Ştefan Dascălu, elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Petru Rareş” Suceava, va studia din toamnă ştiinţele biologice în cadrul Universităţii din Oxford, din Anglia, cea mai veche instituţie de învăţământ superior din Marea Britanie.
Faptul că Ştefan îşi va continua studiile academice în străinătate, în peisajul internațional al celor mai puternice universităţi, este un motiv de mândrie şi pentru reprezentanţii colegiului unde învaţă şi pentru care a câştigat multe premii de-a lungul celor patru ani de liceu.
Totodată, Ştefan a mai aplicat la Universitatea Glasgow, Scoţia (specializarea Virusologie), Universitatea Durham, Anglia (Ştiinţe biologice integrate), Universitatea Edinburgh, Scoţia (Imunologie), şi Universitatea „St. Andrews”, Scoţia (Biologie), de la primele două deja primind deja un răspuns favorabil.
Ştefan Dascălu povesteşte că „încă de la începutul liceului îmi doream să urmez Medicina, în ţară, pentru că facultăţile din România din acest domeniu sunt foarte bune. Însă, în clasa a XI-a, pregătindu-mă pentru Olimpiada Naţională de Biologie, am studiat materiale diverse din acest domeniu, cursuri universitare, tratate de fiziologie, de anatomie, atlase, toate acestea stârnindu-mi interesul pentru această ştiinţă şi pentru cercetare, în mod deosebit”.
Aplicaţii, scrisori şi interviuri
La Oxford, Ştefan va lucra cu cei mai buni specialişti din lume din acest domeniu şi va studia în laboratoare cu aparatură şi dotări de ultimă generaţie.
Însă admiterea la una dintre cele mai bine cotate universităţile din lume, recunoscută pentru tradiţie, mentalitatea pe care o imprimă şi rezultatele academice, a presupus un drum deloc simplu.
La finele anului trecut, Ştefan a trimis o aplicaţie către universitate, o scrisoare de intenţie şi o scrisoare de recomandare realizată de unul dintre profesorii săi.
Partea grea a venit ulterior, când tânărul a fost chemat la Oxford pentru a susţine două interviuri ce aveau să fie decisive în procesul de admitere.
„În două luni am trecut printr-un tratat de genetică, o carte internaţională de biologie de sute de pagini, am stat cam toată ziua la învăţat. Am fost intervievat de câte doi profesori, circa 20 de minute, fiind puse în discuţie chestiuni din absolut toată biologia – generică, anatomie, botanică, ba chiar şi statistici etc. La primul interviu a fost foarte bine, însă de al doilea nu am fost foarte mulţumit, dimpotrivă chiar, mie mi s-a părut un dezastru. Culmea că tocmai al doilea interviu le-a făcut o impresie bună despre mine”, mărturiseşte Ştefan.
Pasionat de biologie, tânărul sucevean şi-a argumentat opţiunea pentru Oxford prin faptul că specializarea de Ştiinţe biologice din cadrul acesteia este cel mai bine cotată la nivel mondial.
Cât despre planurile de viitor, Ştefan spune că îşi doreşte o carieră în cercetare, în microbiologie, ramura imunologie.
Rezultate notabile pe parcursul liceului
Rezultatele din timpul liceului i-ar fi permis lui Ştefan să aplice pentru oricare dintre universităţile de top din România.
În 2014, Ştefan a fost medaliat la Expo Sciences Europe (ESE), Slovacia, una dintre cele mai mari expoziţii de inventică şi cercetare adresată tinerilor, din Europa.
Elevul a fost recompensat cu medalia de onoare pentru cel mai bun proiect prezentat în cadrul evenimentului, fiind singura distincţie oferită în cadrul competiţiei. În Slovacia, Ştefan, alături de colegul său Octavian Coca, a prezentat un proiect ce își propune să trateze, prin joacă, afecțiuni precum ADHD.
Tot în 2014, Ştefan a făcut parte din delegaţia României lacea mai amplă competiție de știință și inginerie din lume – IntelISEF - din Los Angeles, SUA.
Tot anul trecut, Ştefan a fost laureat cu marele premiu la etapa națională a Concursului de comunicări ştiinţifice ale elevilor de liceu la biologie.
De asemenea, în clasa a X-a şi a XI-a s-a calificat la Olimpiada Naţională de Biologie, clasându-se de fiecare dată printre primii 10 participanţi.
Ştefan Dascălu recunoaşte că la aceste rezultate o contribuţie însemnată o au şi profesorii de la Colegiul „Petru Rareş”, tânărul nominalizând-o pe Ramona Morar, profesoara de biologie care i-a insuflat dragostea pentru această disciplină.
„Am avut mare noroc de dumneaei pentru că m-a susţinut şi am găsit un prieten în ea.
M-a ajutat mult să ştiu că cineva este dispus să mă ajute oricând, că pot să pun în discuţie o problemă fără a mă simţi stingher, inhibat. Totodată, şi ceilalţi profesori mi-au înţeles priorităţile în perioada concursurilor, a interviurilor, şi sunt foarte recunoscător pentru asta”, a mai specificat elevul.