La Colegiul Naţional "Nicu Gane" din municipiul Fălticeni a avut loc sâmbătă, 22 noiembrie, o sesiune de formare având ca temă „Luarea deciziilor şi Leadership”, organizată de şcoala gazdă împreună cu reprezentanţi ai Consiliului Judeţean al Elevilor Suceava şi profesori formatori din judeţ.
La activitate au participat aproape 30 de elevi de la cele trei colegii din municipiu („Nicu Gane”, „Nicolae Băcescu” şi „Vasile Lovinescu”), de la Grupul Şcolar Dolhasca şi de la Grupul Şcolar Liteni, în calitate de reprezentanţi ai Consiliilor Şcolare şi participanţi la proiecte derulate în licee, cum ar fi GCRS şi Euroşcoala, printre invitaţi numărându-se prof. Sofrona Mara Perţa, formator în Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), iar din partea Consiliului Judeţean al Elevilor (CJE) Suceava au participat Ciprian Ungureanu, prim-vicepreşedinte al CJE, şi Adrian Puha, reprezentantul departamentului de educaţie formală şi nonformală de la Colegiul Tehnic Rădăuţi.
Iniţiativa organizării activităţii de formare de la Fălticeni i-a aparţinut lui Dimitrie Cielecki, preşedinte al Consiliului Şcolar al Elevilor de la Colegiul Naţional "Nicu Gane", şi s-a bucurat de susţinerea conducerii Colegiului “Nicu Gane”. După declaraţia făcută de preşedintele CJE Suceava, Tudor Găitan, la alegerile pentru Biroul Executiv al CJE, acesta vrea să continue proiectele pe care le-a început în Rădăuţi, acolo având loc prima activitate de acest gen, Dimitrie Cielecki şi-a propus să intensifice activitatea Consiliului Elevilor din Fălticeni, să invite tineri de la celelalte licee cu care să se înceapă o colaborare, astfel încât să devină toţi o echipă.
Consiliul Naţional al Elevilor a iniţiat şi facilitează, prin Consiliile Judeţene ale Elevilor şi cu sprijinul reţelei de formatori CNE, participarea elevilor, membri activi în Consiliile Şcolare şi/sau Consiliile Judeţene ale Elevilor, la următoarele module de training: „Comunicare interpersonală”, „Lucru în echipă”, „Managementul conflictelor”, „Luarea deciziilor şi Leadership”, „Autocunoaştere şi dezvoltare personală”, „Dezvoltare organizaţională”, „Managementul proiectelor”, „Relaţii publice şi comunicare”, „Argumentare şi oratorie”.
“Din cele nouă module de formare din CNE, noi am ales modulul <Luarea deciziilor şi Leadership> pentru că majoritatea suntem la început de drum în Consiliul Elevilor şi consider că este o temă foarte importantă pentru activitatea noastră în următorul an”, ne-a declarat Dimitrie Călin Cielecki, preşedintele Consiliului Şcolar de la Colegiul Naţional “Nicu Gane”.
Arta dezbaterilor
Printre temele abordate de elevi împreună cu profesoara Mara Perţa s-au numărat „Bariere în comunicare”, „Tipuri de decizii şi etape în luarea deciziilor”, „Strategii de luare a deciziilor”, „Profilul leaderului”, „Leader vs. Şef”, „Modele de leadership”, „Modul de argumentare şi dezbatere”. Andrei Tofan, reprezentant al unuia din grupurile de dezbateri de la Colegiul Naţional “Nicu Gane”, ne-a spus: „Ştiinţa apare sub diverse forme în orice domeniu de activitate şi este nevoie de ştiinţă pentru a susţine în public o opinie, a susţine pe baza unor argumente solide ceva în care tu crezi cu adevărat. Arta persuasiunii se învaţă, dar se şi moşteneşte. Sunt anumite tehnici care trebuie urmărite pentru a fi mult mai persuasiv şi să poţi analiza mult mai clar opiniile celorlalţi. Asta învăţăm noi la cluburile de dezbateri. Nu este suficient a da din gură, ci este necesară o structură a argumentelor, astfel încât să putem susţine o idee sau să putem contraataca. Conform unui studiu, majoritatea oamenilor nu pot susţine un discurs în faţa unei săli pline deoarece sunt timoraţi sau nu au obişnuinţa de a vorbi în public. Dezbaterile academice oferă un cadru competitiv din care poţi să înveţi cum să structurezi coerent un discurs, cum să eviţi anumite erori de argumentare, dar şi cum să vorbeşti cu bun-simţ”.
Pe lângă activitatea curentă din cadrul Consiliului Elevilor, motivaţia de a participa la toate sesiunile de formare şi capacitatea de a valorifica ulterior competenţele formate prin training, întâlnirea de sâmbătă a avut ca scop stimularea unui comportament democratic între elevi, iar ca obiective practicarea dezbaterilor academice în mod cât mai constant, formarea unui stil oratoric pentru elevii de liceu, cunoaşterea reciprocă între elevi şi dezvoltarea unor atitudini benefice în comportamentul elevilor prin preluarea modelului unor personalităţi marcante.
Pentru anul şcolar în curs, elevii de la cele trei colegii din municipiul Fălticeni şi-au propus să vină cu o abordare nouă în educaţie, care să dea roade în ceea priveşte îmbunătăţirea comunicării între elevi şi profesori şi celelalte instituţii implicate în actul educaţional prin formarea unui Consiliu Local al Elevilor din zona Fălticeni, cunoştinţele despre leadership şi modul de luare a deciziilor fiind doar un început în acest proiect.
Cu ajutorul antrenorilor voluntari şi al formatorilor din Consiliul Naţional al Elevilor se va forma o echipă locală care va conştientiza problemele, îşi va asuma responsabilităţi şi va găsi soluţii prin forţe proprii, astfel încât vocea elevilor să fie auzită şi încurajată să vină cu soluţii. Pentru a lucra bine în Consiliul Local al Elevilor este nevoie de încredere, deschiderea pentru colaborare, apreciere, sprijin şi asumarea responsabilităţii.