Încălzirea vremii a adus, aşa cum era de aşteptat, din nou mopediştii pe şosele. Poliţiştii rutieri au întocmit deja mai multe dosare penale pe numele lor în ultimele zile şi este de aşteptat ca de acum încolo să se adune teancuri de dosare de acest gen. Din 2013, în urma modificărilor aduse Codului Rutier, mopedele pot fi conduse doar cu permis special de conducere categoria AM ori orice altă categorie de permis superioară. Cine este prins pe moped fără permis se alege cu dosar penal, având aceeaşi răspundere ca şoferul unui autoturism de exemplu.
Interes scăzut pentru permisul AM
Statisticile Serviciului Înmatriculări Vehicule şi Eliberarea Permiselor Auto Suceava arată că în întreg judeţul sunt doar 73 de posesori de permise de conducere categoria AM, pentru mopede. Sunt persoane care au fost examinate în a doua jumătate a anului trecut, în 2014 neîncepând încă examenele pentru această categorie.
„Interesul este deocamdată scăzut. O explicaţie ar fi că mulţi preferă să dea examen pentru o categorie superioară. Acest permis este pentru cei care se deplasează doar pe mopede”, a declarat şeful serviciului, comisarul-şef Florin Chiaptanaru.
Proba teoretică, la sală, îi sperie pe mulţi dintre cei care conduc mopede
Aceasta este într-adevăr o explicaţie, însă doar pe de o parte.
Constantin Alecsa, administratorul şcolii Auto Sette Suceava, care pregăteşte cursanţi pentru categoria AM, a explicat de ce puţini au dat examen până acum.
„Sunt foarte mulţi oameni din mediul rural, de exemplu, care folosesc scuterul şi care ar vrea să vină la examen, însă renunţă atunci când aud că trebuie să dea proba teoretică, la sală. Mulţi dintre ei nu au folosit niciodată calculatorul şi nu vor să audă de sală”, a explicat Constantin Alecsa. Aşa se face că cei mai mulţi preferă să renunţe la scuter sau circulă în continuare, cu speranţa că nu vor fi prinşi.
Cei care sunt mai tineri sunt sfătuiţi în general să urmeze şcoala pentru categoria B, a confirmat şi Alecsa.
Constantin Alecsa a precizat că şcoala pentru categoria AM costă în jur de 400 de lei. În acest preţ sunt cuprinse orele de legislaţie şi pregătirea în poligon, în vederea promovării ulterioare a examenului de traseu.
Candidaţii la categoria AM au un chestionar cu 20 de întrebări şi, pentru a fi admişi, într-un termen de douăzeci de minute, trebuie să răspundă corect la minimum 17.