Vizitele şi inspecţiile inspectorilor şcolari suceveni în instituţiile de învăţământ din judeţ, din decursul primului semestru al acestui an şcolar, s-au soldat cu câteva concluzii nu tocmai favorabile.
Laboratoare şi cabinete minim dotate, cu materiale achiziţionate de profesori, tehnică IT uzată, săli şi terenuri de sport insuficiente, ateliere şcolare cu materiale vechi şi insuficiente, biblioteci cu fond de carte uzat sunt doar câteva dintre aspectele constatate de inspectorii suceveni.
La întâlnirea cu directorii şcolari suceveni de vineri, 27 februarie, inspectorul şcolar general Gheorghe Lazăr a menţionat că, „din păcate, se constată, de la an la an, diminuarea numărului de laboratoare funcţionale în şcoli, transformarea lor în săli de clasă permanente din cauza spaţiilor insuficiente, învechirea fondului de carte din biblioteci, uzura morală a aparaturii de laborator”.
Laboratoare minim dotate
În raportul privind activitatea Inspectoratului Şcolar Suceava în semestrul I se arată că în şcolile din judeţ, din lipsă de spaţiu sau din dorinţa funcţionării unităţii într-un singur schimb, majoritatea cabinetelor sunt şi săli permanente de clasă.
Totodată, dotarea cabinetelor şi laboratoarelor este minimă, în mare parte materialele didactice sunt achiziţionate sau confecţionate de cadre didactice, tehnica IT este uzată şi doar în puţine locuri a fost parţial înlocuită, iar lipsa licenţelor de ultimă generaţie complică situaţia disciplinelor TIC. De asemenea, în condiţiile creşterii numărului de elevi până aproape de 40 într-o clasă, numărul calculatoarelor din laboratoarele de informatică a rămas de 25.
Mai mult de atât, există şcoli în care nici măcar nu există laboratoare de chimie, fizică sau biologie, iar în unele licee cu învăţământ profesional şi tehnic, unde activitatea de la clasă se bazează pe partea practică, sunt dotări minime, depăşite moral şi fizic.
Săli şi terenuri de sport improprii şi biblioteci învechite
Gheorghe Lazăr a mai specificat că în mediul rural nu există suficiente săli şi terenuri de sport şi nici spaţii amenajate corespunzător pentru activităţile sportive.
„Se constată o creştere a gradului de uzură a terenurilor de sport exterioare la care, în momentul construirii, nu s-au folosit materialele sau cantităţile prevăzute de proiectant sau nu au existat fonduri necesare reparării. Sălile de sport nu sunt dotate cu materiale şi mijloace didactice suficiente”, le-a mai comunicat Lazăr directorilor de şcoli.
Acesta a mai spus că fondul de carte din bibliotecile şcolare este învechit, uzat fizic şi insuficient, numărul cititorilor este mic, iar condiţiile de muncă în care bibliotecarii şcolari îşi desfăşoară activitatea sunt, în multe şcoli, improprii, în spaţii neîncălzite,
neigienizate, fără mobilier specific, fără dotări de tip informatic necesare evidenţei electronice.
Cu toate acestea, Lazăr a menţionat că, în general, conducerile şcolilor depun eforturi pentru a asigura facilităţile necesare pentru ca elevii să-şi poată desfăşura ore practice în laboratoare, cabinete, ateliere, săli de sport sau biblioteci, în majoritatea şcolilor existând preocupare pentru valorificarea resurselor existente.