Calvarul sucevenilor care au rămas fără apă caldă de două săptămâni ar putea lua sfârşit spre finele acestei săptămâni. De această dată, salvarea este aşteptată din partea Guvernului, pentru că există promisiuni de acordare a unei sume de două milioane de lei pentru achiziţia de combustibil pentru sezonul rece. Dar aceşti bani nu reprezintă decât un mic colac de salvare, o soluţie de moment, pentru că se achită anticipat suvbenţia pentru diferenţa de preţ la gigacaloriile care vor fi consumate de suceveni în această iarnă.
Imensele datorii acumulate de populaţie, de aproape patru milioane de euro, rămân ca o piatră de moară la gâtul termoficării Sucevei, care, fără încasări serioase, se poate duce „la fund” în plină iarnă.
Un milion de euro, necesari pentru reluarea furnizării de biomasă
Ca şi cum situaţia datoriilor populaţiei către asociaţiile de propietari, a asociaţiilor către Termica şi a Termicii către Bioenergy nu era destul de complicată, lucrurile s-au complicat mai tare odată cu şedinţa de Consiliu Local de la finele săptămânii trecute.
„Cu toate eforturile depuse la finele săptămânii trecute, când noi am aprobat în Consiliul Local creşterea tarifului de transport şi distribuţie a energiei termice, cei de la Termica nu au mai dorit să semneze acel protocol cu Bioenergy, pentru că nu a fost aprobat preţul solicitat de ei. Protocolul le era necesar celor de la Bioenergy, să-l prezinte la bancă, pentru a demonstra că vor avea un ritm constant de încasări, astfel încât şi ei să aibă acces la o linie de credit”, a explicat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Mai mult, dacă în ultimele două săptămâni Bioenergy solicita să primească, din datorii, suma de 2,7 milioane de lei, pentru a achita o factură restantă către principalul furnizor de biomasă, Schweighofer, acum, restanţele sunt şi mai mari.
„Furnizorul de lemne pune condiţia de reluare a furnizării masei lemnoase după ce i se achită plăţile restante. Dacă până acum era de achitat o factură restantă de 2,7 milioane de lei, între timp a venit scadenţa de plată şi la alte facturi, încât până nu i se achită un milion de euro nu permite consumarea lemnului din curtea Bioenergy”, a precizat şeful municipalităţii sucevene.
Bani de la Guvern, de la primărie...Bani de la populaţie?
Posibilitățile de reluare a furnizării energiei termice pentru municipiul Suceava au fost discutate la finele săptămânii trecute şi într-o şedinţă a Adunării Generale a Acţionarilor de la Adrem Invest, compania care a construit centrala pe biomasă, dar concluziile nu sunt deloc încurajatoare.
„Astăzi, în contul Bioenergy sunt două milioane de lei – un milion de la Primăria Suceava şi unul din încasările lor la energie electrică, la care se mai adaugă o sumă nesemnificativă, de numai 500.000 lei, de la asociaţiile de proprietari. Sâmbătă am avut discuţii cu ministrul Bugetului, care a fost la Suceava, cu preşedintele CJ, Cătălin Nechifor, şi cu prefectul Florin Sinescu, şi l-am rugat pe ministru să fim prinşi cu finanţare în şedinţa de Guvern de săptămâna aceasta. Aceasta urmează să aibă loc marţi, după ce miercurea trecută nu s-a mai discutat, pentru că există numeroase solicitări din ţară.
În condiţiile în care primim aceste două milioane de lei, cu ce a mai ajuns în conturile Bioenergy, se poate face plata sumei de un milion de euro către Schweighofer, astfel încât să putem relua furnizarea de apă caldă şi căldură”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Edilul sucevean speră ca repornirea producţiei de energie termică să fie posibilă în a doua jumătate a săptămânii, mai ales că spre finele acesteia se anunţă temperaturi scăzute şi va fi nevoie de căldură nu doar în apartamente, ci mai ales în şcoli şi grădiniţe.
„Ca ultimă variantă discutăm de folosirea gazului metan pentru încălzire. Am făcut o analiză cu cei de la Bioenergy despre ce ar însemna să pornim furnizarea apei calde şi căldurii pe gaz metan. Problema ar fi costurile, care se ridică mult peste posibilităţile de plată. Dacă s-ar merge pe această soluţie ar trebui să facem o modificare a preţului gigacaloriei, ceea ce nu prea este posibil”, a mai spus Lungu.
Plata datoriilor, singura soluţie
Acordarea celor două milioane de lei de la Guvern, în şedinţa de astăzi, ar putea duce la deblocarea temporară a furnizării apei calde şi chiar a căldurii, dar problema de bază, datoriile foarte mari ale populaţiei, rămâne ca un ghimpe în coastă.
Tocmai de aceea, primarul Ion Lungu a convocat astăzi o nouă şedinţă cu asociaţiile de proprietari, să vadă situaţia încasării banilor de la populaţie.
„Încasările merg foarte greu. Vom rezolva acum problema furnizării căldurii şi apei calde, dar ce ne facem într-o lună de zile, dacă populaţia nu înţelege că trebuie să plătească ceea ce a consumat? Facturile la întreţinere trebuie achitate ritmic, lună de lună. Criza a plecat de la faptul că populaţia nu a plătit şi s-a ajuns în această situaţie”, a atenţionat edilul sucevean.
În apelul său către suceveni şi asociaţiile de proprietari, Lungu a spus că pentru a fi căldură în iarnă, este nevoie ca în luna octombrie să se încaseze de la populaţie un milion de euro, din cele patru milioane de euro restante.
Numai că încasările de până acum nu doar că nu se apropie nici pe departe de acea sumă, dar nici măcar nu se ridică la nivelul încasărilor unei luni de vară, considerate printre cele mai slabe din an.
(21 oct 2014, 13:14:15
PRIVIND FUNCŢIONAREA SERVICIULUI ASOCIAŢII DE PROPRIETARI
înfiinţat în baza OUG nr.85/2001 menţinut ca şi prevedere în Legea
nr.230/2007
Cap. I DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1 CONSILIUL LOCAL al municipiului Suceava menţine organizat Serviciul Asociaţii de proprietari în cadrul Direcţiei Ecologizare având în componenţă un număr de 5 angajaţi din care 1 şef serviciu.
Art. 2 (1) Finanţarea Serviciului Asociaţii de proprietari se realizează din fonduri alocate din bugetul PRIMARIEI MUNICIPIULUI Suceava.
(3) Evidenţa contabilă se organizează şi se conduce prin DIRECTIA BUGET, patrimoniu şi fiscalitate, structurată în cadrul aparatului de specialitate al PRIMARULUI MUNICIPIULUI Suceava.
Art. 3 Serviciul Asociaţii de proprietari îşi desfăşoară activitatea folosind obiectele de
inventar şi mijloacele fixe puse la dispoziţie de Primăria municipiului Suceava.
Art. 4 (1) Personalul Serviciului, al cărui angajator PRIMARUL MUNICIPIULUI Suceava..."
Restul merita citit si e pe site-ul primariei.