2 aprilie, Ziua Internaţională a Conştientizării Autismului, a fost marcată şi la Fălticeni prin mai multe activităţi organizate de Grădiniţa Specială în parteneriat cu Primăria Fălticeni. Activităţile organizate în această zi, în cadrul proiectului „2 Aprilie - Ziua Internaţională a Conştientizării Autismului”, au avut ca scop creşterea gradului de conştientizare a publicului larg cu privire la autism şi transmiterea de informaţii despre importanţa diagnosticării precoce şi a intervenţiei timpurii, fiind puse în lumină talentele unice şi abilităţile persoanelor cu autism.
Aşa cum am aflat de la prof. Cristina Lemni şi prof. Mihaela Budacu, coordonatoarele proiectului, în prima parte a zilei, la sediul grădiniţei a avut loc o întâlnire a cadrelor didactice, psihologilor şi medicilor cu părinţii copiilor cu autism, în care s-a discutat despre ceea ce trebuie să ştie un părinte legat de afecţiunea copilului, cum să comunice cu aceste persoane, ce presupune terapia etc.
Cu sprijinul Primăriei Fălticeni, începând cu ora 15.00, pe Aleea pietonală, în faţa sediului administraţiei locale, 35 de copii însoţiți de cadre didactice şi voluntari de la Colegiul „Vasile Lovinescu” şi Şcoala Gimnazială „Ion Irimescu” s-au jucat cu preşcolarii de la Grădiniţa cu Program Prelungit „Pinocchio” cu baloane albastre, albastrul semnificând culoarea autismului, şi au desenat pe asfalt cu cretă colorată.
Voluntari de la unităţile de învăţământ din Fălticeni au atras atenţia trecătorilor cu ajutorul pliantelor informative asupra problematicii autismului, prezentând şi modalităţi pentru creşterea gradului de acceptare în cadrul societăţii a copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist.
„Prin activităţile întreprinse în această zi se doreşte sublinierea ideii conform căreia autismul există ca parte a unui copil, dar nu ca şi copilul însuşi. Autismul există, însă nu trebuie să constituie un motiv pentru care cei marcaţi de această tulburare să fie marginalizaţi. Ca simbol al campaniei internaţionale de conştientizare a autismului care se desfăşoară pe 2 aprilie este folosită fundiţa puzzle, care reflectă misterul şi complexitatea autismului. Culorile şi formele sale variate reprezintă diversitatea oamenilor şi a familiilor care se confruntă cu această afecţiune. Fundiţa are luminozitatea care semnifică speranţa. Printr-o intervenţie timpurie şi tratament adecvat, persoanele cu autism vor avea o viaţă împlinită şi complexă. Autismul este o tulburare neurologică de dezvoltare ce se caracterizează prin întârzierea ori afectarea a trei arii principale: relațiile sociale, comunicarea, interacţiunea cu mediul. Un copil cu autism poate realiza relaţii spontane afective şi poate avansa pe scara sa de dezvoltare dacă mediul său semnificativ poate să-i ofere ocazii sociale adecvate profilului său unic de dezvoltare”, ne-a declarat prof. Mihaela Budacu.
La finalul activității, micuţii de la Grădiniţa Specială s-au întâlnit în Sala de şedinţe „Iorgu Radu” cu primarul Cătălin Coman, conducerea grădiniţei aducând la cunoştinţa administraţiei locale problemele cu care se confruntă. În perioada următoare, copiii cu nevoi speciale vor participa împreună cu părinţii şi cadrele didactice la plantarea de copăcei.
Grădiniţa Specială din Fălticeni reprezintă o instituţie ce urmăreşte asigurarea de servicii în vederea recuperării şi reabilitării copiilor preşcolari cu dizabilităţi. Ţinându-se cont de gradul de deficienţă, capacităţile intelectuale şi de ritmul individual de dezvoltare a copiilor, Grădiniţa Specială Fălticeni îşi propune îndeplinirea unor misiuni importante pentru a sprijini 105 copii cu dizabilităţi (de intelect, senzoriale, autism) din judeţul Suceava, dar şi din judeţele învecinate.
Grădiniţa Specială funcţionează în municipiul Fălticeni din anul 1955 şi este, din perspectiva serviciilor educative pe care le oferă, a treia instituţie cu acest profil din România.