Prefectura Suceava a transmis acum câteva zile o solicitare către directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Narcis Ştefan Neaga, cu privire la necesitarea reparării şi amenajării cu maximă prioritate a DN 18, care leagă Suceava de Maramureş.
„Considerăm ca fiind o maximă prioritate repararea de urgenţă a suprafeţei carosabile, precum şi asigurarea condiţiilor optime pentru siguranţa rutieră, acţiuni pentru care ar fi necesar a fi alocată suma de 5.464.762 de lei, conform raportului realizat în baza inspecţiei în teren făcute pe DN 18”, a arătat prefectul de Suceava, Florin Sinescu.
Inspectorii de teren, specialişti de la „Drumuri Naţionale”, au constatat că DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, este impracticabil, partea carosabilă prezentând degradări pe suprafeţe extinse. În afara gropilor numeroase pe cei 40 de kilometri ai DN 18 de pe raza judeţului Suceava (comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba) s-a mai constatat lipsa parapeţilor metalici în zonele de risc şi o semnalizare verticală şi orizontală deficitară.
„Având în vedere faptul că această rută este singura cale de acces dinspre Maramureş spre Moldova şi că, în perioada următoare, numărul de turişti români şi străini va creşte, drumul care a devenit aproape impracticabil va constitui un real impediment în demersurile destinate promovării turistice a acestor ţinuturi deosebite”, se mai arată în solicitarea Prefecturii Suceava transmisă CNADNR.
Pentru ce sunt necesari cei 5,4 milioane de lei
Suma de 5,4 milioane de lei ar fi necesară pentru lucrări de reparaţii la drum (plombări gropi), dar şi pentru siguranţa circulaţiei. Este vorba în primul rând de parapeţi de siguranţă care lipsesc ori care nu mai corespund condiţiilor normative în vigoare. S-a constatat că sunt zone ale DN 18 unde diferenţa de nivel faţă de albia râului Bistriţa, paralelă cu drumul, este de până la patru metri, fără a exista nici un fel de sistem de protecţie, ceea ce nu înseamnă decât risc ridicat de accidente grave. Printre lucrările urgente prinse în această sumă se mai numără şi înlocuirea indicatoarelor degradate şi a stâlpilor aferenţi. De asemenea, s-a mai constatat că majoritatea şanţurilor sunt înfundate, iar acostamentele au cota peste cea a părţii carosabile, cauză din care apa bălteşte sau se scurge pe partea carosabilă, condiţii în care sunt necesare lucrări de decolmatare.
Lucrări de modernizare care trebuiau să înceapă în 2011, dar care vor fi demarate, în cel mai optimist caz, în 2015
Toate aceste probleme amintite mai sus, ignorate ani de zile, au devenit brusc o prioritate după ce, de la 1 iulie, DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, a revenit în administrarea CNADNR. S-a întâmplat după ce a fost reziliat contractul de modernizare a DN 18 cu firma Shapir Structures „pentru neîndeplinirea clauzelor contractuale și neasigurarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei, în zona șantierului”. au arătat cei de la CNADNR.
Conform contractului dintre CNADNR şi firma Shapir, lucrările de reabilitate a DN 18, pe sectorul care pleacă de la intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, traversează comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba şi continuă până la Moisei, în Maramureş, trebuiau să înceapă pe 1 septembrie 2011 şi să fie finalizate pe 31 august 2013. În realitate, lucrările de modernizare nici măcar nu au fost începute.
De amintit că aceste lucrări de 5,4 milioane de lei solicitate acum sunt doar pentru lucrări provizorii, de asigurare a unei minime practicabilităţi şi a siguranţei rutiere. Modernizarea capitală a drumului va începe cel mai repede abia în 2015. În momentul de faţă CNADNR se află abia la faza reluării licitaţiei pentru stabilirea firmei care va lucra la modernizarea DN 18, care este de ani de zile „cenuşăreasa” drumurilor naţionale din judeţ, fiind cu siguranţă şi unul din cele mai proaste drumuri naţionale din ţară.
(12 iul 2014, 16:19:57
Soselele sunt f. bune si in localitatile locuite de ungurime, este o placere sa mergi cu masina! Cind intri in Moldova dinspre Ardeal este dezastru!
Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie pentru ca moldovenii sunt blegi, tac si nu trag la civilizatie!