Fondurile europene care ar fi accesate pe proiectele de dezvoltare a Zonei Metropolitane Suceava şi a arealului Suceava-Botoşani, în valoare de peste un miliard de euro, ar fi cheltuite după criteriile de eficienţă prevăzute de legislaţia europeană şi nu pot fi utilizaţi pe post de mită electorală, la discreţia primarilor. Primarul de Suceava, Ion Lungu, preşedintele Zonei Metropolitane Suceava, a declarat, vineri, după întrunirea consiliului director al acestei asociaţii de localităţi, că proiectele de infrastructură care vor fi promovate trebuie să aibă o bună justificare în ceea ce priveşte eficienţa.
„Sigur, ca primari avem uneori tentaţia de a duce un drum într-un sat, undeva să ne asigurăm nişte voturi, dar proiectele europene se fac pe principiul cost-beneficiu, trebuie să aibă un anumit număr de maşini şi călători care circulă pe acele drumuri, sunt indicatori de eficienţă”, a declarat Ion Lungu, într-o conferinţă de presă.
La întrunirea Consiliului Director de vineri au fost prezenţi şi reprezentanţi ai firmei de consultanţă, alături de primarii şi viceprimarii din cele 14 localităţi componente. S-a analizat studiul strategiei de dezvoltare a zonei metropolitane în perioada 2014-2020 şi s-au creionat liniile directoare pentru dezvoltarea infrastructurii - rute de transport, de legătură între localităţile componente, dezvoltarea reţelei de apă şi canalizare. La această oră, opt dintre localităţile componente nu au apă şi canalizare, iar opt nu au gaz metan.
„Civilizaţia înseamnă apă, canalizare, gaz metan, energie electrică. Am stabilit cu primarii ca în 15 martie să ne întâlnim din nou, să definitivăm acest studiu şi să-l aprobăm. Rămân optimist că vom putea promova proiecte pe zona metropolitană, care reprezintă 25 la sută din populaţia judeţului Suceava”, a afirmat Lungu.
Schimbarea la faţă a Sucevei costă sute de milioane de euro
Tot în data de 15 martie va fi aprobată şi o organigramă pentru personalul necesar asociaţiei.
În prima parte a lunii martie Lungu intenţionează să organizeze şi o întâlnire cu administraţia locală din Botoşani, la aeroportul Salcea, pentru aprobarea strategiei de dezvoltare pe acest areal. Proiectele avute în vedere la finanţare pentru zona metropolitană sunt de dezvoltare a campusului universitar de la Moara, parc industrial şi sistem de transport public ecologic interurban, dar şi două drumuri judeţene pe o distanţă de aproape 60 de kilometri. Pentru municipiul Suceava sunt prevăzute proiecte de reabilitare termică a cel puţin zece mii de apartamente, construirea a sute de locuinţe ANL şi sociale, consolidarea unui versant, amenajarea albiei râului Suceava, punerea în valoare a Curţii Domneşti şi reabilitarea infrastructurii urbane din cele mai mari cartiere.
Polul de dezvoltare Suceava-Botoşani are în vedere proiecte de 400 de milioane de euro, printre care înfiinţarea unei linii metropolitane de tren ce ar urma să facă legătura între cele două municipii în doar 15 minute, realizarea centurii rutiere II de ocolire a municipiului Suceava, Suceava – Ipoteşti – Bosanci - Salcea spre Botoşani şi a unui drum expres între cele două oraşe, construcţia unei sălii de sport polivalente şi a unui stadion de minimum 30.000 de locuri la jumătatea distanţei dintre cele două municipii, precum şi o secţie a universităţii din Suceava la Botoşani. Însumate, proiectele pentru zona metropolitană şi pe arealul de dezvoltare au nevoie de o finanţare de circa un miliard de euro.
(17 feb 2014, 15:15:59