Finala ediţiei 2014 a Campionatului naţional de navomodele radiocomandate de curse a debutat, ieri, pe iazul Nada Florilor din municipiul Fălticeni, 20 de sportivi care reprezintă şase cluburi din ţară întrecându-se pentru titlul de cei mai buni dintre cei mai buni. Cursele sunt organizate pe 5 categorii, de seniori şi juniori, funcţie de tipurile de navomodele, de alimentarea acestora şi de greutate. Printre cei care se luptă pentru titlul naţional se găsesc şi cinci suceveni, aceştia fiind printre favoriţi la mai multe probe.
În ce constă şi cum se desfăşoară concursul de navomodele de curse
Întrecerile de acest gen, navomodele de curse, au un grad de spectaculozitate ridicat. Pentru că este un sport puţin cunoscut publicului larg, Sorin Catană, antrenorul navomodeliştilor suceveni, ne-a explicat în ce constă întrecerea:
“La o cursă participă 5-6 modele, care sunt comandate de pe mal de piloţi, prin telecomandă. Câştigător este modelul care face cel mai mare număr de ture într-un timp de şase minute. Se organizează câte trei manşe şi se face suma celor mai bune două dintre acestea”. După cum am putut vedea de pe malul iazului, cursele de acest gen sunt spectaculoase, viteza cu care se deplasează fiind importantă, însă esenţială este arta pilotajului în curbele strânse ale traseului.
Suceava, reprezentată de cinci sportivi din două familii care au prins „microbul” acestui sport
Suceava este reprezentată în finală de Sorin Catană, fratele său, Florin Catană, fiul acestuia din urmă, Adrian Catană, Ilie Cojocaru şi Victor Cojocaru, toţi sportivi cu rezultate foarte bune la competiţii de nivel naţional dar şi cu două locuri3 la campionatul european de machete. Este vorba practic de două familii, la care pasiunea pentru navomodele s-a transmis din tată în fiu.
O pasiune care presupune costuri mari
Navomodelismul este, printre altele, şi un sport scump. Un navomodel ieftin costă cel puţin 1.000 de euro, fiecare componentă, cât de mică, având un preţ care creşte funcţie de renumele producătorului. O staţie de telecomandă costă 300-500 de euro, iar o banală elice se cumpără cu 30 de euro. Piesele sunt cumpărate de sportivi, care de cele mai multe ori se ocupă de ansamblarea lor.
„Un model scump, competitiv, costă 3000-5000 de euro, de asta concurenţii nu sunt foarte mulţi. Banii de la cluburi sunt din ce în ce mai puţini iar în aceste condiţii pentru sportiv un astfel de hoby înseamnăcosturi importante”, a explicat Sorin Catană.
Pilotajul, esenţial la această întrecere
Întrecerile de navomodele de curse seamănă cu cele de la cursele auto, de exemplu cursele de Formula 1. Fiabilitatea modelelor care se întrec este importantă în stabilirea ierarhiei, însă arta pilotajului este esenţială.
„Contribuţia pilotului este esenţială, poţi să ai cea mai bună maşină dar dacă nu este pilotajul bun nu ajungi în frunte. Sunt clase de navomodele unde modelul contează foarte mult însă nu este cazul şi aici, la navomodelele de curse”, a explicat antrenorul sucevean.
O premieră pentru Suceava
La finala care se desfăşoară la Fălticeni participă sportivi de la şase cluburi: CS AVI Craiova, CSTA Bucureşti, CSTA Suceava, CSU Galaţi, Clubul Copiilor Medgidia şi Sportul Studenţesc Bucureşti.
Ioan Mihai, directorul Clubului Sporturilor Tehnico Aplicative (CSTA) Suceava, a explicat importanţa competiţiei de la Fălticeni pentru clubul pe care îl conduce.
„Pentru prima dată în istoria clubului suntem organizatorii unui campionat naţional de o asemenea anvergură, ne bucurăm că vremea pare să ţină cu noi, iar concurenţii sunt foarte mulţumiţi de condiţiile pe care le-au găsit la Fălticeni. Avem aşteptări mari de la navomodeliştii suceveni, sunt sportivi cu rezultate bune, rezultate bune de care ne bucurăm şi la alte secţii ale clubului”, a declarat Ioan Mihai.
El a ţinut să aducă mulţumiri pentru sprijinul acordat în organizare Primăriei municipiului Fălticeni şi primarului Cătălin Coman.