Aproximativ 90% din apa consumată de suceveni este contorizată, dar asta nu înseamnă, însă, că ei plătesc doar ceea ce consumă. Locatarii s-au obişnuit deja ca în fiecare lună, pe lângă volumul de apă înregistrat de apometrele din casă, să mai aibă de plătit încă 2-3 metri cubi în plus. Au fost cazuri în care blocuri cu 20 de apartamente au avut în plus de plată 50 de metri cubi de apă, diferenţa între consumul înregistrat în locuinţe şi cel de la intrarea în bloc, asta în condiţiile în care un reprezentant al asociaţiei de proprietari verifică lunar apometrele din apartamente şi nu există rău-platnici. În alte situaţii, dacă numărul de datornici este mic, administratorii împart suma restantă la ceilalţi proprietari pentru a nu lăsa apartamentele fără apă şi astfel rău-platnicii sunt duşi în spate de cei care îşi achită la timp facturile. Întrebat despre aceste aspecte, directorul operatorului regional de apă ACET SA, Ştefan Groza, a declarat că, în primul caz, este vorba despre faptul că apometrele de la intrarea în bloc sunt mai performante şi mai sensibile decât cele din apartamente, care nu înregistrează fiecare picătură de apă. Recunoaşte, însă, că o diferenţă de 50 de metri cubi este totuşi prea mare şi presupune că undeva există o problemă. Este clar că pierderile din reţele, cele din urma avariilor, a lucrărilor de înlocuire a reţelelor, apa consumată pentru spălarea conductelor sunt suportate tot de abonaţi şi acestea nu sunt deloc neglijabile.
Dacă apa din burlane curge în pământ, nu plătiţi apa de ploaie
La asta se adaugă, la fiecare locatar, creşterea costurilor de canalizare deoarece la apa menajeră, pentru fiecare metru cub consumat se plăteşte şi un metru cub de apă uzată (canal). De asemenea, plătim şi pentru apa de ploaie, 0,6 metri cubi pentru fiecare metru cub de suprafaţă construită. „După media statistică de peste 100 de ani, s-a calculat că pe un metru pătrat de acoperiş se adună într-un an 0,6 mc de apă, care ajunge în reţeaua de canalizare. Se plăteşte lunar o sumă fixă, calculată după acest indicator, indiferent dacă în luna respectivă e secetă sau a fost lună cu ploi torenţiale”, a precizat directorul Groza.
Singurii care nu sunt obligaţi la plata apei meteorice sunt cei care locuiesc în zonele fără canalizare şi locatarii din casele şi blocurile ale căror burlane de la acoperiş deversează apa de ploaie în pământ, nu în reţeaua de canalizare stradală.
În ceea ce priveşte pedepsirea celor cu plata la zi din cauza rău-platnicilor, Ştefan Groza a afirmat că la această oră sistemul de alimentare cu apă din blocuri nu permite nici contracte, nici debranşări individuale. Există doar contracte colective de furnizare a apei în blocuri, pe întreaga asociaţie de proprietari. Branşamentul este la comun, prin asociaţie, aşa că locatarii trebuie să plătească şi pierderile, iar în cazul unor eventuali vecini rău-platnici, trebuie să suporte lipsa apei, chiar dacă sunt cu plata la zi.
Cum se pot face contracte individuale pentru apă la bloc
Conform Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, operatorii trebuie să asigure furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice la limita de proprietate. Determinarea consumurilor în vederea facturării se face prin măsurare directă cu ajutorul sistemelor de măsurare-înregistrare care se montează pe branşamentul care deserveşte fiecare utilizator individual sau colectiv. Pe de altă parte, Legea 241/2006 a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare defineşte branşamentul de apă ca partea care asigură legătura dintre reţeaua publică de distribuţie şi reţeaua interioară a unei incinte sau a unei clădiri. Branşamentul deserveşte un singur utilizator, se mai spune în lege. Aceeaşi lege arată că are calitatea de utilizator al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare orice persoană fizică sau juridică ce deţine, în calitate de proprietar sau cu drept de folosinţă dat de proprietar, un imobil având branşament propriu de apă potabilă sau racord propriu de canalizare. Deci prevederile legale în vigoare stipulează ca titular de contract de furnizare apă/canal în cazul condominiilor doar asociaţia având un singur branşament. Nu este o opţiune a operatorului de a încheia astfel contractele, ci un imperativ legal.
Potrivit directorului Groza, singura posibilitate legală ca titularii de apartamente să fie şi titulari de contract de furnizare a apei este individualizarea alimentării cu apă a fiecărui apartament cu un contor de branşament la limita de proprietate, similar cu cele de la alimentarea cu gaz metan, la cei care şi-au montat centrale de apartament. Cheltuielile ar trebui suportate integral de locatari, dar acestea nu ar fi foarte mari, afirmă Groza. Din motive tehnice legate de posibilitatea de asigurare a debitului necesar de apă, dacă se doreşte individualizarea într-un imobil, aceasta trebuie solicitată concomitent de toţi locatarii, cu contoare de branşament pentru fiecare apartament plasat la limita de proprietate, în afara blocului sau în subsol sau la parter, pe casa scării, cu protecţie adecvată contra frigului şi manipulării neautorizate a contoarelor.
Apariţia contractelor individuale, însă, presupune ca oamenii să se mobilizeze şi să se organizeze. Altfel, vor plăti în continuare pentru servicii de care n-au beneficiat.
(12 ian 2015, 15:26:34
Asadar... numai prostimea a fost obligata sa sufere.
Voi, cei imbuibati cu virf si indesat, lacomi si totali neomenosi, de ce nu rezolvati problemele strigente pentru care sunteti remunerati!?!