Dotare materială insuficientă, lipsa cabinetului medical, a cabinetului de consiliere şi a autorizaţiei sanitare de funcţionare, activitate ştiinţifică insuficientă a cadrelor didactice, strategii manageriale incoerente sunt câteva dintre aspectele neconforme constatate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) în câteva şcoli sucevene din mediul rural.
Agenţia a efectuat vizite în 24 de şcoli sucevene din mediul rural, în primele luni ale acestui an. Unităţile de învăţământ unde au fost semnalate probleme au posibilitatea să-şi îmbunătăţească activitatea până pe 31 august 2015, urmând a fi reevaluate în anul şcolar viitor.
Inspectorii ARACIP au evaluat şcolile gimnaziale din Baia, Bilca, Mănăstirea Humorului, Bogdăneşti, Pârteştii de Sus, Cacica, Botoşana, Calafindeşti, Poiana Stampei, Iaslovăţ, Capu Câmpului, Cârlibaba, Ciocăneşti, Cornu Luncii, Crucea, Dolheştii Mari, Dorneşti, Fântâna Mare, Marginea, Frătăuţii Vechi, Frumosu, Fundu Moldovei, Hânţeşti şi liceul tehnologic din Dumbrăveni.
Cu toate acestea, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar, „cele mai multe dintre şcolile evaluate au obţinut propuneri de calificative care confirmă îndeplinirea sau depăşirea standardelor naţionale, ceea ce le va permite obţinerea unui atestat privind nivelul de calitate oferită de unitatea şcolară, atestat care este valabil cinci ani (până în anul 2020)”.
Ce au verificat inspectorii ARACIP
Activităţile de evaluare periodică ale ARACIP au constat în vizitarea tuturor spaţiilor şcolare, observarea proceselor care se derulează în şcoală, identificarea gradului de satisfacţie a beneficiarilor faţă de serviciile educaţionale oferite, aplicarea de chestionare elevilor şi părinţilor, realizarea de interviuri cu elevii, părinţii, partenerii educaţionali, reprezentanţii autorităţilor locale, personalul didactic şi nedidactic.
În timpul evaluării a fost verificată respectarea standardelor naţionale de calitate, care cuprind trei domenii: Capacitate instituţională, Eficacitate educaţională şi Managementul calităţii, fiind stabilit nivelul de realizare a 43 de indicatori. Dintre aceştia amintim: asigurarea serviciilor medicale, dotarea spaţiilor şcolare, dotarea cu mijloace de învăţământ şi cu auxiliare curriculare, existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii şcolare, dotarea cu tehnologie informatică şi de comunicare, managementul personalului didactic şi de conducere, activitatea ştiinţifică, constituirea bugetului şcolii, execuţia bugetară etc.
Calificativele care pot fi propuse de experţii ARACIP pentru şcolile controlate sunt: nesatisfăcător (sub standardul naţional), satisfăcător (îndeplinirea standardelor obligatorii), bine şi foarte bine (valoare adăugată), excelent (şcoala îşi creează standarde proprii).
Calificativele propuse de echipele de evaluare urmează a fi validate şi aprobate de Consiliul ARACIP. În perioada aprilie-iunie 2015, alte peste 20 de şcoli sucevene vor fi sub lupa ARACIP.