Lucrările de reparare a dezastruosului drum naţional 18, care leagă Suceava de Maramureş, demarate la începutul lunii august, au fost finalizate pe raza comunei Ciocăneşti şi urmează a fi începute la Cârlibaba, comună aflată la limita cu judeţul Maramureş. În condiţiile în care după graniţa de judeţ cu Maramureş DN 18 a fost deja reparat, în momentul de faţă legătura cu judeţul vecin se face în condiţii acceptabile, cu excepţia celor aproximativ 20 de kilometri de pe raza comunei Cârlibaba, până la „Şesuri”, la limita cu judeţul Maramureş.
Lucrările de reparaţii la DN 18 ar trebui finalizate luna viitoare
După ce contractul de reabilitare capitală a DN 18 a fost reziliat, în prima parte a acestui an, beneficiarul lucrării, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), aruncând întreaga răspundere a amânării exasperante a lucrărilor către firma executantă, Shapir Structures Suceava, s-a apelat la o variantă de compromis, repararea de urgenţă a suprafeţei carosabile, aflate la limita impracticabilităţii.
Firma SUCT Suceava, care are contract de întreţinere a drumurilor cu CNADNR, a început lucrările de plombare, pe 5 august, de la intersecţia dintre DN 17 şi DN 18, la Iacobeni, spre Ciocăneşti. La finele săptămânii trecute, reporterii Monitorul de Suceava au constatat în teren că drumul a fost reparat de la intrarea în Ciocăneşti şi până la intrarea în satul Valea Stânei, care aparţine de Cârlibaba. Pentru locuitorii din Cârlibaba semnele de îngrijorare au venit după ce în ultimele zile utilajele firmei nu au mai fost văzute la lucru.
Dumitru Popescu, directorul SUCT Suceava, a declarat: “Lucrările nu s-au stopat, le vom relua în zilele următoare şi vom lucra atâta timp cât vremea o va permite”.
Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, a declarat la rândul său: “Banii pentru finalizarea lucrărilor pe toată porţiunea din judeţul Suceava sunt deja alocaţi şi nu sunt motive ca până la finalul lunii octombrie întreaga porţiune a DN 18 din Suceava să nu fie reparată”. O a două problemă rămâne cea legată de siguranţa circulaţiei şi de montarea de parapeţi, la acest capitol DN 18 rămânând la un nivel dezastruos.
Se circulă mai bine, dar departe de ce ar trebui se însemne un drum naţional
Ce se poate spune cert în acest moment este că o călătorie de la Suceava spre Borşa, sau mai departe, spre Baia Mare, pe DN 18, nu mai este un coşmar. În stare foarte proastă au mai rămas doar în jur de 20 de kilometri de şosea. În rest, se circulă pe un drum pe care nu mai sunt cratere, dar reparaţiile suprapuse şi denivelările sunt omniprezente.
Şoseaua este departe de o calitate normală, raportat la majoritatea drumurilor naţionale, însă, strict în comparaţie cu situaţia din ultimii ani, se poate spune că se circulă în condiţii mai bune. Un drum din municipiul Suceava la Borşa se poate face în momentul de faţă în aproximativ trei ore, trei ore şi jumătate.
Proba de foc: Cum va rezista drumul peticit peste iarnă
La nivel oficial, lucrările care se efectuează acum sunt doar provizorii, de asigurare a unei minime practicabilităţi şi a siguranţei rutiere. Modernizarea capitală a DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, va începe cel mai devreme în 2015, după ce se va relua licitaţia pentru stabilirea firmei care va lucra la drum.
O bilă neagră pentru reprezentanţii CNADNR pe Moldova este că lucrările de plombare din Maramureş, de la limita cu judeţul Suceava şi până la Borşa, au fost deja finalizate. Rămâne de văzut acum şi cum vor rezista aceste lucrări de peticire după iarna care va urma.
(16 sep 2014, 13:06:19
Este drumul cel mai scurt si cel mai frumos care leaga Romania de Austria prin Ungaria. Ce drum ar face Ungurii ori Austriecii, daca ar fi Maramuresul al lor!? Cita indolenta cu romanii astia!
Este un haos voit lăsat așa, fiecare face ce vrea… Vorba strabuna ca “omul sfinteste locul”, a devenit o moneda davalorizata si aruncata in colbul drumului. Initiativa si grija fata de tara nu exista, iar rarele momente in care se face simtita, e atrofiata si dezorientata (batjocorita si anihilata).