Sărbătoarea Învierii a adunat în bisericile sucevene şi în jurul acestora zeci de mii de oameni. "Veniţi de luaţi lumină!" au rostit la miezul nopţii de sâmbătă spre duminică, în dangăt de clopote, preoţii din toate bisericile, schiturile şi mănăstirile sucevene. Pentru câteva zeci de minute, imediat după miezul nopţii, întreg judeţul s-a umplut de lumină. Un şuvoi de lumină a pătruns pe toate străzile Sucevei, fiecare credincios devenind un mesager al Învierii lui Hristos.
Bucuria triumfului vieţii asupra morţii, adică bucuria Învierii lui Hristos, care este şi învierea noastră, a tuturor, i-a emoţionat pe mulţi dintre cei aflaţi la Slujba Învierii. Nu toţi au ales, însă, să participe la întreaga Slujbă a Învierii. Unii au preferat să ia Lumină, să înconjoare biserica, împreună cu preoţii, să cânte "Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le" şi să plece apoi spre case, cu lumânările aprinse. Alţii au rămas şi au participat la întreaga slujbă din Noaptea Învierii, care nu este una obişnuită.
Credincioşii au primit „Paşti”, iar preotul le-a sfinţit coşurile cu pască şi ouă roşii
Prima parte a slujbei din Noaptea de Înviere s-a desfăşurat în afara bisericii, după ce preotul a oferit Lumina Sfântă tuturor credincioşilor prezenţi. După citirea Evangheliei şi începutul Utreniei, toţi credincioşii au intrat în biserică, unde Uşile Împărăteşti ale Sfântului Altar erau deschise şi rămân deschise în toată Săptămâna Luminată. În timpul slujbei din biserică, preotul a ieşit de mai multe ori din Sfântul Altar cu cădelniţa şi cu o lumânare aprinsă, a trecut printre credincioşi şi le-a adresat „Hristos a Înviat”. Credincioşii, ţinând şi ei lumânări aprinse în mâini, au răspuns „Adevărat a înviat”. În Noaptea de Înviere nici un credincios nu a stat în genunchi. Spre sfârşitul slujbei, în unele biserici preoţii au citit Scrisoarea pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului semnată de ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor.
Cu puţin înainte de răsăritul soarelui, bisericile au devenit din nouă neîncăpătoare pentru cei care au dorit ca preotul să le sfinţească bucatele. Preoţii au sfinţit mai întâi, printr-o slujbă specială, pâinea pregătită pentru a fi dată credincioșilor ca „Paști”. Anafora din Noaptea de Înviere, care a preluat numele sărbătorii, adică „Paști”, a fost stropită cu apă sfințită după ce în prealabil a fost stropită cu vin roșu. Un obicei străvechi spune că primele bucate din ziua de Paşte trebuie să fie sfinţite în Noaptea de Înviere. De aceea, gospodinele au adus coşuri pline cu bucate tradiţionale, din care nu au lipsit pasca şi ouăle roşii, la care au adăugat şi alte alimente, cum ar fi caşul proaspăt, ceapa verde, cozonacul cu nucă şi mac, cozonacul în formă de miel, sfecla roşie cu hrean etc. Odată ajunşi acasă, credincioşii au mâncat mai întâi „Paşti” (anaforă), după care au gustat din pască şi ouă roşii. Tradiţia spune că de la Paşte până la Sărbătoarea Înălţării Domnului (Ispas), timp de 40 de zile, credincioşii se salută spunând „Hristos a Înviat”, răspunsul fiind „Adevărat a Înviat”.
Slujbă de Înviere la adâncime
Zeci de credincioşi au ales să-şi petreacă Noaptea de Înviere în Capela ortodoxă din Salina Cacica, aflată la o adâncimea de 35 de metri. Capela este săpată direct în sare și are pe pereți basoreliefuri cu tematică religioasă sculptate în stânca de sare. În partea dreaptă a capelei se află Icoana Sfântului Daniil Sihastrul.
Directorul Salinei Cacica, Radu Dîrţu, ne-a spus că „această capelă a fost construită încă din anii 1792 de mineri veniţi din Polonia şi era folosită în special pentru rugăciunea minerilor la începutul programului de muncă şi la sfârşitul programului, pentru a-i mulţumi lui Dumnezeu că au ieşit cu bine din galerie. Începând cu anul 2009, a început această frumoasă tradiţie la Cacica, să se oficieze slujbe în subteran, pentru locuitorii comunei, dar şi pentru turiştii care vin în zonă să-şi petreacă sărbătorile pascale. După Slujba de Înviere, se sfinţesc şi coşurile cu bucate, iar turiştii pot să ia masa mai repede, chiar aici, în subteran”.
Veniţi din toate colţurile ţării, turiştii care au ales să-şi petreacă Noaptea de Înviere în Capela ortodoxă din Salina Cacica nu au regretat. O familie din Botoşani, stabilită de mulţi ani în Bucureşti, ne-a spus că an de an se întoarce cu plăcere la Cacica pentru Slujba de Înviere. „Este importantă slujba, oamenii, harul..., de aceea revenim aici”, ne-a spus un membru al familiei.
Un tânăr din Iaşi ne-a povestit că a venit pentru prima dată la salina din Cacica, unde a coborât peste 150 de scări. Speră să revină, împreună cu nişte prieteni din străinătate, pentru că „este fain”. Alţi credincioşi care au luat Lumina Sfântă din adâncuri şi au sfinţit coşul cu bucate tot în Capela ortodoxă din Salina Cacica ne-au spus că i-au atras frumuseţea locului, Slujba de Înviere, pentru că „este o experienţă nouă” şi nu li s-a părut greu să coboare sute de scări în adâncurile galeriei.