O prevedere a Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) trimite înapoi pe băncile facultăţii profesorii din învăţământul special.
Documentul semnat de ministerul de resort prevede faptul că dascălii încadraţi în învăţământul special au dreptul să îşi continue activitatea ca titulari, cu condiţia absolvirii unor studii cu o durată de cel puţin un an şi jumătate în psihopedagogia specială. Astfel, cu toate că au urmat un modul de psihopedagogie specială şi au un atestat în acest sens, ministerul vrea ca profesorii din „şcolile speciale” să aibă şi facultate de psihopedagogie. Conform legislaţiei, profesorii „au obligaţia de a urma programe de conversie profesională [...] cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale”.
Potrivit lui Traian Pădureţ, liderul Uniunii Judeţene a Sindicatelor „Pro Educaţia”, „dacă nu îndeplinesc această condiţie, cei care sunt titulari vor intra în restrângere de activitate şi vor profesa drept cadre necalificate”.
Într-o situaţie delicată sunt mai ales cadrele care mai au puţin până să iasă la pensie, profesorii suceveni solicitând „întreprinderea unor demersuri pe lângă minister pentru a impune termene clare şi distincte pentru cei care mai au câţiva ani până la pensie”.
„Această prevedere ar trebui să-i vizeze pe cei care intră în învăţământul special, nu şi pe cei care sunt deja încadraţi. Ministerul schimbă regulile în timpul jocului”, mai arată Pădureţ.
Profesorii consideră că este o prevedere absurdă
Ordonanţa a stârnit numeroase controverse în rândul dascălilor din judeţ care au terminat deja o facultate de specialitate şi au urmat şi un modul psihopedagogic.
Aceştia au cerut „renunţarea la ideea absurdă că doar absolvenţii facultăţilor de psihologie sau psihopedagogie să predea în învăţământul special, ştiut fiind că fiecare disciplină are o metodică şi un conţinut specific. Chiar în condiţiile unor conţinuturi adaptate nivelului deficienţei, este necesar un bun nivel profesional pentru a adapta aceste conţinuturi şi strategiile didactice adecvate.Atestatul de psihopedagogie specială ar trebui să fie suficient”.
Mihail Ciocoiu, directorului Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Sf. Andrei” Gura Humorului, susţine că deja o parte dintre cadrele didactice care activează în şcoală s-au înscris la cursuri, declarând că a semnalat, către organele competente, nefirescul situaţiei, fără a primi un răspuns însă.
La rândul său, Traian Pădureţ a mai arătat că profesorii s-au îndreptat către o specializare de psihopedagogie care funcţionează în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, unde taxa de şcolarizare este de 3.500 de lei/an.