Singurul tren internaţional care circula zilnic prin Suceava dispare odată cu noul mers al trenurilor, care intră în vigoare de duminică, 14 decembrie. Trenul internaţional Moscova-Sofia, garnitura cu cel mai lung parcurs care traversa România, va fi anulat în urma deciziei comunicate CFR de autorităţile feroviare ruse. De zeci de ani de zile, trenul era format din vagoane ruseşti, iar CFR Infrastructură doar încasa taxa pentru utilizarea căii ferate pe teritoriul României. Prin anularea acestui tren, traficul internaţional regulat de călători dispare la nivel de judeţ. În noul mers al trenurilor este prevăzut un alt tren internaţional, Minsk – Varna, care va trece prin Suceava, însă acesta va circula doar o dată pe săptămână şi numai în sezonul estival.
Conflictul ruso-ucrainean ar fi dus la decizia de anulare
Iordan Vintilă, şeful Regionalei CFR Iaşi, a declarat că autorităţile feroviare ruse au comunicat CFR că renunţă la acest tren încă de acum câteva luni de zile, fără însă a veni cu vreo explicaţie.
„Peste 80% din călătorii acestui tren erau străini, ruşi sau bulgari, era destul de puţin utilizat de călători din România”, a declarat Iordan Vintilă. El a mai opinat că trenul nu va fi anulat din cauza lipsei de călători. Asta pentru că trenul a avut tot timpul un grad de ocupare bun, iar vara circula zilnic cu zece vagoane sau chiar mai mult, fiind foarte populat de ruşi care mergeau în concediu în Bulgaria. Motivul ar fi unul mult mai serios, legat de conflictul ruso-ucrainean, având în vedere că garnitura rusească trecea prin Ucraina.
Amintiri din perioada de glorie: Două trenuri pe zi, prelungite până la Atena
Anularea trenului internaţional este văzută cu nostalgie de cei mai mulţi foşti şi actuali CFR-işti.
Unul dintre ei, Vasile Palaghiu, care a fost şef de gară şi revizor în siguranţa circulaţiei la CFR timp de mai bine de 30 de ani, ne-a relatat că în 1963, când s-a angajat la CFR, trenul Moscova-Sofia era în circulaţie.
„Tot timpul a circulat acest tren şi tot timpul cu vagoane ruseşti, nu a avut niciodată pauze. La un moment dat circulau două trenuri pe zi pe această rută. Într-o perioadă trenul era prelungit până la Atena, în sezonul de vară mergeau foarte mulţi ruşi la mare la greci. Înainte de Revoluţie era un tren foarte important, dar în timp cred că importanţa lui a scăzut, din cauza concurenţei cu alte mijloace de transport mai rapide”, ne-a declarat CFR-istul pensionar.
CFR va păstra un tren de la Suceava la Bucureşti pe trasa internaţionalului anulat
Trenul internaţional a fost tot timpul compus doar din vagoane de dormit, având în vedere distanţa pe care o parcurgea. Ieri, la una din ultimele curse, trenul internaţional Sofia-Moscova a ajuns în Gara Suceava în jur de ora 13.00, fără nici un minut de întârziere, cu cinci vagoane (patru de dormit şi unul restaurant), plus două vagoane româneşti, pe care CFR le ataşează pe distanţa Suceava - Bucureşti Nord şi retur.
Şeful Regionalei CFR Iaşi, Iordan Vintilă, ne-a mai declarat că trenul românesc care se ataşa la trenul internaţional va rămâne în circulaţie şi în continuare, la aceleaşi ore, cu plecare din Suceava la ora 16.10 şi la retur, din Bucureşti, dimineaţă, la ora 6.10.
Iordan Vintilă a mai subliniat că anularea acestui tren internaţional nu va diminua activitatea din punctul de trecere a frontierei de la Vicşani, care va fi folosit în continuare pentru trenurile de marfă.
De asemenea, nu puţini sunt cei care cred că trenul internaţional Sofia-Moscova ar putea fi reintrodus în circulaţie din vara anului viitor, în sezonul estival, când cererea va fi mare, asta şi dacă tensiunile ruso-ucrainene se vor stinge sau măcar se vor diminua. Mai trebuie spus că pe distanţa Sofia - Bucureşti numărul de trenuri nu va fi diminuat.