Responsabilii de la Secţia de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc, cei care nu au luat măsuri suplimentare de prevenire a unei noi tragedii în curba morţii de pe DN 17, la Prisaca Dornei, locul în care au murit, acum două zile, trei oameni, după ce, în 2013, acolo s-a petrecut un alt accident în care au murit patru oameni, au încercat să găsească explicaţii pentru faptul că nu au făcut aproape nimic în ceea ce priveşte măsurile de siguranţă.
La solicitarea Monitorului de Suceava, Biroul de Comunicare al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi a transmis că benzile rezonatoare nu au fost dispuse pentru că provoacă prea mult zgomot, în timp ce montarea parapetelor de protecţie ar însemna blocarea accesului spre mai multe gospodării.
Măsurile suplimentare solicitate de Poliţia Rutieră şi rămase doar pe hârtie
După cum am arătat în ediţia de ieri a ziarului nostru, Serviciul de Poliţie Rutieră Suceava a solicitat în scris, în mai multe rânduri, administratorului drumului să ia măsuri suplimentare pentru evitarea unei tragedii, după ce, în mai 2013, un tir încărcat cu cherestea a fost scăpat de sub control în curba deosebit de periculoasă la stânga, de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc, iar colosul s-a răsturnat în curtea unei case. Atunci au murit patru oameni, cei doi tineri din cabina autotrenului şi un bărbat şi fiica sa, care se aflau în curtea respectivei case.
„O ultimă informare de acest gen a fost făcută în noiembrie 2014. Am solicitat atunci Secţiei de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc montarea de parapeţi dubli metalici, la marginea carosabilului, şi de benzi rezonatoare, pe carosabil, cât şi de indicatoare de restricţie de viteză de 30 de km/h. Până în momentul de faţă a fost montată doar restricţia de 30 de kilometri la oră”, declara, joi, 2 aprilie, comisarul Petrică Jucan, şeful Serviciului Rutier Suceava, la puţin timp după ce trei oameni au murit striviţi în cabina unui autotren în aceeaşi curbă.
Rezonatoarele fac prea mult zgomot pentru o zonă locuită
Oficialii de la Drumuri Naţionale au precizat în răspunsul transmis redacţie noastre că benzile rezonatoare care se dispun perpendicular pe carosabil, cu grosimi de 4.000 – 6.000 – 8.000 de microni, sunt producătoare de zgomot, mai ales la trecerea unui vehicul greu, ceea ce, în special pe timp de noapte, deranjează localnicii.
„Din acest motiv s-a renunţat la aplicarea acestora în zonele locuite”, a declarat Nicolae Popovici, de le Biroul Comunicare al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi.
Parapetele de protecţie întrerupte nu ar fi eficiente
Acesta a venit cu explicaţii şi în ceea ce priveşte lipsa parapetelor de protecţie.
„Montarea parapetului de protecţie ar însemna să închidem accesul tuturor gospodăriilor aflate în zona solicitată, în timp ce întreruperea parapetului în dreptul acceselor face ca montarea lor să fie ineficientă. Din acest motiv această soluţie nu a fost prevăzută nici în proiectul de reabilitare a DN 17”, a declarat reprezentantul DRDP Iaşi.
La ce soluţie se gândesc acum, după două tragedii
După ce tragedia din 2013 s-a repetat cu urmări aproape la fel de tragice, cei de la Drumuri Naţionale spun că vor încerca să monteze parapete duble de protecţie, dacă localnicii vor fi de acord.
Aceştia spun că vor propune Serviciului Rutier şi reprezentanţilor autorităţii publice locale (Primăria comunei Vama) o întâlnire comună pentru găsirea şi luarea în regim de urgenţă a măsurilor care se impun pentru evitarea accidentelor în zona DN 17, km 196 (în curba în care au avut loc tragediile).
„Dacă reprezentanţii comunităţii locale acceptă ca accesul să se facă amenajat, într-un singur punct, iar pe restul zonei să fie montat parapet de protecţie, în cel mai scurt timp vom monta parapetul”, se mai arată în răspunsul oficial.
Primarul din Vama: „Mulţi conducători auto reclamă că ceva este în neregulă şi cu şoseaua”
Contactat telefonic de Monitorul de Suceava, primarul comunei Vama, Nicolai Baltag, a declarat că nu a fost consultat niciodată cu privire la montarea de parapete de protecţie.
„Noi nu am fost chestionaţi niciodată de cei de la Drumuri Naţionale, din contră, noi le-am sugerat să monteze parapet dublu de protecţie. Din păcate, nu ne-a băgat nimeni în seamă. Cu siguranţă, acolo trebuie montate parapete”, a declarat primarul comunei Vama. El a amintit că în afara celor două accidente mortale în aceeaşi curbă au mai avut loc şi evenimente rutiere. În toamna lui 2014, de exemplu, un alt tir s-a oprit în monumentul funerar care amintea de doi dintre morţii din accidentul din mai 2013.
„Cred că sunt mai multe cauze ale acestor accidente, viteza cu care circulă şoferii, greutatea pe care o transportă, dar şi calitatea drumului. Mulţi conducători auto reclamă că ceva este în neregulă şi cu şoseaua, gradul de înclinare ar fi periculos”, a mai spus primarul din Vama.
Cauza principală a accidentelor rămâne inconştienţa unor şoferi
Rămâne de văzut dacă măcar după accidentul cu trei morţi de acum două zile se vor lua măsuri urgente pentru protejarea caselor din zonă. Pe de altă parte, trebuie subliniat că accidentele care s-au petrecut în această curbă nu pot fi puse doar pe seama calităţii proaste a drumului ori a lipsei elementelor de protecţie. Marea problemă este modul în care circulă o parte dintre cei care conduc autovehicule grele, de multe ori supraîncărcate cu lemn.
Filmul cumplitului accident de joi
Reamintim că joi, în jurul orei 12.15, autotrenul cu cherestea în care se aflau trei bărbaţi, toţi din oraşul Băicoi, judeţul Prahova, a intrat în balans în curba deosebit de periculoasă la stânga, a rulat necontrolat în jur de 50 de metri şi s-a răsturnat. Cantitatea de lemn s-a prăvălit spre două case, iar capul tractor s-a izbit violent în peretele casei familiei Grigorean, în apropiere de locul în care, în mai 2013, mureau patru oameni.
La volan s-a aflat un bărbat în vârstă de 39 de ani, Marius Comşa. Alături de el, în cabină, se mai aflau Adrian Dumitrache, de 23 de ani, şi Viorel Preda, de 30 de ani, toţi din Băicoi. Cei trei veniseră la Câmpulung Moldovenesc, de unde au preluat o încărcătură de cherestea. Înainte de a pleca în ultima lor cursă, cei trei au luat masa la un restaurant de la ieşirea din Câmpulung Moldovenesc spre Prisaca Dornei.
( 4 apr 2015, 11:34:42