Terapia pentru persoanele cu dizabilităţi poate cuprinde diferite secvenţe. Conducerea şi profesorii Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă (CŞEI) Suceava a încheiat un parteneriat cu hairstylistul Elena Ignea, iar lecţiile derulate la salonul Ramely s-au dovedit extrem de utile. Cele 20 de eleve care au participat la acest proiect au putut vedea în direct şi au exersat tehnica îngrijirii şi coafării părului. Tinerele şi-au însuşit criterii de bază pentru modelarea părului în coafură, tehnici de vopsire, dar şi metode de lucru necesare fiecărei coafuri.
Cu prilejul acestei activităţi s-a pus accentul pe dezvoltarea motricităţii fine, reducerea gestualităţii, a îndemânării, învăţarea unor deprinderi noi şi utile, dar şi cu privire la adaptarea la efort. Potrivit profesorilor coordonatori, progresul se realizează în etape, iar învăţarea are loc în paşi mici şi pe baza succesului obţinut, după parcurgerea unor module de pregătire teoretică şi practică.
„Terapia ocupaţională se bazează pe ideea că activitatea practică care include în componentele sale şi relaţia cu mediul şi relaţiile interpersonale poate fi folosită pentru a preveni sau remedia anumite disfuncţii, facilitând adaptarea socială. De aceea, produsul final al proiectului va fi un portofoliu care va conţine documentele tuturor activităţilor desfăşurate. Pe viitor, ne propunem să cuprindem şi în CSD (curriculum la decizia şcolii) un astfel de curs practic prin care elevii noştri sunt ajutaţi să se descopere într-un mod pozitiv, ceea ce duce implicit la creşterea stimei de sine, dezvoltarea independenţei, a abilităţilor de comunicare şi sociale”, a declarat Camelia Darie, directoarea CŢEI Suceava.
Pe lângă cele 20 de eleve de la CŞEI Suceava din clasele V-XII implicate în acest proiect, acţiunea i-a mai cuprins pe coordonatori, în persoana directorului Camelia Darie, a directorului adjunct Cristina Clim, precum şi a profesoarelor Gabriela Neofet şi Florinela Cuconu.
Acest tip de terapia ocupaţională are drept scop ajutorarea oamenilor, în sensul ca aceştia să-şi recâştige independenţa în majoritatea ariilor de existenţă. În cazul persoanelor cu dizabilităţi această terapie contribuie la îmbunătăţirea abilităţilor cognitive, fizice, motrice, dar şi la creşterea încrederii în sine şi reintegrarea socială. Proiectul s-a derulat sub deviza „Şi eu pot să fiu util” şi se doreşte extindere sa şi în alte domenii.