Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Câmpulung Moldovenesc poate rămâne în orice moment fără curent electric, începând cu 25 iunie a.c. Perspectiva debranșării survine pentru că o factură scadentă pentru consum de energie electrică nu a fost achitată integral. Problema nu o reprezintă lipsa de fonduri, ci o situație bizară: pe factură este înscris consumul de pe două contoare, dar instituția de cultură are un singur contor pentru energia electrică. Mai mult, perioada de facturare înscrisă pentru contorul care nu există este de doi ani, iar suma nu este deloc neglijabilă, de 5.498 de lei.
Nereguli cu repetiție
Situația nu reprezintă o noutate. Conducerea instituției câmpulungene ne-a explicat că acel consum buclucaș de pe contorul-fantomă nu apare pe fiecare factură, ci doar uneori, dar cu sume consistente. Directorul Casei de Cultură, Ionel Focșa, nu știe de când datează ciudățenia, pe care el a constatat-o anul trecut.
”Am primit la un moment dat o factură pe o sumă enormă, jumătate de miliard de lei vechi, deși consumul nostru fusese normal. Am cerut o echipă de verificare, dar au venit abia după vreo trei luni. Este o notă de constatare oficială că nu există acel al doilea contor de pe factură la noi. Totuși a trebuit să eșalonăm și să plătim în rate, ca să nu rămână clădirea fără curent electric. Când am luat la verificat și actele din urmă, am constatat că acel consum înregistrat de contorul inexistent apare repetat, din când în când. Și vorbim de zeci de mii de lei. M-am crucit și am crezut că e o greșeală pe care furnizorul de energie electrică o va remedia, dar s-a dovedit că nu aveau de gând să înțeleagă”, a povestit Focșa.
Demersuri inutile
Un dosar cu sute de pagini însumează corespondența purtată de atunci între instituția de cultură și furnizorul de curent electric. O vreme contorul buclucaș nu a mai apărut pe facturi. În luna aprilie 2014 însă, contorul inexistent și consumul fictiv și-au făcut din nou apariția pe factura instituției, cu un pretins consum pentru nu mai puțin de doi ani. ”Am achitat ceea ce ne aparține, consumul de pe contorul nostru, care era corect, pentru perioadă de facturare normală, și am luat-o de la capăt cu sesizările. Am crezut că își amintesc și rezolvă. Am avut o surpriză însă. La următoarea factură nu mai apare explicit contorul inexistent, dar figurăm în debit cu suma neachitată anterior pentru el și riscăm debranșarea, ca orice rău-platnic, chiar dacă am plătit ce am consumat. E absurd și am ajuns la exasperare”, a precizat Focșa.
Din păcate, șansele de rezolvare sunt mici și procedurile birocratice durează. Dacă ar fi fost vorba de un consumator persoană fizică, situația ar fi fost rezolvată operativ cu o sesizare la ANPC, dar instituția de control nu poate interveni în litigiile între agenții economici.
Conducerea Casei de Cultură a depus și o plângere penală și speră ca ițele dubioasei afaceri să fie descurcate de procurori, dar cercetările nici nu au început. În consecință, Casa de Cultură are toate șansele să rămână în beznă până se vor finaliza. ”Am două variante acum. Ori plătesc consumul fictiv și risc să fiu acuzat eu de neglijență sau de abuz în serviciu, pentru că astfel înseamnă să particip conștient la un matrapazlâc, ori nu plătesc așa-zisul debit și se taie curentul la Casa de Cultură. Nu există altă opțiune deocamdată”, a conchis Focșa.
Am solicitat în data de 23 iunie și un punct de vedere al firmei care a emis facturile, E.ON România, referitor la situația ciudată de la Casa de Cultură a Sindicatelor din Câmpulung Moldovenesc.
Purtătorul de cuvânt Corneliu Zaiț ne-a comunicat că există un litigiu în instanță, iar firma își rezervă dreptul de a nu face nici un comentariu înainte de finalizarea litigiului.