UNICEF salută iniţiativa Parlamentului României cu sprijinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi a Persoanelor Vârstnice şi a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA) de a interzice instituţionalizarea copiilor sub trei ani.
Revizuirea legii transmite un mesaj puternic: copiii sunt o prioritate şi România continuă să fie una dintre ţările lidere în regiune în ceea ce priveşte implementarea de reforme cheie pentru copiii vulnerabili. Ca urmare a Conferinţei Regionale organizate de UNICEF în decembrie 2012 pe tema interzicerii instituţionalizării copiilor sub trei ani, România este una dintre primele ţări care îndeplineşte acest angajament. Revizuirea legii este în concordanţă cu cele mai noi recomandări ale Uniunii Europene şi internaţionale.
“Sub coordonarea preşedintelui Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, a iniţiatoarei legii, deputata Gabriela Podaşcă, împreună cu Ministerul Muncii şi ANPDCA, România a făcut un pas important în ceea ce priveşte protejarea drepturilor copilului. Prin intermediul acestei iniţiative, România îşi demonstrează din nou potenţialul de a deveni un lider în regiune în ceea ce priveşte protejarea drepturilor copilului. Suntem gata să sprijinim Autoritatea Naţională şi Direcţiile Generale pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în implementarea acestei legi la nivel naţional şi local începând cu ianuarie 2015 şi pe mai departe pentru a continua procesul de dezinstituţionalizare cu scopul de a nu mai avea nici un copil în instituţii tradiţionale până în 2020”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.
Această lege va fi un alt exemplu de bună practică în ceea ce priveşte protejarea copiilor vulnerabili pe care România îl va împărtăşi cu alte ţări din Europa şi nu numai.
Totodată, UNICEF face apel pentru creşterea investiţiilor în servicii sociale la nivel local pentru a preveni separarea nenecesară a copiilor de familiile lor. Pe baza experienţei internaţionale şi locale, există evidenţe care arată că un asistent social în fiecare comunitate, adesea împreună cu un asistent medical şi un mediator şcolar, contribuie la realizarea drepturilor copiilor la mediu familial, educaţie şi sănătate.