Unul dintre marii producători de ţigări a organizat, vinerea trecută, în parcarea Iulius Mall Suceava, o campanie anticontrabandă care s-a dorit a fi inedită, prin punerea în practică a unei scenete privind modul în care se fac tranzacţiile cu ţigarete în pieţe, cu pionii scoşi la înaintare şi capii reţelelor, cei care sunt adevăraţii beneficiari ai acestor afaceri ilegale.
Campania a fost organizată de compania JTI România (Japan Tobacco Internaţional), agenţia de comunicare Pastel, Euromonitor Business Consulting Services și fărăcontrabandă.ro,cu sprijinul autorităţilor competente în domeniul prevenirii contrabandei, Poliţia de Frontieră şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Organizatorii au ales seara de vineri, când în parcarea centrului comercial se afla un public numeros, la parcul de distracţii amenajat cu prilejul Zilelor Sucevei. Punctul central al campaniei a fost o scenetă în care au fost implicaţi actori ai teatrului Fabulinus al Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava.
Scenariul a fost următorul: mai mulţi vânzători ambulanţi vindeau ţigări de contrabandă trecătorilor (pachetele purtau mesajul „Cumperi contrabandă, lucrezi pentru hoţi. Rămâi de partea legii” şi erau, bineînţeles, goale), iar la un moment dat în zonă apare „bossul”, şeful reţelei, care verifică ce a vândut fiecare şi îl ia la bătaie pe unul dintre oamenii săi, pe motiv că a vândut prea puţin. A fost momentul în care au intrat în scenă forţele de ordine, care l-au imobilizat şi ridicat pe şeful reţelei. Ideea campaniei a fost simplă: contrabanda este o activitate care alimentează buzunarele capilor reţelelor. După încheierea scenetei, organizatorii au împărţit pachete care le imitau pe cele de ţigări, toate cu mesajul campaniei: „Cumperi contrabandă, lucrezi pentru hoţi. Rămâi de partea legii”.
Dimensiunile contrabandei: 16% la nivel naţional şi 30% în regiunea noastră
Armand Tănase, manager de relaţii publice în cadrul JTI România, a explicat că această campanie este organizată la nivel naţional, Suceava fiind primul oraş în care se organizează la nivel de Regiune Nord-Est. Organizatorii speră să-i sensibilizeze pe cumpărătorii de ţigări şi să-i facă să înţeleagă că atunci când cumpără de la contrabandişti nu fac decât să lucreze pentru buzunarele câtorva indivizi care încalcă legea.
Armand Tănase a prezentat şi rezultatele unor studii recente desfăşurate de companie privind nivelul contrabandei în România.
„La nivel naţional contrabanda cu ţigarete are o pondere de aproximativ 16% din piaţă, iar asta se traduce în pierderi anuale între 300 şi 500 de milioane de euro. La nivel de Regiune Nord-Est situaţia este şi mai gravă, ponderea contrabandei se cifrează la aproximativ 30%, asta înseamnă enorm”, a arătat Armand Tănase, subliniind că Suceava, ca judeţ de frontieră, este la un vârf din acest punct de vedere.
Cristina Vasiloiu, director General Euromonitor Business Consulting Services, a declarat la rândul său: “Prin acest tip de acțiuni dorim să tragem un semnal de alarmă, să le arătăm celor ce cumpără produse din tutun ilegale că susțin infracționalitatea, să dezvăluim, într-un mod teatralizat, efectele negative ale contrabandei cu țigarete asupra societății”.
În cadrul campaniei, în parcarea centrului comercial a fost adusă şi o maşină tăiată în jumătate, fiind scos în evidenţă felul cum sunt disimulate transporturile de ţigări de contrabandă.
( 1 iul 2014, 00:06:30