Mirajul creării de locuri de parcare gratuite, de către marile companii de comerţ care au invadat Suceava în ultimii 10 ani, începe să se destrame.
Unul dintre magazinele care au avut mult de câştigat de pe urma faptului că li s-a permis să fie construite în buricul târgului, într-una din zonele aglomerate ale Sucevei, nu la marginea oraşului, cum se practică în mai toate oraşele din Occident dar şi în multe oraşe din ţară, vrea să interzică accesul liber în parcare.
Mai exact, conducerea Kaufland vrea să monteze bariere la intrarea şi la ieşirea din parcare, iar timpul de staţionare să fie contorizat, cei care depăşesc două ore urmând să fie puşi la plată.
Măsura, care s-a dorit a fi pusă în practică de anul trecut, este din nou cerută cu insistenţă de nemţii de la Kaufland, deranjaţi de faptul că locuitorii din zonă îşi lasă maşinile în parcare atât ziua cât şi noaptea, de faptul că tot acolo îşi parchează maşinile comercianţii şi clienţii Centrului Comercial Zimbru, dar şi cei care au de ajuns la alte obiective din zonă (Piaţa Mică, restaurante ori instituţii), ocupând locuri de parcare care ar putea fi utilizate de potenţiali clienţi ai Kaufland.
Totuşi, în momentul în care Kaufland a cerut aprobare pentru construirea magazinului într-o zonă aglomerată a oraşului, unul din principalele motive pentru care autorităţile locale au aprobat acel proiect şi chiar l-au facilitat, prin măsurile luate, a fost faptul că odată cu respectiva investiţie se creau 316 locuri de parcare, într-o zonă în care lipsa acestora devenise deja o problemă gravă.
De altfel, în momentul în care Kaufland a apărut în Suceava, în 2006, strada Universităţii era cu sens unic, în ideea ca benzile laterale să poată fi utilizate pentru parcarea maşinilor.
Una dintre concesiile făcute de autorităţi celor de la Kaufland a fost tocmai transformarea străzii Universităţii din stradă cu sens unic în arteră de circulaţie cu două sensuri, mergând pe ideea că locurile de parcare create rezolvă parţial problema cu care se confruntau anterior.
De altfel, conform aprobării date de Serviciul Poliţiei Rutiere în 2006, când s-a deschis Kaufland, una dintre condiţiile impuse a fost ca hipermarketul „să asigure, în mod continuu, indiferent de oră, facilităţi de parcare pentru traficul indus, inclusiv pentru cel de deservire, în curtea obiectivului”.
Bariere la intrare şi la ieşire, precum şi taxarea orelor de staţionare
Recent, conducerea Kaufland România a solicitat Primăriei Suceava eliberarea unei autorizaţii de urbanism pentru montarea de bariere la intrarea şi la ieşirea din parcare.
Conform solicitărilor companiei, căreia magazinul din Suceava i-a generat venituri consistente, graţie volumului mare de vânzări (neoficial, aici ar fi fost înregistrate cele mai mari vânzări din ţară, cel puţin în anumite perioade), măsura se impune pentru „asigurarea unui comerţ urban civilizat”.
Ce îi deranjează de fapt pe cei de la Kaufland este teama că pierd clienţi din cauza faptului că unii utilizează parcarea lor fără a face cumpărături la ei, de fiecare dată când parchează acolo.
„Deseori, în perioada programului de funcţionare a hipermarketului, din cauza autovehiculelor parcate în mod nejustificat, clienţii Kaufland nu au loc de parcare.
Soluţia propusă pentru limitarea timpului de parcare se va realiza prin montarea unor bariere de acces controlat – primele două ore sunt netaxabile”, se arată în justificarea solicitării lor către municipalitatea suceveană.
Conform planurilor companiei, pe fiecare sens, de intrare, respectiv de ieşire, vor fi montate câte două bariere.
„Soluţia barierelor a fost introdusă de către Kaufland România la majoritatea hipermagazinelor din zonele urbane aglomerate din România, dovedindu-şi eficienţa în asigurarea unui comerţ urban civilizat”, spun reprezentanţii companiei.
„Pe timpul nopţii rămân parcate în incinta parcării hipermarketului Kaufland aproximativ 50-60 de autovehicule de diferite categorii, care fac imposibilă igienizarea şi întreţinerea parcării; de regulă, aceste autovehicule rămân mai multe zile consecutive în parcare. Considerăm că introducerea unui sistem de blocare sau tractare a autovehiculelor parcate nelegal ar cauza costuri suplimentare cetăţenilor municipiului Suceava”, se mai arată în justificarea solicitării lor.
În paralel cu montarea barierelor de control al accesului şi ieşirii din parcare, o altă modificare vizează blocarea accesului din parcarea Kaufland către Centrul Comercial Zimbru.
„Prin soluţia propusă, aleea dinspre Centrul Comercial Zimbru, deşi este proprietate Kaufland, poate fi utilizată fără nici o restricţie de către populaţie”, adaugă reprezentanţii companiei.
Blocarea traficului rutier pe strada Universităţii, principalul risc
Punerea în practică a cerinţelor celor de la Kaufland depinde acum de răspunsul pe care îl va da municipalitatea suceveană.
„Kaufland a solicitat reorganizarea fluxului de circulaţie în parcarea proprie, accesul făcându-se cu sisteme de bariere. Solicitarea lor va fi discutată în comisia tehnică de urbanism şi amenajarea teritoriului, pentru că şi documentaţia iniţială, de la autorizarea magazinului, s-a discutat tot acolo. Şi atunci au fost prevăzute o serie de aspecte care ţin de reglementări de trafic şi de siguranţă, inclusiv aspecte urbanistice.
În funcţie de răspunsul comisiei se va ajunge la o discuţie în Consiliul Local”, a declarat viceprimarul Ovidiu Doroftei.
Principala problemă pe care o ridică planul celor de la Kaufland nu o reprezintă dispariţia unor locuri de parcare în zonă, care va avea un impact negativ asupra zonei, cât problemele de trafic care vor apărea pe strada Universităţii, dar şi pe arterele învecinate, atunci când maşinile vor staţiona la barieră, în loc să circule liber, cum este în prezent.
(12 feb 2015, 11:47:34