Cadrele didactice cu rezultate foarte bune la catedră îşi pot suplimenta venitul lunar, acestea trebuind să depună dosarul în vederea obţinerii gradaţiei de merit.
Vor primi un spor de 25% din salariul de bază doar acei dascăli care dovedesc implicare în activităţile de la clasă, care au obţinut performanţe deosebite şi distincţii în cadrul competiţiilor şcolare ca urmare a pregătirii elevilor.
Potrivit calendarului, profesorii care doresc să intre în rândul beneficiarilor pot depune dosarul în perioada 2-20 martie, urmând ca rezultatele să fie publicate în luna mai. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de cinci ani, începând cu data de 1 septembrie 2015.
La concursul pentru acordarea gradaţiei de merit pot participa personalul de predare şi personalul de conducere cu o vechime în învăţământ de cel puţin 4 ani, cu performanţe deosebite în inovarea didactică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la concursuri şi olimpiade şcolare, în perioada 1 septembrie 2009 - 31 august 2014 şi cu calificativul “Foarte bine” în fiecare an şcolar din perioada evaluată.
Gradaţii poate obţine şi personalul didactic auxiliar, cu o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin patru ani şi cu performanţe în activitatea desfăşurată.
Nici un nou beneficiar în 2014, la Suceava
În 2014, nici un profesor merituos din judeţ nu a putut intra în rândul beneficiarilor de gradaţii. Mariana Drumea, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Şcolar Suceava, explică faptul că, anul trecut, s-au suprapus două serii de profesori beneficiari, cei care primesc gradaţia timp de cinci ani şi cei care primesc timp de patru ani, iar numărul maxim posibil de beneficiari din judeţ a fost atins, astfel că nu s-a organizat un alt concurs de acordare a acestui spor. Gradaţia de merit reprezintă o modalitate de suplimentare a veniturilor, iar an de an numărul dascălilor care se înscriu la concurs este foarte mare.
În 2013, 548 de profesori suceveni cu rezultate bune şi foarte bune şi-au depus dosarele la Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava sperând să prindă un loc pe lista celor care vor primi gradaţie de merit. În 2012, numărul acestora a fost de 504.
Criterii de acordare a sporului
Inspectoratul Şcolar Suceava evaluează activitatea candidaţilor înscrişi pentru acordarea gradaţiei de merit, inclusă în raportul de autoevaluare, din perioada 1 septembrie 2009 - 31 august 2014.
Cea mai mare pondere în evaluarea făcută de IŞJ o are criteriul „activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă” - 80%. Este vorba despre rezultate deosebite obţinute în pregătirea elevilor, performanţe dovedite în pregătirea elevilor distinşi la olimpiade şcolare sau concursuri de profil, materializate prin obţinerea premiilor, organizarea de concursuri şi festivaluri, organizarea de spectacole, expoziţii, activitatea şi rezultatele obţinute în centrele de excelenţă etc.
Criteriul privind performanţele deosebite în „inovarea didactică/ managerială” are o pondere de 10%, criteriul privind participarea la proiecte - 5% şi criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională - 5%.