Elevii de clasa a IV-a au început, de ieri, testele de evaluare naţională pe care le susţin, în premieră, din acest an. Prima probă a fost cea de limba română, potrivit calendarului stabilit de Ministerul Educaţiei Naţionale. La nivelul judeţului Suceava, 7.136 de elevi au fost evaluaţi la prima probă. Potrivit datelor transmise de reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, „din cei 7.735 de elevi din judeţ, 289 au absentat de la această testare”.
Nivelul de dificultate a cerinţelor a fost unul mediu, elevii având 60 de minute la dispoziţie pentru a rezolva subiectele.
În funcţie de aşezarea în bancă, elevii au avut de rezolvat două tipuri de teste, fiecare cu câte 15 cerinţe, care au vizat evaluarea competenţelor de înţelegere a unui text.
Unele întrebări au avut variante de răspuns, elevul trebuind să o aleagă pe cea corectă, iar pentru altele, acesta trebuia să completeze răspunsul în scris.
Cerinţele nu au urmărit să verifice cunoştinţele acumulate de copii de-a lungul anilor de studiu, ci modul în care ei pot să înţeleagă, să interpreteze şi să sintetizeze informaţiile din textul la prima vedere. Fiecare cerinţă a făcut referire la conţinutul fragmentului pe care elevii l-au avut de citit.
Elevii au fost mulţumiţi de cerinţe
Puşi pentru prima dată în faţa unor testări naţionale, elevii de clasa a IV-a au mărturisit că au trecut cu brio de prima evaluare „serioasă” din viaţa lor. După aproximativ o oră, micuții au scăpat de emoții şi au răsuflat uşuraţi dat fiind faptul că dificultatea cerinţelor a fost sub aşteptările lor.
Emanuel este elev în clasa a IV-a la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, iar referitor la cerinţele testării de ieri acesta a mărturisit că au fost uşoare. „A fost foarte bine, exerciţiile au fost uşoare, nu am avut probleme să le înţeleg. Nu mi-a fost greu deloc. Am mai făcut şi pregătire la clasă, cu doamna învăţătoare, pentru acest examen. Merit un minus Foarte bine”, a spus elevul la ieşirea de la examen.
Cu brio a trecut de prima testare şi colegul său Mihnea, acesta declarând: „A fost o testare uşoară, dar cam lungă, sincer. Timpul a fost ok, am terminat cerinţele cam la jumătatea timpului. Nu am avut nici o cerinţă pe care să n-o înţeleg. M-am aşteptat la subiecte foarte grele, dar nu a fost aşa”.
La rândul său, Alexandra, elevă la acelaşi colegiu, a spus că „poveştile din test erau destul de haioase. Sunt mulţumită de cum m-am descurcat şi cred că voi lua o notă mare”.
Subiecte asemănătoare au fost rezolvate la clasă
Elevii au avut câteva săptămâni la dispoziţie pentru a se familiariza cu noile tipuri de teste, variante asemănătoare de cerinţe fiind rezolvate la clasă.
Potrivit prof. Gabriela Mihai, director al Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Suceava, „elevii nu primesc note sau punctaje. Nu vorbim de un rezultat care să le afecteze situaţia lor şcolară prezentă sau viitoare. Evaluarea s-a desfăşurat în condiţii obişnuite. Elevii nu au fost aşezaţi în ordine alfabetică, nu au fost mutaţi din clasele lor sau din băncile lor. Singurul lucru diferit a fost faptul că în clasă erau două cadre didactice, un administrator de test şi un alt cadru didactic de la învăţământul primar”.
Tezele vor fi corectate de o comisie de evaluatori formată din învăţători de la alte clase.
După proba de limba română, evaluarea naţională pentru clasa a IV-a va continua joi şi vineri, cu probele de limbă maternă şi matematică.