Noul contract de salubrizare menajeră al Sucevei ar putea fi încheiat pentru o perioadă de 12 ani, cu posibilitate de prelungire pe încă şase ani, dar, în schimb, firma care va presta această activitate va trebui să facă o investiţie consistentă în amenajarea a 120 de puncte subterane de colectare a deşeurilor menajere, dar şi în dotarea caselor cu aproape 24.000 de pubele de gunoi.
Noile condiţii de licitare a salubrizării menajere în municipiul reşedinţă de judeţ au fost stabilite în urma discuţiilor şi propunerilor făcute de consilierii locali PNL, PSD şi cei independenţi, în şedinţa de analiză convocată de viceprimarul Lucian Harşovschi.
„O discuţie amănunţită pe această temă era necesară. Contractul cu Rosal expiră pe 18 aprilie, dar noi sperăm ca în luna martie să putem da drumul la procedura de licitaţie”, a spus Harşovschi, care, odată cu numirea în funcţia de viceprimar, a preluat în atribuţii şi salubrizarea Sucevei.
În urma discuţiilor, s-a decis amenajarea a 120 de puncte de colectare subterane, iar la cele aproximativ 5.500 de case din municipiu să fie distribuite câte două pubele de plastic de fiecare locuinţă, pentru colectarea selectivă a deşeurilor. După 6 ani de utilizare, acestea ar urma să fie înlocuite cu altele noi. Astfel, noua firmă de salubrizare ar urma să asigure între 22.000 – 24.000 de pubele de gunoi la case.
În baza propunerilor făcute de specialişti contractul ar trebui încheiat pentru o perioadă de 12 ani, pentru ca firma să îşi poată recupera investiţia făcută.
Buncăre de gunoi îngropate, dar cu colectare selectivă
Cele 120 de puncte subterane de colectare a deşeurilor vor fi structurate pe categorii, pentru a fi respectate noile prevederi legale privind colectarea selectivă.
„Legea spune clar că trebuie să fie amplasate câte patru containere de colectare selectivă – deşeuri menajere, hârtie/carton, sticlă şi metal. Un lift de la un buncăr îngropat, care se ridică pe bază de presiune, poate ţine maxim patru containere. Există varianta să punem câte două tipuri de deşeuri într-un singur container, ca să avem mai mult spaţiu pentru deşeuri menajere, care sunt produse în cantităţi mai mari. La acestea am decis să punem condiţia să fie ridicate de minim două ori pe zi. Dar acolo unde ne permite locaţia, vom pune încă un punct de colectare subteran, cu patru containere care să fie folosite doar pentru deşeuri menajere. Acolo nu va mai fi necesară ridicarea gunoiului de două ori pe zi, ci doar o dată”, a explicat viceprimarul Sucevei.
Pentru toate cele 120 de puncte de colectare a deşeurilor se vor elibera certificate de urbanism, pentru a se asigura că nu există reţele de utilităţi care să stingherească lucrările de amenajare a acestora.
Consilierii locali şi-au exprimat dorinţa ca toate cele 120 de puncte de colectare să fie amenajate în primii trei ani de activitate. O propunere venită din partea lui Eugen Girigan este ca, în caz de operatorul de salubritate nu îşi îndeplineşte obiectivul trasat pentru o anumită perioadă, de creare a punctelor de gunoi îngropate, să i se reţină bani din plăţile care trebuie făcute, drept sancţiune.
O altă propunere, venită din partea consilierului Cornel Grosar, prevede obligativitatea ca noul operator să promoveze în şcoli colectarea selectivă a deşeurilor, pentru educarea copiilor în acest spirit.
La şedinţă a fost prezent şi un reprezentant al ANRSC, cu care aleşii locali s-au consultat pe probleme de legalitate privind întocmirea caietului de sarcini şi a cerinţelor cuprinse în acesta.
Proiectul, în forma sa actuală, va fi postat pe site-ul Primăriei Suceava, iar oricine are sugestii de îmbunătăţire a acestui serviciu este aşteptat să transmită municipalităţii sucevene ideile sale.