Maşinile, motocicletele şi bicicletele bunicilor, mijloace de deplasare care fac parte nu doar din amintirile mai multor generaţii de români, ci chiar din istoria naţională, au fost expuse sâmbătă dimineaţă, timp de mai multe ore, pe esplanada Iulius Mall Suceava.
Sute de persoane au venit să admire Dacii care au împlinit 45 de ani de existenţă, Trabanturi care, din maşini de care unora le era ruşine înainte, acum constituie un motiv de admiraţie şi mândrie, un IMS al Armatei Române, o maşină a Miliţiei, dar şi una în care călătoreau pe vremuri „băieţii cu ochi albaştri” ori mai marii PCR.
Dacie veche de 45 de ani, cu care s-a făcut un tur al Europei
„Am ţinut să facem această expoziţie în data de 23 august pentru că se împlinesc exact 45 de ani de când a fost lansat modelul Dacia 1300. Atunci, la o paradă, au participat 50 de maşini, probabil şi unele dintre cele expuse aici”, a declarat Dănuţ Crainiciuc, un cunoscut sucevean colecţionar de Dacii 1300.
De altfel, piesa de rezistenţă a expoziţiei a fost un autoturism aflat în proprietatea sa, o Dacia 1300, din 1969, primul an în care s-a fabricat modelul. Este vorba de maşina cu numărul 90 din istoria mărcii, cu care suceveanul a făcut un tur în Europa în 2012.
La polul opus, în cadrul expoziţiei au fost prezente şi cele mai noi modele Dacia, inclusiv Logan-ul de zece ani, vizitatorii putând observa evoluţia acestora de-a lungul timpului.
Maşina Miliţiei, una din atracţiile expoziţiei
Unul din exponatele care a captat privirile tuturor celor prezenţi la cea de-a treia ediţie a evenimentului „Fabricat în România”, ce îşi propune să expună în faţa publicului atât modele autohtone care sunt atestate ca vehicule istorice, cât şi vehicule care nu au încă acest statut, ca un semnal de alarmă asupra dispariţiei accelerate a acestora, a fost o maşină a Miliţiei.
„De fapt, este o replică, deoarece nu mai sunt maşini originale cu Miliţia, cum erau înainte de '89, pentru că toate au fost transformate atunci, din Miliţie în Poliţie, şi s-a tras de ele până s-au dus toate”, a mărturisit proprietarul autovehiculului, Cristian Marinescu. Maşina se numără printre ultimele modele de 1300 din 1982, la care au început să pună elemente de 1310, dar este complet funcţională şi are 11.000 de km parcurşi. Goarna şi girofarul de Miliţie sunt încă funcţionale, un alt element distinct fiind cauciucurile Victoria.
Tot în proprietatea suceveanului Cristian Marinescu se află şi o Dacie neagră ca noaptea, dar cu interiorul de un roşu aprins, care era folosită în special de cadrele de Securitate şi de cei de la conducerea Partidului Comunist Român.
„Jeepul” românesc cu o vechime de 40 de ani
Primul automobil de teren românesc a putut fi admirat la expoziţie graţie participării unui colecţionar din Botoşani, care a expus un IMS cumpărat prin licitaţie de la Armată, în 1999.
Automobilul, un Aro M 461, în perfectă stare de funcţionare, concurează şi acum cu succes jeepurile moderne.
„Este un automobil istoric, asupra căruia nu s-a intervenit deloc, nici măcar pentru restaurare. El este depăşit moral, dar este frumos şi chit că-i deal, că-i vale, cu 70 km/h mergi, indiferent de pantă”, a spus Corneliu Furtună, care a venit şi a plecat la volanul maşinii sale de teren româneşti, pe care o păstrează ca o amintire de la cei dragi.
„Este printre ultimele modele produse, fiind fabricat în decembrie 1974, s-au mai fabricat până în februarie 1975. După el a intrat în producţie modelul ARO 240.
A fost o idee fixă de-a mea să am aşa ceva şi mi-a fost făcută cadou de mama, în 1999, care a dat pe ea aproape 10 milioane de lei, la licitaţie. Am venit cu ea de la Iaşi la Botoşani la ora 15.00 şi la 16.00 aveam deja client, care îmi oferea pe ea 18 milioane de lei”, a spus botoşăneanul care a făcut şi câteva ture prin oraş, cu sucevenii dornici să vadă cum merge „jeepul” românesc.
Decapotabila din carton presat
Subiect de bancuri zeci de ani la rând, micuţul, dar simpaticul Trabant s-a numărat acum printre cele mai admirate maşini de la expoziţia retro, mulţi ţinând să se pozeze lângă exemplarele expuse la Iulius Mall.
Fără îndoială, cel mai admirat Trabant a fost unul decapotabil, de un albastru înveselitor, cu interiorul îmbrăcat în piele albă, la fel ca şi copertina lăsată pe spate, aflat în proprietatea unui împătimit al Trabanturilor, Viorel Romaniuc, din cartierul Burdujeni.
„Este un model Trabant 601 – cândva a fost un Trabant normal, dar a fost modificat şi omologat. Sunt extrem de puţine omologate şi e foarte greu de obţinut omologarea, încât nici gând să-l vând”, spune Viorel Romaniuc, care, în ultima vreme, a primit tot mai multe solicitări să închirieze decapotabila sa, dar şi celelalte modele, la nunţi, pentru mirii care vor să se afişeze cu ceva mai deosebit.
Culmea e că Trabantul, făcut din carton presat, are şi un consum care le face „invidioase” pe maşinile moderne – numai 5 l la suta de kilometri, încât ar putea concura oricând într-o competiţie a celor mai ecologice maşini pe carburant petrolier.
„Bunicile” bicicletelor şi motocicletelor
Cea de-a treia ediţie a expoziției „Fabricat în România” a venit şi cu elemente de noutate faţă de anii precedenţi – câteva modele de Pegas-uri, bicicletele copilăriei părinţilor şi bunicilor noştri, iar pentru pasionaţii de motoare pe două roţi - un Carpaţi Super şi o Mobră, care au stârnit multe nostalgii în rândul vizitatorilor.
La ediţia din acest an au participat colecţionari din trei judeţe – Suceava, Neamţ şi Botoşani, de la an la an, evenimentul dovedindu-se tot mai atractiv, mai ales că Suceava, Baia Mare, Bucureşti şi Cluj sunt singurele oraşe din ţară în care se fac periodic astfel de expoziţii.
„Vrem să salvăm cât mai multe maşini româneşti şi nu numai, pentru că un popor care nu are trecut, prezent, nu va avea nici viitor”, a concluzionat organizatorul expoziţiei, Dănuţ Crainiciuc, care speră ca acestui demers să se alăture cât mai mulţi posesori de maşini, biciclete sau motociclete de colecţie româneşti, astfel încât la ediţiile viitoare să vină cu „noutăţi” în faţa publicului care se arată tot mai interesat de vehiculele istorice româneşti.