Licitaţia în care s-au pus la bătaie nu mai puţin de 1,72 de milioane de lei (aproximativ 400.000 de euro) pentru atribuirea merelor către preşcolari şi elevi în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli ridică, în continuare, mari semne de întrebare.
Una din suspiciuni este legată şi de faptul că cei cărora le-a fost atribuit contractul în primă fază, asocierea condusă de SC Parisienne a la Vys SRL Fântâna Mare, au devenit sponsori pentru unitatea contractantă, recte Consiliul Judeţean Suceava, cu trei zile înainte de atribuirea contractului. Concret, asocierea condusă de Parisienne a la Vys a fost declarată câştigătoare în data de 18 decembrie 2014, iar pe 15 decembrie 2014, între firma controlată de Vasile Savu şi Consiliul Judeţean Suceava a fost încheiat contractul de sponsorizare înregistrat sub numărul 27.748.
Întrebări fără răspuns. Deocamdată
În cursul zilei de miercuri, 4 februarie, am solicitat informaţii suplimentare din partea Consiliului Judeţean Suceava despre acest contract de sponsorizare, atât verbal preşedintelui Cătălin Nechifor, cât şi în scris pe adresa de e-mail a instituţiei.
„Subsemnatul Sandrinio Neagu, angajat al cotidianului Monitorul de Suceava, în funcţia de redactor şef-adjunct, în baza Legii 544/2001, vă rog să-mi comunicaţi o serie de informaţii care îmi sunt necesare pentru redactarea unui articol de presă. Mai exact, aş dori să-mi comunicaţi care este obiectul contractului de sponsorizare încheiat între Consiliul Judeţean Suceava şi firma Parisienne a la Vys în data de 15 decembrie 2014 sub numărul 27.748, care este suma sau bunurile pe care firma menţionată s-a angajat să le asigure faţă de administraţia judeţeană şi cum a fost pus în practică acest contract”, este solicitarea transmisă Consiliului Judeţean la mijlocul săptămânii trecute.
Din păcate, un răspuns nu a venit pe adresa redacţiei noastre, astfel încât apare întrebarea firească: poate fi catalogată drept mită sau încercare de influenţare a deciziei instituţiei contractante încheierea unui contract de sponsorizare în timpul derulării procedurilor de licitaţie în care este implicată şi firma care oferă bani sau produse Consiliului Judeţean? E posibil să fie doar un act filantropic.
Trebuie spus că acel contract de sponsorizare între Parisienne a la Vys şi Consiliul Judeţean Suceava s-a încheiat pe 15 decembrie 2014, la care Persoana Fizică Autorizată (PFA) Amariei Petru nu fusese înştiinţată că i s-ar fi respins oferta prin care urma să participe la licitaţia electronică din perioada 17 decembrie, ora 14.00 – 18 decembrie, ora 14.00, 2014.
Dreptul la replică, formulat în aceeaşi zi cu apariţia articolului de presă
Interesant este că după articolul de presă publicat de „Monitorul de Suceava” în ziua de vineri, 6 februarie, în care s-au făcut publice date despre această licitaţie dubioasă, reprezentanţii Consiliului Judeţean Suceava s-au grăbit să trimită un drept la replică prin care au negat că au încălcat prevederile OUG nr. 34 din 2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Trebuie spus că acest drept la replică nu a fost asumat de nimeni, neexistând nici o semnătură din partea vreunui şef al Consiliului Judeţean, fie el şi şef de serviciu. În contrapartidă, informaţia despre contractul de sponsorizare din 15 decembrie 2014 pare a fi una atât de complexă încât necesită un număr mare de zile de documentare, în condiţiile în care am prezentat şi numărul contractului încheiat între CJ Suceava şi Parisienne a la Vys.
Dreptul la replică, în contradicţie cu motivarea CNSC
Cât priveşte susţinerile neasumate din dreptul la replică potrivit cărora OUG 34/2006 a fost respectată, Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) spune cu totul altceva.
Astfel, în cuprinsul paginii 16 din motivarea CNSC se stipulează următoarele: „Prin urmare, Consiliul constată că evaluarea ofertelor nu a fost finalizată, întrucât înainte de a respinge/admite o ofertă, autoritatea contractantă este obligată la o conduită diligentă, care să asigure o evaluare completă a acesteia, în concordanţă cu art. 200 din OUG 34/2006 şi cu cele de la art. 34, art. 72 alin.(2), art. 81 si art. 82 din HG 925/2006”.
În ceea ce priveşte respingerea ofertei depuse de Petru Amariei, pretinsa încălcare a legislaţiei este contrazisă de CNSC, care, de altfel, a dispus continuarea procedurii de atribuire.
Obligativitatea depunerii certificatului de pesticide, care a dus la descalificarea lui Petru Amariei, nu era stipulată la deschiderea ofertelor. Potrivit Caietul de sarcini al acestei licitaţii, certificatul de pesticide este obligatoriu „înainte de distribuirea merelor", ori actul incriminat a ajuns în posesia lui Petru Amariei pe data de 17 noiembrie 2014, cu o lună înaintea derulării licitaţiei electronice.
Cine este noul câştigător al licitaţiei?
Prin acceptarea ofertei depuse de Petru Amariei ca urmare a admiterii contestaţiei depusă la CNSC, Consiliul Judeţean Suceava a fost obligat să reia procedura de atribuire a contractului privind livrarea de mere în şcoli şi grădiniţe. Licitaţia electronică a avut loc vineri, iar PFA Amariei Petru s-a oferit să livreze mere la preţul de 2,5 lei/kg, în timp ce oferta asocierii condusă de Parisienne a la Vys a fost de 1,8 lei/kg, ambele preţuri fără TVA. Licitaţia plecase de la suma de 2,9 lei/kg de mere, fără TVA, sumă de altfel cu care s-a făcut atribuirea contractului în luna decembrie către firma de casă a Consiliului Judeţean Suceava, Parisienne a la Vys.
Un anunţ privind câştigătorul licitaţiei nu a fost făcut încă, dar trebuie spus că preţul oferit de asocierea condusă de Parisienne a la Vys a coborât la 62% din preţul de pornire, iar potrivit legislaţiei cine scade preţul cu mai mult de 20% din valoarea iniţială trebuie să depună şi justificări, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul firmei cu sediul la Fântâna Mare.
( 9 feb 2015, 15:21:07
Dar acum problema e ca firma lui peste a scazut prea mult pretul? Si tie producatorule Petrica Amariei nu ti-e rusine sa dai merele cu 2.5 lei fara tva, cand pretul ar trebui sa fie undeva la 1.5 ? Fara sa fac reclama, sunt mere la real de provenienta Falticeni cu 1.59 lei/kg