Elevii unei clase a III-a de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava au învăţat, ieri, primele noţiuni de construire a unei case, cu ajutorul arhitectului Alin Corduban, asistent universitar la Facultatea de Arhitectură din Iaşi şi voluntar în cadrul Asociaţiei „De-a Arhitectura”. Folosind câteva coli de hârtie şi carton, rigle, echer, foarfece şi lipici, copiii au construit fiecare câte o casă de vacanţă pentru un omuleţ LEGO.
Arhitectul Corduban le-a explicat elevilor din clasa învăţătoarei Carmen Lucasevicicumsă aprecieze intuitiv dimensiunile mobilierului dintr-o cameră, cum să realizeze un plan al unei camere potrivite cu dimensiunea omuleţului lor, cum se dimensionează golurile unei faţade - ferestre, uşi - pe măsura locatarului şi cum pot să construiască o structură simplă de planşeu. Curiozitatea cu care au ascultat îndrumările arhitectului, concentrarea pentru a lucra cât mai corect şi entuziasmul cu care au pus în practică ceea ce li s-a spus au făcut ca cele două ore alocate acestui proiect din cadrul „Săptămânii altfel” să treacă fără ca elevii să facă obişnuita pauză de 10 minute.
Prima lecţie: omul este măsura tuturor lucrurilor
La finalul cursului, toate cele 28 de case ale omuleţilor LEGO au fost finalizate şi luate cu mândrie acasă pentru a fi arătate părinţilor. Potrivit arhitectului, principala lecţie învăţată de copii după primul curs este că dimensiunile obiectelor uzuale şi ale spaţiilor interioare ale clădirilor sunt determinate de măsurile oamenilor, aşa cum în clasă ei au măsurat şi au făcut planurile cu ajutorul omuleţului LEGO, precum şi că orice clădire are o structură de rezistenţă, un schelet care o susţine.
Alin Corduban, care ieri a avut pentru prima dată un auditoriu cu o medie de vârstă de 9 ani, a mai spus că unul dintre obiectivele Asociaţiei „De-a Arhitectura” este de a-i ajuta pe copii să înţeleagă arhitectura şi mediul construit şi să facă legături între ceea ce află la şcoală şi procesele care transformă locurile în care trăiesc. Astfel ei îşi pot dezvolta aptitudini de abstractizare, de reprezentare şi de exprimare vizuală, simţul spaţial, creativitatea, abilitatea de a observa şi de a analiza critic mediul construit, dezvoltându-şi simţul civic şi responsabilitatea faţă de acesta şi cel natural.