Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava a identificat 30 de unităţi şcolare din judeţ care nu au mai fost verificate, prin inspecţii generale, de peste zece ani. Ultimele vizite ale inspectorilor şcolari în aceste unităţi au fost în anii 2002 şi 2003.
Potrivit unui raport privind activitatea IŞJ Suceava în primul semestru al acestui an şcolar, „comisia de monitorizare a inspecţiei şcolare a identificat 30 de unităţi şcolare care nu au fost incluse în evaluare de peste zece ani”. În raport se mai arată că „din păcate, un număr mic de unităţi au putut fi cuprinse în acest tip de monitorizare”, pe parcursul primului semestru al anului 2013-2014.
Situaţia neobişnuită ar putea fi justificată de reţeaua foarte vastă de unităţi şcolare din Suceava, precum şi de numărul mic de inspectori şcolari ai IŞJ Suceava care pot efectua aceste inspecţii.
Insp. Laura Hacman, purtător de cuvânt al IŞJ Suceava, a menţionat că cele 30 de şcoli sunt atât din mediul rural, cât şi din cel urban.
Aceasta a mai explicat că inspecţiile generale sunt activităţi planificate, complexe, ce presupun preinspecţii, desfăşurarea inspecţiei (care durează trei săptămâni şi este realizată de o echipă de inspectori) şi postinspecţii.
În cadrul inspecţiei şcolare generale pot fi realizate următoarele activităţi: observarea activităţilor desfăşurate la clasă prin asistenţă la lecţii, discuţii cu directorul unităţii, cu membrii Consiliului de administraţie, ai Consiliului profesoral, discuţii cu cadrele didactice, cadrele didactice auxiliare şi cu personalul nedidactic. Totodată, inspectorii trebuie să aibă şi o serie de întâlniri, inclusiv informale, cu reprezentanţii părinţilor şi ai elevilor, cu reprezentanţi ai autorităţii administraţiei publice locale şi cu alţi reprezentanţi ai comunităţii locale.
Activitatea a şase şcoli a fost evaluată integral în primul semestru
În cadrul reuniunii semestriale, Gheorghe Lazăr, inspectorul şcolar general al IŞJ Suceava, a menţionat că Graficul unic de control al instituţiei a cuprins, în semestrul I, şapte săptămâni de control tematic, opt săptămâni de inspecţie de specialitate şi şase săptămâni de control general.
Potrivit acestuia, în cadrul inspecţiilor demarate s-au verificat documentele pentru toate disciplinele, s-a evaluat gradul de îndeplinire a obiectivelor propuse, a fost analizat modul de pregătire al elevilor pentru olimpiade şi concursuri şcolare, etc.
De asemenea, controlul tematic a vizat calitatea serviciilor oferite la cabinetele şcolare de asistenţă psiho-pedagogică în şcoli, evaluarea modului de funcţionare şcoală - familie, aplicarea corectă a planului cadru şi a curricumului la clasa pregătitoare, etc. Activităţile de monitorizare a funcţionării clasei pregătitoare în mediul rural vor continua pe parcursul întregului an şcolar, cu precădere în unităţile în care au fost semnalate disfuncţii.
Inspecţiile de specialitate ale inspectorilor şcolari au avut în vedere evaluarea cadrelor didactice prin programe de dezvoltare profesională.
Totodată, Gheorghe Lazăr a declarat că, în primul semestru, şase unităţi şcolare au fost verificate prin inspecţie generală.