizate de cineva, iar la Primăria Rădăuţi nu are cine să o facă”, a spus Andronachi. El a declarat că, din punctul său de vedere, după data de 27 aprilie 2015, „teoretic şi practic” nimeni nu va mai putea să emită sau să semneze acte la Primăria Rădăuţi, cum ar fi şi certificatele de deces, pentru că nu mai există un conducător. „Mai mult, nu am găsit nici un text legal prin care Prefectura poate să numească o persoană sau să delege un alt secretar. Nu este bază legală pentru a face acest lucru. Iar de luni încolo nu vom avea nici secretar”, a mai precizat Andronachi.
Până la găsirea unei soluţii, fie de la nivel central, fie la nivel local, rădăuţenii sunt la fel de nedumeriţi, precum par şi autorităţile, cu privire la cine le va conduce municipiul, cine le va mai semna actele şi, nu în ultimul rând, angajaţii primăriei stau de acum cu teama că nu îşi vor mai primi salariile.
(25 apr 2015, 18:42:43
Cum să nu fie soluție la problemele „Republicii Autonome Rădăuți”?
N-o fi ea soluție legală, dar egzistă o soluție morală.
Ce atâtea frăsuieli și consultări, dezbateri sterile pe marginea unor teme dogmatice precum cea referitoare la sexul îngerilor.
Ce-atâta panică față de perspectiva sumbră a neîncasării sarariumului de dascăli, de milițienii aprig duhănitori de nicoțiană confisctă, de tot felul de puturoși di Primărie, vocaționali frecători de buhă și mentă
Soluție este: TAZ – numit prin Înalt Ucaz Gubernamental la frâiele Primăriei acestei mirobolante urbe, capitală informală a Părții de Sus a Bukowinei de Gios.
De îndată ce se publică în scorMonitorul Oficial porunca Maimuței Albaneze, începe o perioadă de „împliniri mărețe”, eminamente caracterizată prin înfulecarea jăraticului pe felia de pâne integrală. Atâta, numa’ jar pe panem, că doară circenses au cosumat îndeajuns lăcuitorii cetății și și-au epuizat cota alocată prin aquisul comunitar.
Apăi Io8 o să dau degrabă o cablogramă la cei doi șoarici gnoseologi de o ușchit-o în insula Vanuatu, la beut Marguerita cu umbreluță origami și țucăr caramel pe buza pahărului.
Pi iei – cei doi șoarici, o să-I numesc consilieri personali, care or să se ocupe de pregătirea viitoarelor alegeri pentru un nou Concilium Municipal.
Celilalte trebi ale urbei, o să fie asigurate prin delegarea atribuțiilor către aparatul propriu al Primarului-delegat, care o să fie alcătuit în, TOTALITATE, din vădane, sărăntoci, orfani, răniți, morți, dispăruți, cu toții făcând parte din clubul select al oaminilor cu capul spart și cu dreptatea în mână, care o fost abiuzați și trași în pept de tot felul de golănași, fufe, netoți, derbedei, neisprăviți etcaetera, de prin Cetatea-Statînstat a Rădăuczilor.