În anul şcolar 2013-2014, 2.677 de elevi şi preşcolari din judeţ au fost examinaţi de profesori logopezi, 380 dintre aceştia fiind identificaţi cu tulburări de limbaj, beneficiind ulterior de terapie logopedică. 108 dintre ei aparţin ciclului primar, iar 272 sunt preşcolari.
La nivelul judeţului Suceava, există doar opt profesori logopezi care îşi desfăşoară activitatea în şase zone de intervenţie logopedică din municipiul Suceava, plus o zonă a Rădăuţiului, instituţiile de învăţământ din celelalte zone ale judeţului fiind private de astfel de specialişti.
Cabinetele logopedice interşcolare sunt coordonate de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Suceava.
Potrivit psih. Florin Bagiu, directorul CJRAE Suceava, „cei opt logopezi sunt împărţiţi pe şapte zone logopedice la care sunt arondate mai multe şcoli. În cele şapte zone logopedice sunt înscrişi 4.866 de copii, dintre care 2.658 sunt preşcolari, iar 2.208 sunt elevi”.
Acesta a mai menţionat că posturile de logopezi şcolari sunt blocate încă din 2008, deşi nevoia de astfel de specialişti este foarte mare, iar volumul de muncă al celor opt logopezi din Suceava este enorm.
Depistate la timp, tulburările de limbaj pot fi corectate
Activitatea desfăşurată în cabinetele logopedice şcolare constă în depistarea, evaluarea, identificarea tulburărilor de limbaj şi comunicare la preşcolari şi şcolarii mici, corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare în vederea diminuării riscului de eşec şcolar, precum şi în elaborarea şi realizarea unor programe specifice, corespunzătoare principalelor disfuncţionalităţi ale limbajului şi comunicării.
Totodată, cabinetele coordonate de Centrul Logopedic Interşcolar Judeţean (CLIJ) Suceava au rolul de a sprijini cadrele didactice în abordarea personalizată a copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare. Tulburările de limbaj şi comunicare care intră în competenţa profesorilor logopezi sunt: tulburări de pronunţie şi articulare, de ritm şi fluenţa vorbirii, tulburări de dezvoltare a limbajului, tulburări de voce, precum şi alte tulburări care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor.
Aceste tulburări trebuie depistate din timp şi tratate corespunzător de specialişti, pentru că astfel pot fi corectate mult mai uşor. În caz contrar, pot determina scăderea randamentului şcolar şi îngreunează procesul de socializare.