Ancheta în cazul groaznicului accident rutier cu trei morţi petrecut pe 3 aprilie, în curba de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc, se îndreaptă din ce în ce mai clar spre concluzia că viteza neadaptată la condiţiile de drum este cauza tragediei. Chiar dacă măsurile suplimentare de protecţie cerute de Poliţia Rutieră puteau poate să evite o nouă tragedie, în locul în care muriseră, în mai 2013, alţi patru oameni, cert este că drumul era semnalizat cu indicatoare de curbă periculoasă şi de limitare a vitezei la 30 de kilometri la oră, însă această restricţie nu a fost respectată.
Viteză dublă faţă de cea impusă de indicatoare
Conform unor surse, datele rezultate de pe tahograful autotrenului indică faptul că în momentele premergătoare accidentului autotrenul rula cu 60-70 de kilometri la oră. Această estimare, în baza tahografului, este de obicei destul de exactă, însă nu este probă la dosar, în acest sens fiind necesară o expertiză de specialitate.
Reamintim că pe 3 aprilie autotrenul încărcat cu cherestea, care plecase cu încărcătură din Câmpulung Moldovenesc, a fost scăpat de sub control în curba deosebit de periculoasă la stânga. Autotrenul s-a răsturnat spre o primă casă, peste care a căzut cherestea, cabina izbind violent a doua casă. Toţi cei trei bărbaţi din tir, cu vârste cuprinse între 23 şi 39 de ani, din Băicoi – Prahova, au murit striviţi în cabină.
Încărcătura de cherestea era bine prinsă în chingi, care nu au cedat
Pe de altă parte, controlul efectuat de reprezentanţii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Suceava cu privire la legalitatea transportului de cherestea nu a dus la descoperirea de nereguli.
ISCTR a precizat, într-un răspuns oficial către Monitorul de Suceava, că operatorul de transport SC Kris Motors SRL deţinea licenţă de transport marfă, iar ansamblul de vehicule utilizat la transport deţinea copie conformă a licenţei de transport. De asemenea, conducătorul auto în vârstă de 39 de ani avea certificat profesional conform transportului pe care îl efectua. La bordul autovehiculului a fost găsit avizul de însoţire a mărfii, cherestea molid, tivită şi uscată. Chiar dacă la faţa locului nu a fost posibilă determinarea greutăţii mărfii transportate, un detaliu important este că marfa era bine arimată. Încărcătura, precizează ISCTR, era prinsă în chingi standardizate, care nu au permis împrăştierea lemnului înainte ca vehiculul greu să se răstoarne în afara drumului.
Se aşteaptă măsurile urgente pentru reducerea riscului de noi tragedii în curba în care au murit şapte oameni
În urma accidentului cu trei morţi din 3 aprilie, produs exact în locul în care în mai 2013 au murit patru oameni, tot după ce un tir cu cherestea s-a răsturnat în curtea aceleiaşi case (atunci au murit doi tineri din cabină şi doi oameni, tată şi fiică, ce se aflau într-un leagăn, în curtea casei), autorităţile judeţene şi reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi au stabilit, înainte de sărbătorile de Paşti, ca în zona respectivă să fie montate benzi rezonatoare, dar şi „cocoaşe” cu o înălţime de maxim 15 centimetri pentru reducerea vitezei.
Astfel, un prim set de benzi rezonatoare cu grosimea de 8, 10 şi 12 milimetri va fi amplasat pe sensul de mers dinspre Câmpulung Moldovenesc spre Gura Humorului, înainte de podul de peste pârâul Hurghiş, la limita localităţii Prisaca Dornei. Un al doilea set de benzi rezonatoare va fi montat chiar înainte de curba unde s-au produs cele două accidente mortale. De asemenea, pe acelaşi sens de circulaţie, înainte de curba respectivă, vor fi montate panouri suplimentare cu limitare de viteză la 30 km/h, dar şi indicatoare cu avertizarea „frecvent accidente”. Toate aceste trei măsuri au termen de realizare data de 25 aprilie 2015.
Ulterior, după finalizarea procedurilor de achiziţie, ar urma să fie montate şi trei denivelări care să-i oblige pe şoferi să reducă viteza.