Timp de o săptămână, sunetul viorii şi al violoncelului nu s-a mai oprit la Poiana Stampei, aici desfășurându-se un masterclass la care au participat cei mai buni 24 de tineri instrumentiști la vioară şi violoncel (14 la vioară şi 10 la violoncel) din Bistriţa, Cluj, Iaşi, Constanţa, din Ucraina, Elveţia şi Italia. Alături de ei au fost şi doi profesori renumiţi în lumea muzicală internaţională, Răzvan Suma şi Ştefan Horvath. Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi muzicieni români cu diverse proiecte în derulare, solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio şi profesor la Universitatea de Muzică Bucureşti. Ştefan Horvath este concert maestru al Orchestrei Simfonice din Basel Elveţia, unde desfășoară o bogată carieră concertistică. Amândoi au susţinut concerte cu orchestre celebre în lume ca solişti şi sunt laureaţi ai unor concursuri prestigioase de muzică.
Două viori legendare la Poiana Stampei
De la Cristina Istrate, profesor la Liceul de Muzică “Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca, organizatorul masterclass-ului, am aflat că acest proiect urmărește dezvoltarea tinerilor muzicieni şi crearea de oportunități pentru viitorul lor muzical.
La finalul masterclass-ului au fost desemnaţi cei mai bun cursanţi, aceştia având posibilitatea să cânte la două viori foarte valoroase prin timbrul lor, o vioară Carlo Antonio Testore din 1720 şi o vioară Landolfi din 1750, aduse de Ştefan Horvath din Elveţia. Toţi cursanţii care au avut ocazia să treacă cu arcuşul peste corzile acestor viori de colecţie realizate de lutieri renumiţi şi care ocupă poziţii privilegiate în mari orchestre europene au spus că este dorinţa oricărui instrumentist să concerteze măcar o dată în viaţă cu un asemenea instrument valoros. O noutate în comparaţie cu alte cursuri asemănătoare în ţară a fost pregătirea psihologică de care are nevoie un muzician care e supus unui stres emoţional extraordinar pe scenă, prin seminarii de „dezvoltare personală” cu un psiholog.
„Am ales locaţia pentru că am copilărit în zonă şi este unul din cele mai frumoase sate din ţară, cu oameni minunaţi. Suntem o echipă, fiecare şi-a adus aportul la tot ceea ce s-a întâmplat în seara aceasta şi în zilele trecute. S-a lucrat foarte mult în aceste şapte zile, de dimineaţă până seara, singurele pauze fiind cele de masă, şi este absolut fenomenal să găseşti oameni cu atâta dăruire”, a precizat Cristina Istrati.
Pregătirea s-a finalizat cu un concert
Programul de zi cu zi a presupus cursurile de vioară şi violoncel ţinute de cei doi profesori, Răzvan Suma la violoncel şi Ştefan Horvath la vioară şi discuţii despre tot ce înseamnă crearea unui muzician adevărat.
“Mă bucur că am reuşit să facem acest masterclass într-o zonă atât de frumoasă a ţării şi într-o comună atât de superbă. Aici am găsit tot ce poate să-şi dorească un muzician ca să poată să lucreze. Anul acesta avem la Poiana Stampei două instrumente istorice, o vioară Testore din 1720 şi o vioară de Carlo Ferdinado Landolfi din 1750, ambele instrumente fiind extraordinare. Le-am adus pentru ca studenţii să vadă o istorie, să vadă un alt gen de instrument, să vadă altfel de culori”, ne-a declarat Ştefan Horvath.
Vineri, 25 iulie, tinerii instrumentiști au fost prezenţi, alături de profesorii lor, în sala de spectacole a Casei de Cultură Poiana Stampei cu un recital de excepţie, reluat a doua zi la Sinagoga din Bistriţa-Năsăud. Cu această ocazie, numeroșii spectatori au putut auzi şi sunetul aparte al celor două viori.
În program au fost piese de N. Paganini, C. Dumitrescu, E. Ysaye, F. Kreisler, H. Jerea, S. Prokofiev, W.A. Mozart, L. van Beethoven, J. S. Bach, interpretate de absovenţii masterclass-ului: Cornelius Zirbo, Alexandra Curcă, Dan Bungărdean, Marksay Csaba, Ştefan Horvath jr., Andreea Petrilă, Mara Ciordas, Andra Bălan, Peter Sipos, Radu Dunca, Maria Strelbitska şi de profesorii lor Ştefan Horvath şi Răzvan Suma, care au delectat publicul cu Passacaglia.
După pregătirea de la Poiana Stampei, în concert la Ateneul Român
Aşa cum am aflat de la Cristina Istrate, concertul de vineri a fost “proba de foc” după o săptămână de muncă, tinerii muzicieni primind abia joi după-amiază partiturile pe care urmau să le interpreteze şi numele celor cu care urmau să facă echipă pe scenă. Cu susţinerea lui Răzvan Suma şi Ştefan Horvath şi acompaniați de două profesoare de pian, Anta Gavriloae şi Andreea Csibi, cei 24 de instrumentiști au demonstrat că se poate face muzică la înălţime şi în mediul rural.
Tot de la Cristina Istrate am aflat că cea mai mare parte dintre cursanţi, împreună cu profesorii lor Ştefan Horvath şi Răzvan Suma, vor cânta în luna septembrie, la Ateneul Român din Bucureşti, acompaniaţi de Orchestra Camerata Regală.