Recent, în Parlamentul României a fost depus un proiect de lege care propune desființarea învățământului special. Proiectul dorește includerea copiilor cu dizabilități în învățământul de masă, chiar din perioada preșcolară. Potrivit lui Traian Pădureţ, președintele Uniunii Județene a Sindicatelor ,,Pro-Educația” Suceava, “acest lucru ar însemna că în grupele din grădinițele de masă sau în clasele din învățământul de masă să fie incluși și copiii cu dizabilități (copii autiști, copii cu deficiențe senzoriale, copii cu deficiențe neuromotorii, copii cu dizabilități severe)”.
Acesta consideră că proiectul propus nu are la bază Legea Educației Naționale, iar aceste propuneri încalcă dreptul la educație diferențiată și dreptul la educație al tuturor persoanelor cu cerințe educaționale speciale.
Sindicaliştii: „Propunerea este una de neînțeles”
Poziția acestuia este împărtăşită și de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, structură la care este afiliată și Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava.
Potrivit reprezentanţilor Alianţei, susţinerea acestui proiect de lege nu este în interesul educaţional al copilului cu dizabilităţi şi va genera mari probleme practice.
“În şcolile speciale sistemul îi ocroteşte şi îi educă, cadrele didactice fiind persoane cu pregătire specială şi ani buni în învăţământ, care cunosc necesităţile unor astfel de copii şi modalităţile în care ele pot fi satisfăcute. Aceşti copii sunt integraţi în școli speciale, beneficiind de o atenţie deosebită, cu o curriculă adaptată la nivelul lor de înţelegere, cu o programă individualizată, cu clase cu un număr redus de elevi”, arată sindicaliștii.
Ei spun că integrarea copiilor senzoriali (cu tulburări de vedere, de auz) în unităţi şcolare de masă, chiar şi cu o programă adaptată, este de neînţeles.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că un proiect de lege de o asemenea importanţă trebuie supus dezbaterii publice cu implicarea tuturor factorilor interesaţi – părinţi, cadre didactice din învăţământul preuniversitar special şi special integrat, facultăţi de specialitate.
Întâlnire cu Ecaterina Andronescu pentru dezbaterea acestei teme
Totodată, Traian Pădureț a mai precizat că a solicitat o întâlnire cu senatorul Neculai Bereanu, după ce a aflat că la Suceava va fi prezentă Ecaterina Andronescu – președinta Comisiei de învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României. „Duminică, 11 mai, la Câmpulung Moldovenesc, împreună cu prof. Gheorghe Lazăr, inspector general al Inspectoratului Şcolar Suceava, şi cu prof. Petru Gorea am participat la respectiva întâlnire”, povesteşte Pădureţ. Acesta a solicitat Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României respingerea proiectului de lege, prezentând, totodată, neajunsurile învățământului tehnic și profesional şi făcând propuneri de îmbunătățire.
Pădureț a mai solicitat ca în învățământul special profesorii de educație specială să predea strict specialitățile pe care le au pe diplomă, iar denumirea acestora să fie de ,,profesor de educație specială/specialitatea de pe diplomă”, menționând că, în prezent, un profesor de matematică predă și istorie, și geografie, și chiar discipline vocaționale.
(13 mai 2014, 13:04:31