„Drumul ouălor încondeiate”, parte a programul cultural-turistic „Paştele în Bucovina 2014”, va fi deschis peste trei săptămâni, însă una dintre cele patru rute se suprapune cu una dintre cele mai accidentate artere rutiere din judeţul Suceava, drumul naţional DN 18. Ruta 3 din „Drumul ouălor încondeiate” este Suceava – Ciocăneşti -Cârlibaba - Izvoarele Sucevei - Moldova Suliţa – Breaza - Fundu Moldovei – Pojorîta - Suceava şi traversează şi comuna Ciocăneşti, care deţine în acest an titlul de „Satul cultural al României”. Titlul a fost acordat în cadrul unui eveniment organizat de Asociația Cele mai Frumoase Sate din România (AFSR), sub înaltul patronaj al Ambasadei Franței în România, într-un program derulat cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Turism. Decernarea distincţiei implică, din partea comunei Ciocăneşti, organizarea a cel puţin zece evenimente culturale şi turistice de amploare, menite să promoveze potenţialul turistic al zonei şi să conserve tradiţiile din satele româneşti. Şi dacă autorităţile şi localnicii din Ciocăneşti şi-au făcut foarte bine treaba care le revine, nu acelaşi lucru se poate spune despre Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADR), care deşi a fost informată în repetate rânduri despre starea DN18, care leagă Bucovina de Maramureş, nu a alocat nici un leu în acest an pentru reabilitare. Asta deşi lucrările au fost licitate şi alocate, încă din 2011, firmei Shapir Structures 1991 Ltd. Israel şi până acum ar fi trebuit să fie finalizate. Conform contractului, data începerii lucrărilor de modernizare a tronsonului Iacobeni – Moisei, pe o distanţă de aproape 88,5 de kilometri, a fost 1 septembrie 2011, iar investiţia urma să fie recepţionată la 31 august 2013. Ulterior termenul a fost prelungit până în august 2014, dar până acum s-a realizat doar aproximativ 5% din totalul investiţiei. Valoarea contractului încheiat de CNADNR cu Shapir Structures 1991 Ltd. este de 340 de milioane de lei, fără TVA.
Fără bani, constructorii nu mişcă un deget
Reprezentanţii Shapir spun clar: fără asigurarea finanţării pentru reabilitarea drumului, ei nu fac nimic. La începutul acestei luni, inginerul-şef al Shapir, Julien Starosta, ne-a declarat că nu a primit nici o informaţie oficială cu privire la linia de finanţare pentru 2014. „Noi începem să ne organizăm şantierul, însă nu putem începe lucrările până nu avem garanţii de la compania de drumuri naţionale”, a afirmat Starosta.
În judeţul vecin, Maramureş, situaţia este mai bună, deoarece firma care a câştigat la licitaţie acest tronson şi care aparţine omului de afaceri Dorin Umbrărescu a executat lucrările cu fonduri proprii, urmând să-şi recupereze investiţia în acest an de la CNADR.Banii însă nu au mai fost alocaţi. Firma Shapir nu s-a bazat pe promisiunea Companiei de Drumuri şi nu a demarat nici o lucrare pe tronsonul Moisei – Iacobeni, a făcut doar la sfârşitul anului trecut câteva lucrări de plombare.
Primarul din Ciocăneşti, Radu Ciocan, ne-a declarat, ieri, că plombele „s-au dus” odată cu zăpada şi ploile, iar segmentul Botoş-Valea Stânei, în special, este într-o stare deplorabilă. Primarul şi-a exprimat speranţa că totuşi CNADR va găsi o soluţie prin care să asigure finanţarea reabilitării DN 18 în cel mai scurt timp, pentru că, fără bani, firmele de construcţii, mai ales cele străine, nu mişcă un deget. Fără drumuri practicabile, turismul în zonă rămâne o iluzie.