Iordan Vintilă, şef al Regionalei CFR Iaşi până pe 6 decembrie 2013, când fostul director Constantin Axinia a fost repus în funcţie prin decizie a instanţei de judecată, a declarat, pentru Monitorul de Suceava, că după mult contestata măsură de a impune o normă de încasări controlorilor din trenuri s-au obţinut rezultate foarte bune din punct de vedere financiar.
„Creşterea încasărilor s-a văzut din luna mai 2013, după ce am făcut cronometrări cu personalul nostru specializat şi am făcut o medie cu privire la cât se poate încasa la fiecare rută. Pot să vă spun că încasările de bilete în tren, la Suceava, au crescut cu 50-76%, după ce am impus normă controlorilor. Vă daţi seama că personalul de control nu a venit cu bani de acasă, ci a tăiat mai multe bilete”, a declarat Iordan Vintilă.
„Dacă nu cobori milităria din pod nu ai cum să obţii rezultate”
Vintilă a spus că la nivel de Regională CFR Iaşi vârfurile de încasări de la bilete tăiate în tren s-au atins pe trenurile Regio Suceava-Bacău şi pe cele de la Iaşi spre Vaslui şi Bârlad. Pe aceste rute sunt foarte mulţi navetişti care, mai ales pentru una-două staţii, mergeau de multe ori cu „naşul”.
„Dacă nu cobori milităria din pod nu ai cum să obţii rezultate. Nu vreau să comentez prea mult de ce a fost în trecut, însă cu siguranţă călătoriile frauduloase au fost încurajate ori cel puţin tolerate”, a mai spus Iordan Vintilă, care, după debarcarea de la conducerea Regionalei CFR Iaşi, a revenit pe postul deţinut anterior, de consilier al directorului general al Companiei Naţionale CFR.
El s-a arătat convins că de acum încolo nu se mai poate ajunge la situaţiile din trecut, managementul CFR Călători având obiectivul clar de a creşte încasările de la lună la lună.
Cum s-au impus normele de încasări
Conform deciziei conducerii CFR Călători din prima parte a anului trecut, având în vedere că în unele staţii mai mici nu mai sunt case de bilete, iar personalul de control din tren trebuie să emită bilete pentru aceşti călători, şefii de tren şi conductorii au de realizat o normă de încasări.
În vara anului trecut, pe ruta Suceava-Cacica, de exemplu, un controlor care făcea trei curse tur-retur pe zi trebuia să predea seara, la casă, 420 de lei. Adică 140 de lei la fiecare cursă.
Personalul de control care mergea de la Suceava la Bacău trebuia să taie bilete de minimum 140 de lei, la o cursă dus-întors, iar pe ruta Suceava-Bucureşti suma minimă este de 110 lei, dus-întors. Sumele sunt valabile pentru fiecare din cei doi controlori (şef de tren şi conductor) în parte.
Sumele minime au fost stabilite după mai multe criterii, unul dintre cele mai importante fiind legat de numărul de staţii fără case de bilete de pe fiecare rută.
Diminuări din salarii pentru naşii care nu realizează norma
Trebuie subliniat că aceste încasări şi aceste creşteri fac referire doar la ceea ce înseamnă încasări în tren, adică bilete tăiate de controlori, nu şi la încasările de la casele de bilete, cele care reprezintă grosul veniturilor.
Controlorii care nu realizează norma au în primă fază un termen în care trebuie să recupereze încasările, iar dacă nu reuşesc sunt sancţionaţi cu diminuarea cu 5-10% a salariului. Regulamentul prevede inclusiv măsura de desfacere a contractului de muncă, dacă norma nu este realizată în mai multe rânduri.
Se aşterne praful pe marele dosar de corupţie al naşilor de tren
Între timp, în cel mai mare dosar de corupţie de la CFR, intens mediatizat în octombrie 2012, când în jur de 200 de naşi de tren din toată ţara au fost duşi pentru audieri la Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov, o parte fiind şi reţinuţi pentru 24 de ore, s-a aşternut o linişte desăvârşită.
În dosar sunt cercetaţi şi 14 controlori din Suceava, aceştia fiind suspendaţi din funcţii şi trecuţi pe posturi inferioare.
De la Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov ni s-a comunicat, acum două zile, că dosarul se află încă în lucru.