Sistemul informatic al Casei Judeţene de Pensii Suceava este nefuncţional de mai bine de trei săptămâni, ceea ce face ca o mare parte din activitatea instituţiei să fie blocată. Sute de oameni din tot judeţul care vin să-şi achite contribuţia la plata pensiei sunt trimişi să facă plăţile prin mandat poştal sau prin virament bancar. Mulţi dintre cei aflaţi în această situaţie sunt nemulţumiţi că nu au fost informaţi despre asta şi reclamă faptul că sunt purtaţi pe drumuri, pe timpul şi pe banii lor.
Pe site-ul Casei de Pensii a fost postat un anunţ, în data de 20 martie a.c., prin care contribuabilii sunt informaţi că ”din motive tehnice programul informatic nu funcţionează”.
”Până la remedierea acestor probleme tehnice, nu se pot face operaţiuni informatice privind plata contribuţiei de asigurări sociale şi modificări la contractele individuale de asigurare încheiate. Plata contribuţiei de asigurări sociale de stat se poate face prin mandat poştal, în contul: RO50TREZ59122210304 XXXXX, deschis la Trezoreria Suceava”, scrie în anunţ, cu completarea că asiguraţii pot solicita informaţii la numerele de telefon: 0230/210753 sau 0230/210743, int. 134, numai că la cele două numere de telefon fie sună mereu ocupat, fie nu răspunde nimeni.
Directorul adjunct al Casei Judeţene de Pensii, Petrea Florea, ne-a declarat, ieri, că defecţiunea este în sistemul informatic de gestionare a operaţiunilor cu publicul. ”Nu putem încheia situaţiile financiare, nu putem lista stagiile de cotizare, nu putem încasa contribuţiile la contractele de asigurare. Pentru biletele de tratament, am făcut o improvizaţie, încasăm manual şi eliberăm bon, cu registru manual de chitanţe”, a spus directorul Florea.
Conform acestuia, în urmă cu trei săptămâni sistemul informatic s-a blocat şi au fost anunţate Casa Naţională de Pensii şi administratorul sistemului la nivel naţional, o firmă din Bucureşti. Acesta din urmă a comunicat la Suceava că s-au defectat două hard diskuri, care trebuie înlocuite pe plan local. Acum două zile a picat şi al treilea.
Costul pieselor indicate de administratorul sistemului la nivel naţional ca defecte este de 2.700 de lei
Petrea Florea ne-a spus că a contactat mai mult de 20 de firme de calculatoare din judeţ şi din ţară şi în final a găsit la o firmă din Suceava. Numai că hard diskurile noi, aduse de Axa Computer Suceava, nu au fost compatibile cu sistemul. Administratorul firmei Axa Computer Suceava, Ovidiu Papuc, unul dintre cei care s-a oferit, chiar şi fără o comandă fermă, să caute componenta necesară funcţionării sistemul informatic naţional al Casei de Pensii, ne-a explicat şi de ce. ”Conform specificaţiilor de pe diskul defect, cel pus de noi ar fi trebuit să se potrivească, dar sistemul nu a funcţionat, nu au fost compatibile. Atunci am început să căutăm modelul exact pe care îl au ei şi am găsit în străinătate, la brockeri, pentru că nu se mai produce. Este un model antic, de acum 15 ani, foarte greu de găsit. De fapt, este un submodel al hard-ului, cu o interfaţă mai ciudată, care este şi mai veche, de adaptare între server şi acel tip de hard”, ne-a spus Ovidiu Papuc. Dacă nici componentele care urmează a fi aduse nu vor fi compatibile, este posibil ca de fapt problema să fie în altă parte, crede el.
Cele patru hard diskuri ”de colecţie” comandate de Axa Computer Suceava vor ajunge aici după sărbătorile pascale. Preţul unei astfel de componente de calculator este de 900 de lei, potrivit reprezentantului Axa. Casa de Pensii Suceava are nevoie de trei.
Directorul adjunct Florea ne-a mai spus că probleme similare celor de la Suceava au apărut acum şi la Casa de Pensii Galaţi. ”Ar trebui făcute investiţii foarte mari în sistemul informatic naţional pentru reactualizare. Altfel o să tot pice şi într-o zi se va bloca de tot”, a mai spus Petrea Florea.
Mai precizăm că în cazul în care plata contribuţiilor de asigurări sociale se face în contul CJP, operaţiunea va figura efectiv în evidenţa instituţiei abia după remedierea defecţiunilor din sistem.