Sucevenii s-au confruntat vineri dimineaţă cu un fenomen rar, dar şi foarte periculos, cunoscut sub numele de ploaie de gheaţă, care, în scurt timp, a transformat întreg municipiul într-un patinoar imens.
Ploaia de gheaţă este numele dat precipitaţiilor care cad într-un moment în care temperatura se află sub zero grade Celsius, încât picăturile de ploaie se răcesc foarte repede, îngheţând imediat după ce ating solul. Gheaţa rezultată se poate acumula formând un strat de mai mulţi centimetri grosime, ceea ce s-a şi întâmplat ieri dimineaţă, când străzile, trotuarele şi maşinile au fost acoperite de gheaţă.
„Era aproape incredibil, de cum ajungea la sol, ploaia se transforma în gheaţă, care se aduna, strat peste strat, de nu a fost de ajuns să dăm doar cu antiderapant pentru a face străzile circulabile, a trebuit să băgăm şi plugurile, să răzuiască stratul de gheaţă, după ce am lăsat antiderapantul să-l înmoaie”, a explicat directorul Rosal, Adrian Niculescu.
Chiar dacă echipele de intervenţie erau pregătite şi au acţionat imediat de cum a început să se rărească ploaia, în jurul orei 02.00 dimineaţa, cu toate cele 20 de utilaje de împrăştiere a materialului antiderapant şi pluguri de zăpadă, lupta cu forţele naturii s-a dovedit inegală, până dimineaţă, când au început să iasă primele maşini, fiind circulabile fără probleme doar străzile principale, în vreme ce pe cele secundare de abia atunci se intervenea.
Gheaţa de pe asfalt a fost o piedică serioasă chiar şi pentru cei a căror misiune a fost de a o îndepărta, în zonele cu pantă mare, precum Serpentinele, dovedindu-se o adevărată provocare.
„Acolo maşinile au trebuit să coboare cu spatele, să împrăştie antiderapant şi apoi să mai parcurgă o bucată de drum, pentru că la cum era luciul de gheaţă, exista pericolul ca şoferii să nu mai poată controla maşinile, dacă ar fi mers cu faţa, cum era normal”, a spus directorul Rosal.
Faptul că pe străzile principale şi chiar pe o bună parte a celor secundare s-a acţionat eficient a fost demonstrat nu doar de faptul că circulaţia s-a desfăşurat normal, de la primele ore ale dimineţii, ci şi de faptul că nu s-au petrecut accidente de circulaţie din cauza gheţii.
Totuşi, ceva probleme s-au înregistrat la ieşirile din oraş, precum cea spre Ipoteşti, unde porţiunile de stradă care nu aparţineau de municipiul Suceava au dat emoţii mari şoferilor care au patinat cu maşina.
Trotuare capcană
Dacă în privinţa străzilor, fenomenul a fost ţinut cât de cât sub control, în schimb trotuarele s-au dovedit un adevărat coşmar pentru pietoni. Cel puţin la primele ore ale dimineţii, sucevenii au fost nevoiţi să meargă ca pinguinii, pentru a putea înainta pe luciul de gheaţă care nu a lăsat descoperit nici măcar un centimetru de trotuar.
Ploaia de gheaţă a avut cele mai neplăcute efecte tocmai pe trotuarele curăţate bine anterior, unde nu mai exista zăpadă, acestea fiind mai alunecoase decât gheaţa patinoarelor.
Chiar de a fost împrăştiat antiderapant, mai întâi pe trotuarele din zona centrală şi în zona staţiilor de transport în comun, efectul acestuia era limitat, comparativ cu gheaţa întinsă peste tot.
„Am încercat să acoperim cât mai mult din trotuare, dar, din păcate, gheaţa de pe străzi ne-a dat bătăi de cap până destul de târziu dimineaţă, încât lumea ieşea deja spre serviciu şi pe multe zone încă nu reuşiseră să ajungă cei care împrăştiau antiderapant. Dar când se întâmplă un asemenea fenomen, cu toate eforturile noastre, nu avem cum să fim prezenţi în tot oraşul în acelaşi timp”, a adăugat Adrian Niculescu, directorul Rosal Suceava.
Probleme cu formarea de gheaţă pe trotuare şi carosabil vor apărea şi zilele următoare, de la fenomenul de dezgheţ-îngheţ, dar, dacă nu se va manifesta o nouă „ploaie de gheaţă”, măsurile de combatere vor putea fi mai eficiente.