Singurul tren particular din judeţul Suceava circulă pe linia secundară Fălticeni-Dolhasca. Este vorba de trenurile aparţinând firmei Regiotrans Braşov, care efectuează zilnic nu mai puţin de opt curse tur-retur, pe linia de 26 de kilometri. Cursele dese, condiţiile decente, curăţenia şi legăturile bune pentru trenurile de lung parcurs au făcut ca această rută să supravieţuiască până în 2014. Asta deşi mulţi îi cântau prohodul încă de acum câţiva ani, când CFR a renunţat să mai opereze pe linia 510 Fălticeni-Dolhasca.
Călătorie de la Fălticeni la Dolhasca, duminică după-amiază
Acum trei zile, duminică, reporterii Monitorului de Suceava s-au convins pe viu că trenul Regiotrans Fălticeni-Dolhasca circulă şi nu „cară aer”.
Ajungem în Gara Fălticeni la ora 15.00, de unde în 15 minute urmează să plece unul dintre trenurile Fălticeni-Dolhasca. Gara este animată. Prima dată rămânem surprinşi de faptul că sunt două case de bilete. La ambele sunt oameni la coadă. În jur de 80% sunt tineri, studenţi din Fălticeni, care merg cu Regiotrans până la Dolhasca, de unde au legătura cu trenul Regio al CFR de la Suceava la Iaşi. În trenul care pleacă de la Fălticeni la ora 15.17 se adună în jur de 60 de călători.
Trenul, format din două automotoare, este cu adevărat o surpriză. Deşi cumpărate probabil la mâna a doua, automotoarele sunt curate în interior, au scaune comode, iar la plecarea de pe loc constatăm că au şi amortizoarele bune. Cu alte cuvinte, avem parte de o călătorie plăcută. Linia este veche, dar se merge constat cu o viteză de 40-50 de kilometri la oră. În fix 37 de minute suntem la Dolhasca. Nu se poate spune că trenul a mers cu o viteză satisfăcătoare, însă e acceptabil, dacă ne raportăm la cum merg trenurile Regio în România.
Elevii şi navetiştii, grosul călătorilor Regiotrans
La două minute după ce garnitura Regiotrans ajunge la Dolhasca, dinspre Suceava vine şi legătura pentru Iaşi de la CFR a studenţilor, astfel că transferul se face imediat, dintr-un tren în altul. Pentru elevii şi studenţii din Fălticeni acest tren este o afacere excelentă. Biletul de la Dolhasca la Fălticeni sau retur costă 4,5 lei, în timp ce pentru ei este la jumătate de preţ.
Angajaţii de la Regiotrans spun că transporturile se bazează în special pe tineri, care fac naveta spre centrele universitare, pe elevii care vin zilnic la liceu la Fălticeni de la Preuteşti, Arghira, Dolheşti sau Vămeni şi pe navetiştii din aceste localităţi. Bineînţeles că nu toate trenurile au un număr satisfăcător de călători, însă cu toate acestea Regiotrans are un program de circulaţie intens, rar întâlnit pe rutele CFR. Primul tren pleacă din Fălticeni la ora 3.45, şi ultimul, al optulea, la 19.32. Cu alte cuvinte un mers cadenţat, care poate face concurenţă microbuzelor. În plus, una dintre perechi este prelungită zilnic până la Paşcani.
L-am contactat telefonic pe Florin Hădărean, directorul general Regiotrans, pentru a-l întreba care este viitorul acestei linii.
„Singur că tot timpul am prefera să avem mai mulţi călători, este loc de mai bine, facem eforturi să îmbunătăţim viteza de circulaţie şi să asigurăm condiţii cât mai bune, un orar cât mai bun pentru călător. Baza noastră pe această rută sunt elevii şi navetiştii”, a declarat Florin Hădărean, a cărui companie deţine deja în jur de 15% din piaţa transportului feroviar de călători din România.
El a arătat că de doi ani de zile nu se mai subvenţionează doar kilometrul parcurs de un tren privat, ci se acordă şi subvenţia pe număr de călători. În aceste condiţii, Regiotrans nu-şi permite să plimbe trenuri goale, a explicat acesta.
Perspective slabe pentru celelalte linii secundare din judeţ
Alte linii secundare din judeţul Suceava stau, din păcate, în „conservare”, după ce CFR a renunţat să mai circule, iar operatorii privaţi nu s-au arătat interesaţi de ele. Este vorba în special de traseul spre Putna, prin Rădăuţi şi de linia secundară Floreni-Dornişoara. Acestea au fost scoase la licitaţie la pachet cu linia spre Cacica (pe care CFR încă mai operează) însă, din păcate, deşi o firmă şi-a adjudecat la un moment dat pachetul de linii secundare, nu s-a concretizat nimic.
Referitor la aceste linii, Florin Hădărean a declarat că „pentru viitorul apropiat nu cred că ne vom putea îndrepta atenţia spre aceste rute”.
Din informaţiile pe care le avem, Regiotrans evită să intre mai mult în zona Suceava pentru că nu are un punct de lucru în care să-şi ţină materialul rulant.
(12 mar 2014, 12:51:06