Măsurile Noului Cod Fiscal şi ale Noului Cod de Procedură Fiscală vor avea, conform aproximării Guvernului, un impact bugetar brut în sens negativ ca urmare a diminuării şi eliminării unor taxe, evoluţia acestuia urmând să cunoască un trend descendent de la 16,2 miliarde de lei în 2017 la 4,8 miliarde de lei în 2019. Proiectele de lege privind Noul Cod Fiscal şi Noul Cod de Procedură Fiscală au fost lansate în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanţelor în data de 18 februarie 2015. Guvernul a adoptat proiectele de lege, în primă lectură, acestea fiind puse în dezbatere publică până la data de 19 martie 2015, după care vor fi transmise în Parlament pentru dezbaterea parlamentară şi aprobare.
Guvernul trebuie să găsească modalităţi de a acoperi „găurile” din buget
Diminuarea sau eliminarea a numeroase taxe vizează o creştere a consumului, un procent de colectare a taxelor ridicat, o creştere a investiţiilor şi corelativ a numărului de locuri de muncă ce să acopere deficitul generat. Cum acest impact negativ este unul important, rămâne un obiectiv important pentru executiv de urmărit modalitatea în care aceste „găuri” din buget vor putea fi acoperite şi dacă acest impact previzionat va fi cel scontat. În mod evident se remarcă o tendinţă de relaxare fiscală cu obiective declarate de a realiza un climat de afaceri favorabil extinderii investiţiilor, de reducere a evaziunii fiscale, a discriminărilor generate de sistemul fiscal actual şi de creare a unui sistem economic competitiv. De asemenea, anumite măsuri şi modificări adoptate anterior, fără un studiu de impact şi fără o previzionare a efectelor, precum au fost cele de impunere a impozitului forfetar, de creştere a numărului de taxe sau a creşterii cotelor de impozitare, au avut efecte negative prin dispariţia unui număr considerabil de societăţi comerciale, a unui număr semnificativ de locuri de muncă, prin efectul prohibitiv asupra investiţiilor şi printr-un efect advers în ceea ce priveşte gradul de colectare al taxelor şi impozitelor; ori aceste măsuri creează premisa unui cadru fiscal permisiv inclusiv din perspectiva perioadei programatice de finanţare europeană 2014-2020, cu condiţia sine qua non de menţinere a acestei politici fiscale.
Noua variantă a Codului de Procedură Fiscală îşi propune îmbunătăţirea echilibrului în relaţia dintre contribuabili şi organele fiscale, având ca scop creşterea încrederii contribuabililor în sistemul fiscal; creşterea gradului de conformare a contribuabililor, sporirea eficienţei activităţii de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale; corelarea cu actele normative conexe – Codul Fiscal, Legea contenciosului administrativ, Legea insolvenţei, Legea societăţilor comerciale; îmbunătăţirea structurii şi a frazeologiei şi realizare unei terminologii pentru asigurarea clarităţii textului legii şi eliminarea interpretărilor multiple.
Modificări din Proiectul Noului Cod de Procedură Fiscală
Proiectul Noului Cod de Procedură Fiscală cuprinde diverse clarificări şi modificări procedurale care urmăresc îmbunătăţirea echilibrului în relaţia dintre contribuabili şi organele fiscale, precum şi creşterea gradului de conformare a contribuabililor. Dintre acestea, cele mai importante sunt:
– Introducerea conceptului „in dubio contra fiscum”, potrivit căruia prevederile neclare se interpretează în favoarea contribuabilului;
– Extinderea termenului de 3 zile pentru prezentarea punctului de vedere al contribuabilului cu privire la constatările organului de inspecţie fiscală, la 7 zile în cazul marilor contribuabili, respectiv 5 zile în cazul celorlalţi contribuabili;
– Contribuabilii vor avea dreptul de a se adresa instanţei de contencios administrativ în situaţia în care contestaţia nu a fost soluţionată de organul competent în termen de 6 luni de la data depunerii;
– Reducerea dobânzii de întârziere de la 0,03% la 0,02% pe zi şi a majorărilor de întârziere pentru taxele locale de la 2% la 1,2% pe lună sau fracţiune de lună;
– Introducerea „penalităţilor de nedeclarare” pentru obligaţiile nedeclarate de contribuabil şi stabilite de organele de inspecţie fiscală, calculate ca procent din sumele nedeclarate;
– Preluarea în textul Codului a dispoziţiilor privind eşalonarea la plată din actuala OUG 29/2011.
Camera de Comerţ şi Industrie Suceava