Părinţii suceveni care sunt de acord ca fiicele şi fiii lor să urmeze cursurile de religie din învăţământul preuniversitar au înfiinţat marţi Asociaţia „Părinţi pentru Ora de Religie” (APOR) - Filiala Suceava, organizaţie non-guvernamentală, independentă, apolitică şi fără afiliere profesională, formată din părinţi de profesii diferite care militează pentru păstrarea acestor cursuri în şcoli.
Scopul principal al asociaţiei este acela de a susţine şi îmbunătăţii predarea religiei în şcoală prin susţinerea şi promovarea valorilor religioase atât în rândul elevilor, cât şi în cel al părinţilor. Primul obiectiv al Asociaţiei „Părinţi pentru Ora de Religie” - Filiala Suceava este de mobilizare a părinţilor pentru a merge cât mai repede, până pe 3-4 martie, la şcolile unde sunt înscrişi copiii lor, să depună cereri pentru ora de religie, ultima zi de depunere a cererilor fiind 6 martie.
În Aula Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” a avut loc marţi o întâlnire a părinţilor din Suceava care susţin desfăşurarea orei de religie în şcoli. La finalul dezbaterilor s-a ales şi conducerea Asociaţiei „Părinţi pentru Ora de Religie” - Filiala Suceava.
Comitetul de conducere al Asociaţiei „Părinţi pentru Ora de Religie” - Filiala Suceava este format din Valeriu Gavrilovici (medic) – preşedinte, Corina Georgeta Istrătoaie (inginer), Elena Simona Spătaru (avocat) şi Mihaela Mihordea (medic) – vicepreşedinţi, Bogdan-Haralambie Curalariu (asistent social) – secretar, Adriana Kurtoglu (economist) – cenzor.
„Ora de religie formează caracterul, completează dezvoltarea copilului şi îl ajută să relaţioneze mai bine cu ceilalţi”
Întâlnirea de marţi s-a desfăşurat sub auspiciile APOR, moderatorul discuţiilor fiind Romeo Moşoiu, vicepreşedinte al asociaţiei la nivel naţional. La eveniment a participat un număr mare de părinţi, de diferite profesii, care au un ţel comun: vor ca în şcoli să se predea religia. Discuţiile s-au axat pe importanţa orei de religie, sugestii şi propuneri pentru înfiinţarea şi viabilitatea filialei sucevene a asociaţiei.
Reprezentanţii APOR susţin că „toţi părinţii vor să ofere ce este mai bun copiilor lor. Este dreptul părintelui să aleagă ce tip de educaţie vor avea copiii lui. Tot el, părintele, ştie că Dumnezeu este prietenul şi sprijinitorul care nu dezamăgeşte”. De asemenea, în opinia APOR, „ora de religie formează caracterul, completează dezvoltarea copilului şi îl ajută să relaţioneze mai bine cu ceilalţi; Scopul orei de religie este de a-i familiariza pe elevi cu elementele fundamentale ale propriei credinţe religioase, de a le oferi o introducere în studiul celorlalte mari religii ale lumii, precum şi de a-i ajuta să înţeleagă dimensiunea spirituală, culturală, istorică şi morală a fenomenului religios; ora de religie contribuie semnificativ la depăşirea ignoranţei religioase care poate constitui un factor al generării intoleranţei religioase şi culturale, al unor atitudini şi tendinţe reducţioniste şi extremiste. Studiul religiei, ora de religie însăşi, este un reper în viaţa copiilor, insuficient valorificat în familie și în societate”.
APOR, apărător alpărinţilor care sunt interesaţi de educaţia copiilor
Asociaţia „Părinţi pentru Ora de Religie” îşi propune să fie aproape de părinţi, apărătoare a celor care sunt interesaţi de educaţia complexă, completă şi de calitate a copiilor. Educaţia, inclusiv cea religioasă, se face în şcoală în toate ţările Europei. În unele țări, precum Germania, Austria, Irlanda, Italia, Croaţia sau Grecia, programa prevede câte două ore de religie pe săptămână. „Susţinem o educaţie integrală, care presupune, pe lângă latura morală, estetică, tehnologică, şi o componentă religioasă. Educaţia fără religie înseamnă şcoală fără suflet, neam fără Dumnezeu şi fără identitate. Familia, Şcoala şi Biserica tind adesea să-şi delege reciproc responsabilitatea pentru educarea copiilor. Ora de religie poate constitui un liant între cei trei factori educativi. Ora de religie face parte din istoria și identitatea poporului român, Biserica fiind primul loc de educație în istoria noastră. Școala românească a avut încă de la început între materiile de bază ora de religie. Ora de religie dă un plus de valoare educației din familie”, au completat membrii APOR.
Colaborare între părinţi
Un părinte poate sprijini ora de religie, susţin reprezentanţii APOR, prin crearea unui grup de sprijin la nivelul şcolii unde are înscris copilul, poate lua legătura cu reprezentanţii părinţilor pe clasă şi cu cei din consiliul de administraţie al şcolii (inclusiv cu liderul de sindicat, reprezentantul primarului/consiliului local etc.) şi poate să se implice în asociaţia de părinţi pe şcoală. Este indicat ca aceşti părinţi că comunice cu ceilalţi părinţi din clasă şi din şcoală în întâlnirile publice, pe pagina de Facebook a şcolii, la şedinţele cu părinţii, să ia legătura cu profesorul de religie şi să analizeze problemele specifice clasei, inclusiv aspectele cu care unii părinţi nu sunt de acord.
Împreună cu ceilalţi părinţi din grupul de sprijin, părinţii pot să solicite o întâlnire cu conducerea şcolii pentru a îndepărta eventuale bariere artificiale. Este bine, de asemenea, ca părinţii să ţină legătura cu preoţii din parohie (cu aplicare corespunzătoare la celelalte culte). Printre obiectivele APOR se numără şi organizarea de simpozioane şi acţiuni cu teme religioase, schimburi de informaţii în domeniul educaţiei şi culturii cu organizaţii similare din ţară şi străinătate, precum şi apărarea, prin petiţii, memorii şi, la nevoie, în instanţă, a dreptului părinţilor şi al elevilor la ora de religie şi la o educaţie în care valorile religioase să fie afirmate sau promovate şi protejate în mediul şcolar, în cadrul materiilor şcolare, îndeosebi al orei de religie.
(26 feb 2015, 12:00:22
Titlu: „Doi renumiti oameni de stiinta au dat verdictul: Creationistii trebuie inchisi pentru sanatatea mintala a copiilor”
„Doi renumiti oameni de stiinta s-au raliat impotriva creationistilor si sustin ca acestia dauneaza sanatatii mintale a copiilor. Biologul ateu Richard Dawkins (foto) arata ca parintii creationisti nu au dreptul de a uzurpa drepturile copiilor, care trebuie "protejati" de religie.
Intr-un interviu acordat The Irish Times, Dawkins a afirmat ca "balanta s-a inclinat prea mult in favoarea parintilor" si "copiii trebuie protejati in asa fel incat sa poata avea o educatie corecta si sa nu fie indoctrinati in ce religie se intampla sa fi fost crescuti parintii lor", scrie Raw Story.
Fizicianul Lawrence Krauss, fondatorul Proiectului origini de la Universitatea Arizona State, care a tinut impreuna cu Dawkins o prelegere la Dublin, a adaugat ca educatia de stat trebuie sa aiba standarde diferite fata scolile private.
"Daca e ca statul sa ofere educatie, atunci are obligatia de a incerca sa educe copiii. Asta inseamna ca parintii au - mi se pare mie - drepturi limitate de a determina curicula. Statul ofera educatie, incearca sa se asigure ca toti copiii au oportunitati egale", spune omul de stiinta.
"Si parintii bineinteles au temeri si un cuvant de spus, insa nu au dreptul sa isi pazeasca copiii de cunoastere. Nu este un drept, la fel cum nu au dreptul sa-si pazeasca copiii de sanatate si medicina", este de parere Krauss.
"Si acei parinti care fac asta sunt deseori judecati si inchisi pentru ca au refuzat sa permita copiilor lor sa beneficieze de transfuzii de sange sau orice e necesar pentru sanatatea lor. Si asta e necesar pentru sanatatea lor mintala", a mai spus omul de stiinta.