Zeci de mii de preşcolari şi elevi din judeţul Suceava sunt privaţi de merele pe care ar trebui să le primească în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli. Şi asta pentru că licitaţia organizată de Consiliul Judeţean Suceava la finele anului 2014 pentru atribuirea contractului de livrare a merelor s-a dovedit una dubioasă. Pentru că au fost încălcate prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34 din 2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, reprezentanţii Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor au obligat Consiliul Judeţean Suceava să continue procedura de atribuire. Aşa se face că în acest moment licitaţia pentru atribuirea contractului de livrare a merelor în şcolile sucevene este din nou în plină derulare.
Garanţia de participare nu era valabilă în ziua deschiderii ofertelor
Procedurile de acordare a acestui contract în valoare de 1,727 de milioane de lei, fără TVA, au demarat în luna noiembrie a anului 2014. Au fost depuse două oferte. Una a venit din partea Persoanei Fizice Autorizate Petru Amariei, din Horodniceni, iar cealaltă a fost depusă de asocierea formată din SC Parisienne a la Vys SRL Fântâna Mare, SC Buzdea Com SRL Fălticeni şi SC Sava Cazac SNC Broşteni, liderul asocierii fiind prima firmă.
Potrivit caietului de sarcini, până pe data de 13 noiembrie 2014 trebuia depusă printre alte documente şi garanţia de participare din partea ofertanţilor. Aceasta era în valoare de 34.540 de lei şi trebuia să fie la dosar în momentul deschiderii ofertelor, adică pe 13 noiembrie 2014
Din partea asocierii coordonate de Parisienne a la Vys, firmă controlată de Vasile Savu, poliţa de asigurare îşi începea valabilitatea din data de 14 noiembrie, cu alte cuvinte cu o zi mai devreme nu avea nici o valoare.
Reprezentanţii Consiliului Judeţean Suceava au considerat însă că totul este în regulă, iar procedurile de atribuire a contractului au continuat.
Etape din licitaţia cu cântec
Licitaţia şi-a continuat cursul, iar în mod surprinzător, pe data de 5 decembrie 2014, Consiliul Judeţean Suceava a dispus prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor până pe 30 aprilie 2015, fără să motiveze în vreun fel această decizie. Cu toate acestea, la numai o săptămână, pe data de 12 decembrie 2014, Consiliul Judeţean Suceava a publicat pe SEAP anunţul privind organizarea etapei de licitaţie electronică în perioada 17 decembrie 2014, ora 14.00 – 18 decembrie 2014, ora 14.00.
Petru Amariei nu a fost înştiinţat nici un moment că oferta sa a fost respinsă, acesta aflând acest aspect abia după încheierea licitaţiei electronice prin care contractul a fost atribuit asocierii cu liderul SC Parisienne a la Vys.
Ulterior, Petru Amariei a aflat că a fost descalificat pentru că nu a prezentat la data de 13 noiembrie buletinul de analiză privind conţinutul de reziduuri de pesticide. În cauză a fost vorba însă de o problemă tehnică, ce a dus la închiderea pe o perioadă determinată a Laboratorului Sanitar-Veterinar şi pentru Siguranţa Alimentelor Bucureşti. Totuşi, Petru Amariei a depus la dosar o declaraţie pe proprie răspundere prin care se angaja ca imediat ce va intra în posesia buletinului de analiză să-l ataşeze la dosar, lucru care s-a petrecut pe 17 noiembrie 2014. Oricum, buletinul de analiză a ajuns înainte de licitaţia electronică, iar în cazul în care ar fi câştigat licitaţia merele urmau să fie distribuite în şcoli abia din ianuarie 2015.
Merele au fost cumpărate de Consiliul Judeţean Suceava cu 2,9 lei/kg, fără TVA
În aceste condiţii, câştigătorul licitaţiei nu putea fi decât unul singur, asocierea coordonată de SC Parisienne a la Vys SRL Fântâna Mare, o firmă de casă a Consiliului Judeţean Suceava, care pare să fi pus monopolul nu doar pentru livrarea de mere în şcoli, ci şi în alte contracte cu administraţia judeţeană, în special cele legate de programul „Laptele şi cornul”.
Cum a alergat de unul singur la această licitaţie, Vasile Savu şi cei doi asociaţi ai săi au avut câştig de cauză, urmând să livreze aproximativ 600 de tone de mere pentru preşcolarii şi elevii din judeţul Suceava. Preţul cu care se livrau merele era de 2,9 lei/kg, fără TVA (în total ajungându-se la circa 3,6 lei/kg), mai scump chiar şi faţă de preţurile din pieţe.
Considerând că s-au încălcat flagrant dispoziţiile din OUG 34/2006, Petru Amariei a depus contestaţie la Consiliul Naţional pentru Soluţionare a Contestaţiilor, care în ianuarie 2015 i-a dat câştig de cauză şi a dispus obligarea „autorităţii contractante la continuarea procedurii de atribuire, în termen de 10 zile, prin reevaluarea ofertei depusă de PFA Petru Amariei”.
Un alt aspect interesant în toată această poveste este acela că Petru Amariei este producător local de mere, în timp ce asocierea condusă de Parisienne a la Vys avea contracte cu producători din mai multe judeţe ale ţării, dar şi din Polonia.
În acest moment, procedura de licitaţie este în plin proces de derulare şi rămâne de văzut dacă de această dată se vor respecta prevederile legale.
( 6 feb 2015, 12:34:50