Riscul crescut de abandon şcolar al copiilor proveniţi din medii sărace, îndeosebi din mediul rural şi din comunităţile de romi din judeţul Suceava, determină autorităţile să identifice metode eficiente de a determina elevii să vină la şcoală, în paralel cu educarea părinţilor în ceea ce priveşte necesitatea studiului. Un bun exemplu în acest sens este campania de prevenire a abandonului şcolar derulată de Asociaţia Centrul de Resurse şi Informare pentru Profesiuni Sociale - CRIPS Bucureşti, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Suceava, care derulează la Vicovu de Sus proiectul „Reţele comunitare pentru prevenirea abandonului şcolar în perioada 2014-2015”, în cadrul Campaniei Naţionale de Participare Şcolară „Hai la şcoală”, coordonată de UNICEF.
Unitatea de învăţământ participantă la proiect este Şcoala Gimnazială Nr. 3 din Plai, în care majoritatea copiilor provin din familii cu venituri reduse şi aproximativ 60% dintre elevi aparţin comunităţii de romi. La seminarul organizat la Vicovu de Sus, săptămâna trecută, cu tema ,,Reţele comunitare pentru prevenirea abandonului şcolar”, profesorul de religie Iulian Schipor, de la Şcoala Nr. 3 Plai, a prezentat câteva dintre acţiunile cu efecte pozitive derulate până acum. Potrivit profesorului Schipor, la reţeaua comunitară constituită în Vicovu de Sus copiii găsesc sprijin material, emoţional şi primesc ajutor la teme din partea voluntarilor.
„Copiii sunt ascultători şi muncesc foarte mult”, a spus Iulian Schipor. În şcoală a fost amenajată o sală de consiliu ”prietenoasă” pentru părinţi şi elevi, ca loc în care profesorul poate vorbi cu un copil care are probleme sau cu părinţii lui. De asemenea, s-au înfiinţat cercuri de pictură, de handmade, s-au cumpărat obiecte electrocasnice de gătit, pe care copiii le-au folosit pentru a-şi valorifica aptitudinile culinare şi a organiza o expoziţie cu mâncărurile pregătite de ei, la care şi-au invitat părinţii şi profesorii.
În acest an şcolar, profesorii vor să atragă copiii la şcoala din Plai prin activităţi sportive. S-au cumpărat mese de tenis, urmează să fie achiziţionate rachete şi mingi, iar primăria va amenaja terenul din spatele şcolii. ”Se organizează competiţii sportive între echipe mixte de copii, părinţi-profesori, profesori-elevi. Credem că rezultatele vor fi bune”, a spus prof. Schipor. Acesta a mai amintit şi alte activităţi care au captat interesul copiilor, precum cercurile literare şi orele de educaţie financiară, în cadrul cărora elevii au confecţionat diverse obiecte - felicitări, mărţişoare, cusături, pe care le vând şi câştigă bani.
Sărăcia este factorul declanşator al abandonului şcolar
În cadrul atelierelor de lucru organizate cu ocazia seminarului de la Vicovu de Sus, purtătorul de cuvânt al Direcţiei de Asistenţă Socială Suceava, Nicoleta Daneliuc, a arătat că, dacă la nivelul şcolii ”lucrurile merg foarte bine, inclusiv în ceea ce priveşte atitudinea copiilor”, la nivelul comunităţilor mai sunt multe de făcut. ”Eforturile UNICEF s-au văzut în şcoală, în comunitate mai puţin”, a precizat Daneliuc. Ea a afirmat că, potrivit statisticilor, sărăcia este factorul declanşator al abandonului şcolar. Sărăcia înseamnă condiţii inadecvate de locuit, dificultăţi în asigurarea utilităţilor de strictă necesitate, obligarea copiilor la treburi gospodăreşti, care le diminuează timpul alocat studiului, trimiterea la muncă de timpuriu pentru a aduce bani în casă etc. Alţi factori sunt nivelul de educaţie a părinţilor şi prezentarea programei de învăţământ într-un mod neatractiv, nemotivant, plictisitor.
”Cel mai mare risc de abandon îl prezintă copiii din mediile sărace, copiii din mediul rural, copiii romi şi cei cu dizabilităţi. La abandon şcolar, copiii romi sunt pe primul loc, iar procentul celor care nu au mers niciodată la şcoală este mai mare faţă de alte comunităţi”, a punctat Nicoleta Daneliuc. Ea a subliniat importanţa implicării comunităţii locale şi judeţene (şi a instituţiilor relevante în domeniu) în identificarea precoce a problematicii presupuse de abandonul şcolar şi intervenţia comună în combaterea acesteia.
Parohiile vor avea, din acest an, buget special pentru susţinerea şcolii
Prezent la discuţii, protopopul de Rădăuţi, Petru Lupăştean Barfă, a declarat că Biserica Ortodoxă ”priveşte cu îngrijorare problema abandonului şcolar”. Protopopul a precizat că ”este obligaţia preoţilor, a parohiilor, să se implice şi material în rezolvarea problemelor”. Astfel, Patriarhia Română a decis ca fiecare parohie să aibă un buget special destinat activităţii de susţinere a şcolii şi va acorda premii pentru elevi merituoşi, se va implica în activităţi extraşcolare, va organiza excursii şi pelerinaje pentru elevi şi va asigura voluntariatul pentru ajutarea elevilor la lecţii. ”În parohii se întâmplă deja acest lucru”, a asigurat preotul.
La seminarul de la Vicovu de Sus au participat profesori de la şcolile din localitate, reprezentanţi ai Partidei Romilor, doi copii de clasa a VI-a care abandonaseră şcoala şi au fost „recuperaţi”, împreună cu diriginta lor, reprezentanţi ai Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava, ai Universităţii ”Ştefan cel Mare”, ai Uniunii Artiştilor Plastici, ai Poliţiei, ai Jandarmeriei, ai Agenţiei de Combatere a Traficului de Persoane, ai unor fundaţii umanitare, printre care ai fundaţiei FARA, patronată de prinţul Charles al Marii Britanii, reprezentanţi ai bisericilor creştine ortodoxă şi penticostală.