Drumul naţional care leagă Suceava de Maramureş, şoseaua a cărei reabilitare a fost amânată ani de zile până când s-a ajuns la rezilierea contractului cu firma care urma să o modernizeze şi care a reintrat de la începutul lunii iulie în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) din România, prezintă deficienţe majore de siguranţă a circulaţiei rutiere. La această concluzie au ajuns nimeni alţii decât specialiştii de la CNADNR, cei care, odată ce au preluat drumul în administrare, au devenit brusc interesaţi de această problemă.
DN 18, fără parapeţi, cu marcaj incomplet, gropi şi lucrări începute şi neterminate
Conform unui comunicat oficial al companiei, pe 1 iulie, o comisie s-a deplasat pe DN 18, pe sectorul Moisei – Iacobeni, pentru a prelua în administrare amplasamentul. Concluzia inginerilor a fost că drumul nu are parapeţi de siguranţă acolo unde aceştia sunt obligatorii, iar semnalizarea verticală şi orizontală permanentă este incompletă. Gropile care mănâncă de ani de zile nervii şoferilor nu au putut fi ignorate. CNADNR a constatat în cadrul inspecţiei de teren existenţa unui număr foarte mare de gropi.
De asemenea, s-a mai constatat că lucrările la podeţe, poduri şi casete au rămas în diferite faze de execuţie, neputându-se garanta condiţiile de trafic în deplină siguranţă. Sunt nişte concluzii cât se poate de reale, care par însă a fi făcute publice abia acum în încercarea de aruncare a întregii responsabilităţi către firma Shapir Structures, cea care a avut în administrare DN 18.
Contractul cu Shapir, reziliat după ce mai bine de doi ani nu s-a lucrat deloc
Conform contractului dintre CNADNR şi firma Shapir, lucrările de reabilitate a DN 18, pe sectorul care pleacă de la intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, traversează comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba şi continuă până la Moisei, în Maramureş, trebuiau să înceapă pe 1 septembrie 2011 şi să fie finalizate pe 31 august 2013. În total, 730 de zile de lucru. În realitate, lucrările de modernizare nici măcar nu au fost începute. Pe de o parte, şefii firmei din Israel s-au plâns că nu au primit finanţare la timp şi nici garanţii de plată, în timp ce CNADNR a considerat că Shapir nu a respectat contractul, iar acesta trebuie reziliat. Contractul a fost reziliat pe 22 mai 2014, „pentru neîndeplinirea clauzelor contractuale și neasigurarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei, în zona șantierului”, se arată în comunicatul companiei.
Lucrările programate în perioada următoare vor viza amenajarea punctelor periculoase
Compania a mai transmis necesitatea luării de măsuri imediate, prin amenajarea cât mai urgentă a punctelor periculoase şi asigurarea unei semnalizări care să înlăture pericolele de accidente.
Inginerul Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, reprezentatul companiei pe zona Moldovei, a declarat:“În acest moment suntem în procedura de calcule financiare, pentru a stabili ce sume sunt necesare pentru aceste amenajări în vederea creşterii siguranţei traficului. O să luăm o parte din bani din garanţia de execuţie a lucrării, iar dacă nu ne vom încadra va trebui să facem şi o licitaţie. Oricum, vom trece la aceste lucrări de amenajare cât mai curând posibil”.
Modernizarea drumului se amână încă cel puţin un an
Din păcate, pentru o refacere capitală a drumului, cea aşteptată de ani de zile, nu există perspective în 2014.
După cum se precizează în comunicatul CNADNR, se va relua procedura de licitaţie pentru stabilirea firmelor care vor moderniza DN 18, pe sectorul Moisei-Iacobeni, care va fi împărţit în trei secţiuni, iar procedura de licitaţie se estimează a fi finalizată la sfârşitului anului 2014.
Asta înseamnă că lucrările ar urma să fie demarate cel mai repede în primăvara lui 2015.
“CNADNR SA depune toate eforturile pentru a rezolva urgent această situaţie în vederea diminuării disconfortului creat participanţilor la trafic”, se mai arată în comunicatul companiei, o afirmaţie care pare o glumă având în vedere perioada foarte mare de timp de când DN 18 arată deplorabil şi faptul că lucrările de modernizare au tot fost promise şi amânate.
(10 iul 2014, 13:21:04
Soselele sunt f. bune si in localitatile locuite de ungurime, este o placere sa mergi cu masina! Cind intri in Moldova dinspre Ardeal este dezastru!
Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!