Drumul naţional 18, care leagă Suceava de Maramureş, cu siguranţă cel mai prost drum naţional din judeţ şi unul din cele mai proaste din ţară, ar putea beneficia de lucrări minimale de plombare. Este singura variantă plauzibilă din momentul de faţă, în condiţiile în care finanţarea pentru DN 18 pe sectorul Iacobeni-Moisei (localitate din Maramureş), pe care nu s-a lucrat deloc până acum, este zero pentru 2014.
Lucrările de plombare, singura variantă pe termen scurt, una discutabilă de altfel
Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, a declarat pentru Monitorul de Suceava că, având în vedere starea foarte proastă a drumului şi blocajul existent, a propus Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), forul superior, efectuarea unor lucrări minimale de reparaţii, din bugetul propriu al direcţiei.
„Ar fi o variantă provizorie, pentru a reuşi să facem drumul cât de cât circulabil în acest an. Este singura variantă la care putem apela pe termen scurt cu privire la acest sector al DN 18 care este într-adevăr într-o stare foarte proastă”, a declarat Ovidiu Laicu, care a subliniat că DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, este principala problemă a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Din capul locului trebuie spus că eficienţa unor astfel de lucrări de plombare este discutabilă. Lucrări de reparaţii s-au făcut şi în toamna anului trecut, însă acestea nu au rezolvat decât în mică măsură problemele. Asta pentru că DN 18 este o adevărată aglomeraţie de gropi care, fără îndoială, are nevoie de o modernizare capitală.
DN 18 trebuia modernizat până în august 2013
DN 18 trebuia modernizat de firma israeliană Shapir Structures începând cu 1 septembrie 2011, iar în august 2013, conform proiectului, lucrarea ar fi trebuit finalizată. În realitate, în afara unor cârpeli, nu s-a făcut nimic, panourile dispuse la marginea DN 18, pe care sunt trecute datele amintite mai sus, sfidând şi astăzi şoferii care fac slalom printre gropi.
În vara anului trecut, beneficiarul lucrării, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, a prelungit cu încă un an, până în august 2014, contractul cu firma Shapir. Reprezentanții societăţii au precizat însă că nu se pot apuca de modernizarea drumului atâta timp cât nu a fost alocată finanţarea pentru lucrări şi nici nu au vreo garanţie că se va da vreun leu pentru refacerea acestui drum. Din păcate, în 2014, cel puţin până acum, nu s-a alocat buget pentru modernizarea DN 18, pe sectorul Iacobeni-Moisei, adică exact pe porţiunea aflată într-o stare dezastruoasă. În aceste condiţii, şantierul firmei Shapir, aflat la Cârlibaba, este pustiu în momentul de faţă.
Ciocăneşti - satul cultural al României, cu turism printre gropi
Lipsa finanţării pentru DN 18 se suprapune cât se poate de nefericit cu faptul că Ciocăneştiul a fost declarat „satul cultural al României 2014”, ceea ce înseamnă că în acest an comuna muzeu va avea de organizat o sumedenie de evenimente la care sunt aşteptaţi numeroşi turişti. Numai în perioada următoare va fi inaugurat Muzeul Etnografic al comunei şi va fi organizată „Săptămâna muntelui”, în perioada 19-24 mai. Ce reacţie vor avea turiştii care vor ajunge cu maşinile în zonă nu este deloc greu de presupus.
Campanie pe Facebook pentru refacerea DN 18
Un sucevean în vârstă de 34 de ani, Gabriel Talpalariu, care circulă des în interes de serviciu pe DN 18, a iniţiat, în septembrie 2013, pe site-ul de socializare Facebook, campania intitulată „Hai să facem drumul Ciocăneşti-Cîrlibaba” (nume de utilizator Gabalau Bucovina). În paralel el a deschis şi o petiţie online cu acelaşi nume unde i-a invitat pe membrii grupului de pe reţeaua de socializare să i se alăture.
„Trebuie să determinăm autorităţile să refacă acest drum!!! Îi invit alături de mine pe şefii de la Consiliul Judeţean, CNADNR, Ministerul Transporturilor, membri ai Guvernului, parlamentari suceveni, primarii şi consilierii locali din cele două comune traversate de DN 18 (n.r. Ciocăneşti şi Cârlibaba), locuitorii judeţului Suceava şi pe toţi cei cărora le pasă de starea infrastructurii din zona aceasta”, este îndemnul suceveanului de pe site-ul de socializare. Din păcate, reacţiile de până acum au fost destul puţine, cel puţin din partea autorităților, inclusiv a celor din Ciocăneşti şi Cârlibaba.
Gabriel Talpalariu a ataşat petiţiei numeroase fotografii şi articole apărute în presă referitoare la DN 18 şi, după ce va aduna cât mai mulţi membri, va merge în audienţă la cei care ar putea da drumul finanţării, adică în primul rând la responsabilii de la „Drumuri Naţionale”.
El a arătat că în momentul de faţă mulţi şoferi sunt nevoiţi să facă ocoale şi de o sută de kilometri, pentru a evita șoseaua dezastruoasă prin Pasul Prislop.
Suceveanul a precizat că dacă nu se vor lua măsuri şi nu se va aloca finanţare pentru drum va iniția o acţiune de protest ori chiar de blocare a drumului.
„Nepăsarea şi lipsa de implicare a autorităţilor locale, judeţene şi naţionale au întrecut orice măsură. Probabil că politicienii noştri nu-şi fac concediile prin Bucovina sau Maramureş şi de aceea ignoră complet zona”, a mai spus Gabriel Talpalariu.
( 8 apr 2014, 11:31:03