Timbrele fiscale au devenit o ”marfă” foarte greu de găsit, astfel că cei care au nevoie în aceste zile de cazier judiciar, cărţi noi de identitate, certificate de atestare fiscală sau alte documente care necesită timbrarea trebuie să ia la rând oficiile poştale din oraş sau din împrejurimi, în speranţa că vor găsi preţioasele timbre. Motivul crizei timbrelor fiscale este acela că Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) încă nu a onorat comanda transmisă în luna decembrie a anului trecut de Compania Naţională Poşta Română.
Şeful Oficiului Judeţean de Poştă Suceava, Nicolae Costriş, ne-a declarat că ieri în oficiile poştale din judeţul Suceava mai erau în stoc 3.450 de timbre fiscale, cele mai multe cu valoarea de 50 de bani (1.400 de bucăţi). După ce, în ziua precedentă, la Oficiul Poştal Nr. 1, din centrul municipiului Suceava, nu mai era nici urmă de timbre fiscale, ieri, şeful Oficiului Judeţean a făcut o redistribuire de la subunităţile din teritoriu, unde cererea este mai mică. De asemenea, de la alte oficii din ţară a obţinut 3.000 de timbre cu valoare de 3 lei.
În cursul zilei de ieri, toate oficiile poştale din municipiul Suceava, unde este cea mai mare cerere, aveau la vânzare timbre fiscale. Potrivit directorului Costriş, în această perioadă foarte multe solicitări sunt de la primăriile din judeţ. Miercuri, de exemplu, toate cele 75 de timbre pe care le avea Oficiul Poştal Adâncata au fost cumpărate de primăria din comună.
Timbrele fiscale de 10 bani, de foarte multe ori inutilizabile
Pe lângă aprovizionarea în salturi, o altă problemă cu care se confruntă cei care au nevoie de timbre fiscale este că uneori găsesc fie timbre cu valoare prea mare faţă de ceea ce au nevoie (de 3 lei), fie prea mică (de 10 bani). Dacă la cele cu valoare prea mare disconfortul este doar financiar, în cazul timbrelor de 10 bani acestea sunt complet inutilizabile dacă documentul care trebuie timbrat este format A5. La un cazier judiciar, care necesită timbrare cu valoare de 2 lei, timbrele de 10 bani ar acoperi practic tot documentul.
În mod obişnuit, media lunară de vânzare în judeţ este de 22.000 de timbre. Cele mai vândute sunt timbrele fiscale de 1 leu - circa 11.000 lunar, apoi cele de 50 de bani - 7.000 şi de 2 lei - aproximativ 4.200. Mai puţin solicitate sunt timbrele de 3 lei - într-o lună normală se vând în judeţ aproximativ 120.
Directorul Nicolae Costriş a mai declarat că ANAF a informat compania Poşta Română că ”depune toate diligenţele pentru onorarea contractului în cel mai scurt timp”.
De la Departamentul de comunicare al ANAF, Oana Ghincea ne-a declarat, ieri, că în următoarele zile ne va transmite data la care instituţia pe care o reprezintă va încheia tipărirea timbrelor fiscale şi le va trimite la Poşta Română pentru vânzare. Până când criza timbrelor se va încheia, în anumite cazuri (de exemplu la eliberarea cărţilor de identitate) se poate plăti la primărie contravaloarea timbrului fiscal, chitanţa fiind suficientă pentru eliberarea documentelor de care aveţi nevoie.
(14 feb 2015, 03:52:39